Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. szeptember | Olvasson bele!

Új eljárást fejlesztettek ki a féktárcsák bevonatolására

A Fraunhofer ILT-Lézertechnikai Intézet új eljárást fejlesztett ki féktárcsák bevonatolására. Az EHLA-eljárás a kopást, és ezáltal a szállópor-kibocsátást is jelentősen csökkenti.

hirdetés

A bevonatolási eljárással a Fraunhofer ILT-Lézertechnikai Intézet és az RWTH Aacheni Egyetem célja a nagyfokú kopás, valamint az abból eredő szállópor okozta környezetterhelés csökkentése. Az Extrém Nagysebességű Lézeres Felrakóhegesztés (Extremes Hochgeschwindigkeits-Laserauftragschweißen-EHLA) eljárással közvetlenül a lézersugárban a bevonatanyag porrészecskéi megolvadnak, és így lehetővé válik a nagy folyamatsebesség. Ezáltal csökken a hőhatás, és lehetséges az alumínium- vagy öntöttvasötvözetek bevonatolása. 

Az EHLA-eljárással rendkívül vékony, 25–250 mikron vastagságú, kopás- és korrózióálló rétegek vihetők fel. „Az EHLA első alkalommal teszi lehetővé olyan jól tapadó rétegek felvitelét féktárcsákra, amelyek szilárdan rögzülnek az alapfelülethez, a hagyományos eljárással előállított rétegekkel ellentétben nem pattanhatnak le.” világít rá Thomas Schopphoven, a Fraunhofer ILT Lézeres Felrakóhegesztési Csoport „Termelékenység és rendszertechnika” részlegének tudományos munkatársa és vezetője. A Fraunhofer szerint a sorozatgyártású, ipari alkalmazás útjában nem áll semmi. A befejező megmunkáláshoz szükséges, sorozatgyártásra alkalmas technológiai berendezések jelenleg kialakítás alatt vannak.

Szerző: Patrick Schäfer


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés