Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2023. január | Olvasson bele!

Nyílt és rejtett visszahívások, vállalt rizikók

hirdetés

Az évenkénti gyári visszahívások száma az utóbbi években közel állandó értéket mutat, kb. 200 dekralált visszahívási akció válik ismertté. Azt hogy mennyi a tényleges eset, nem tudni, mert számos gyártó „szervizakciónak” nevezi, és az autó soron következő szervizekor „titokban” végzi el a szükséges beavatkozásokat. Ha valaki nem márkaszervizbe viszi az autóját, lemaradhat a szervizakciónak álcázott visszahívásról, mert nem tud róla. Ez lehet szoftverfrissítésnek nevezett szoftverkorrekció, vagy csak egy kidörzsölésre hajlamos vezetékre távtartó felszerelése.

Ha az autó bekerül a márkaszervizbe, az előírt műveleteket mindenképpen elvégzik.

A VW EA111 Otto-motor sorozatnál az 1,2 és 1,4 literes TSI motorjainál vezérműlánc-problémát észleltek. Zajossá válik, és át is ugorhat. A fogazott lánc és a láncvezetők is van úgy, hogy erős kopást mutatnak. A VW szakértője szerint igen ritkán előforduló hibáról van szó, mely a lánc gyártási, tűrési hibájára vezethető vissza. Megállapították, hogy a kenőolaj részecskeszennyezése is gyorsítja a kopást. Ha az ilyen motorral szerelt Polo, Golf, Tiguan, Touran vagy Passat panasz nélkül is a szervizbe kerül, ellenőrzik a vezérlést, szükség esetén alkatrészcserével javítják. Ismét a gyár képviselőjét idézzük: „Olyan csekély a meghibásodás valószínűsége, hogy szervizakcióra sincs szükség.” Rosszul járnak azok, akik minderről semmit sem tudnak, és a korai meghibásodást magán pechüknek betudva, fizetik a javítást.

hirdetés

 

Az autóalkatrészeknél sok a zsákbamacska. Az elsőbeszállítói alkatrészek minőségi nimbusza is sérül néha. Az autógyártó szorongatja a beszállítókat, lenyomja az átvételi árakat, a beszállító válasza erre titokban marad. De mi más is lehet, mint a minőség rontása, rövidebb alkatrész-élettartam. Ismert tény, hogy az elektronikai elemekbe a beszállító és az autógyártó is olyan csipeket épített, melyek mindennek, csak minőséginek nem voltak mondhatóak. Amíg le nem cserélték, nagyot kínlódott a szakma és szenvedett az ügyfél.

Konkrét adatunk ugyan nincs, hogy például a kéttömegű lendítőkerék esetében mivel spórol a gyártó, de gyakori a panasz, hogy akár 70–90 ezer kilométer után már tönkremehet. A szerelők nem átallják szétfűrészelni a lendítőkerékházat, és hamar azonosítható, hogy rugótörés, a műanyag elemek törése vagy erőteljes kiverődés a hiba oka. Ha a gyártót kérdezzük, a dinamikus vezetési stílusunkat, a motorjárás egyenlőtlenségét adja meg a korai meghibásodás okaként, és a barátságosabbak természetesen együttéreznek velünk…


Kapcsolódó dokumentum:


55


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés