Mi a különbség a ZI- és a ZK-csúcs között?

Az Audi 3,0 liter V6 Biturbó, melyről az Autótechnika 2012/2 számában már írtunk, a befecskendező-rendszerét illetően is sok újdonságot hoz. A Bosch CRS3.3 CR maximális railnyomása 2000 bar. A nyomást egy CP4.2 kétdugattyús szivattyúval állítják elő. Löketét a korábbi 5,625 mm-ről 6,0 mm-re növelték.

A piezo inline injektorok 8 lyukúak. A bázismotornál a porlasztótű-ülékkialakítása „ZI” nevet viselt (Midi-Sackloch), a biturbónál ezen változtattak. Az új csúcs „ZK” azonosítású (i-Midi-Sackloch). A 230 kW teljesítményhez a „ZK” porlasztócsúcs átfolyási értéke 400 ml/30 s. A módosítás célja a szénhidrogén-emisszió csökkentése volt, az eredmény látványos, a HC-kibocsátás ennek révén kb. 32%-kal csökkent. A táblázat az egyes csúcsok szénhidrogén-tároló, káros térfogatainak értékeit mutatja:

A V6 Biturbónál, a DPF regenerálása céljából – amikor szükséges – nyolc (8) részre osztják a befecskendezést egy munka- és a kipufogóütemben.


Elolvadt a csúcs…

A hajdan büszke, messzire hordó porlasztócsúcs elfogyott, leolvadt, elolvadt. Azt, hogy mi mindenre képes egy dízelmotor, ha a gyeplőt bedobták, a kép tanúsítja. A motor, amelyből kiszerelték, túlpörgött. Valószínűsíthető, hogy a turbótöltőn keresztül kapott motorolajat, s ezzel a tüzelőanyaggal szaladt meg. Idáig pedig úgy jutott, hogy a karbantartás az mindig másnap volt, az intő jelekre pedig fittyet hánytak.