Hogyan védi a sisak a fejet?

Mindannyian tudjuk, hogy sisakot kell viselnünk (felvennünk), de hányan tudjuk igazán, hogyan és miért működnek a sisakok? Ebben a cikkben részletesen megvitatjuk ezt a kérdést; a cikk megírása során nemcsak a témában elérhető tudásanyagot vettük sorra, hanem az Országos Mentőszolgálat szíves szakmai együttműködését is kikértük. Cikkünk nem titkolt célja – aminek jó esélye is van –, hogy elolvasását követően az érintettek garantáltan fölvegyék a bukósisakot.
A sisakok mechanikai értelemben energiaelvezetést végeznek, távoli autós szakmai hasonlattal élve az önhordó karosszériához hasonlóan olyan konstrukciós megoldásokkal és anyagokból készülnek, amelyek eltérítik és elvezetik, illetve lehetőség szerint a maradandó agykárosodás mértékén belülire tompítják az ütközésből vagy más erősebb becsapódásból származó energiákat.
MIÉRT VISELÜNK SISAKOT? A KOPONYA ÉS SÉRÜLÉSEI
Az emberi agy nagyon finom szerkezetű, sérülékeny szerv, mely az evolúció során erős és kifinomult védelmet kapott. Kívülről a koponya borítja, melynek térbeli alakja leginkább egy gömbhöz hasonlítható, ami a lehető legszilárdabb, extrém mechanikai erőbehatást, nyomást elnyelni képes alakzat. A koponyacsontok két erős kéreggel, közötte rugalmas szivacsos állománnyal rendelkeznek, melyek többrétegű szerkezetük révén önmagukban is védelmet nyújtanak, ráadásul ez a védelem kiegészül egy csont alatti, az agyhártya lemezei között található folyadékréteggel is, mely ugyancsak tompítani, elnyelni képes az erőbehatásokat. Sokszor azonban még ez is kevés, hogy megvédje az agyat a súlyos károsodástól, és szükség van további védelemre, melyet csak egy külső réteg, a sisak tud biztosítani.
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
MS005 Gépjárműgenerátor és - indítómotor diagnosztikai próbapad
A címben szereplő feladatokat ellátó próbapad az autóvillamossági szakma régi szereplője.
Renault Trucks Optifleet - Új "Health" és "Safety" modulokkal
A Renault Trucks Optifleet flottakezelési megoldásának segítségével a fuvarozó cégek az üzemeltetési költségek csökkentésével és az ügyfelek elégedettség&e...
Rendelet
A Kormány 577/2022. (XII. 23.) Korm. rendelete a közlekedési hatósági jogalkalmazással összefüggő egyes közlekedési tárgyú jogszabályok eltérő alkalmazásáról.