A zajvizsgálat dilemmája

Az EU gépjárművek és pótkocsijaik időszakos műszaki vizsgálatáról szóló 2014/45/EU irányelve szól a zajvizsgálatról. Az ebben foglaltakat vette át a hazai előírás. A környezetterhelés fejezetben, a 8.1. pont alatt találjuk a zajvizsgálat leírását. A zajcsökkentő rendszert első nekifutásra a vizsgabiztos fülhallására bízzuk, tehát szubjektív módon értékel. Ha az ellenőrzést végző személy úgy gondolja, hogy a zajszint elérheti a határértéket, az álló járművön zajszintmérővel zajvizsgálatot végezhet.
A követelményekben engedélyezettnél magasabb zajszint megítélése: komoly hiányosság. Ha a zajcsökkentő rendszer bármely része meglazult, sérült, helytelenül van felszerelve, hiányzik vagy egyértelműen olyan módon alakították át, hogy az a zajszintet hátrányosan befolyásolja, megítélése: komoly hiányosság. Ha nagyon komoly a veszélye annak, hogy leesik, a hiányosság megítélése: veszélyes.
Az EU-irányelv tartalmazta műszaki vizsga zajmérés komolytalanná tett vizsgálati tétel. Gondot nem is okoz.
Zajmérést, kirívó eseteket, pl. fülsiketítő motorkerékpárokat kivéve, nem is végeznek. Burkoltan kimondatott, hogy a zajkibocsátás nem igazán környezetterhelés, át lehet lépni rajta. És át is lépnek.
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
Dewesoft méréstechnikai megoldások hibrid és hagyományos hajtásláncok
Magyarországon is jelen van a DEWESoft szlovén multinacionális, magántulajdonban lévő mérnöki és elektronikai gyártó, amely világszerte több mint 200 alkalmazottal rendelkezik...
Kerékagymotoros sportkocsi boncasztalon
Nem napjaink újdonsága, de még nem beszéltünk róla, hogy Anglia az innováció őshazája nem csak a múltban, hanem a jelenben is folytonosan tartogat a szakmát lázba hozó újdonságo...
A JCB bemutatja szériagyártású hidrogén motorját
A belső égésű motor jövője