Hatótávnövelés a termomenedzsment optimalizálásával

Napjaink egyik fő innovátora a Ricardo (Sir Harry Ricardo zseniális mérnök nevét viselő kutató-fejlesztő intézet), megszokottan, menetrendszerűen jelentkezik újabb felvetésekkel és újabb projektekkel nem csak a belső égésű motorok, hanem természetesen az elektromobilitás területén is. Most a Ricardo gépjárművek hő- és energiagazdálkodási rendszereinek optimalizálásával kapcsolatos projektjéről számolunk be, amelyet azzal a céllal indított, hogy a gépjármű termomenedzsmentjének javításával fokozza az elektromos járművek hatótávolságát és az akkumulátor teljesítményét.

Hagyományosan a Jaguar Land Roverrel együttműködve és a Jaguar I-PACE-t bemutató járműként használva a Ricardo mérnökei azt az újszerű megközelítést alkalmazzák, hogy holisztikusan (átfogó módon) vizsgálják a teljes jármű hőviszonyait és a legmodernebb digitális modellezési technikákat alkalmazzák a hőszabályozás optimalizálására. A kutatás optimalizálja az energiafogyasztást és a vezető/utas kényelmét azzal a céllal, hogy az elektromos járművek hatótávolságát 5%-kal növeljék, miközben a teljes költséget 10%-kal csökkentik.

Teri Hawksworth, a Ricardo Automotive and Industrial EMEA elnöke a következőket nyilatkozta: „Az Egyesült Királyság kormánya elkötelezte magát amellett, hogy 2030-ig betiltja az új benzines és dízelmotoros autók értékesítését. Szükség van olyan innovatív technológiai megoldásokra, amelyek csökkentik a villamosítás költségeit és elősegítik az elektromobilitást. Szükséges, hogy a jármű teljesítménye, hatékonysága, biztonsága és költsége, kedvező legyen, hogy ösztönözze a fogyasztók átállását az elektromobilitásra.”

Jelenleg az elektromos járművek hatótávolságát a környezeti hőmérséklet (mind a meleg, mind a hideg) nagyban befolyásolja. Amikor a sofőrök télen felmelegítik autójukat, vagy nyáron élvezik a légkondicionálást, megnő az elektromos energiafogyasztás, ami közel harmadával csökkenti az elektromos jármű hatótávolságát. A termikus rendszerek energiafogyasztásának csökkentése érdekében az egyes rendszerelemek egymástól – energiaellátás tekintetében – történő elválasztását javasolják.

A Ricardo szakértői olyan fejlett vezérlési megoldásokkal próbálkoznak, amelyek rendszerszintű megközelítést alkalmazva határozzák meg az egyes alrendszerek és alkatrészek elektromos járművekbe történő integrálásának legjobb módját. A Ricardo a vezető/utas kényelmét, komfortérzetét is optimalizálni szeretné egy „kényelmi vezérlő” segítségével: egy innovatív megközelítés szabályozza a hőforrásokat az utas igényeinek megfelelően a „központilag” meghatározott, beállított hőmérséklet helyett.

A Ricardoval a következő ide passzló linken ismerkedhetünk meg.