Fényalapú kommunikáció az automatizált vezetéshez

A Hella kutatási projektet indított az önvezető autók hatékonyságának javítása érdekében. A projekt arra összpontosít, hogy az önvezető autók hogyan tudnának az eddigieknél hatékonyabban kommunikálni a gyalogosokkal és a kerékpárosokkal a közlekedés során.

A fő hangsúly azon a kérdésen van, hogyan lehet biztosítani a kommunikációt az autonóm járművek és más közlekedők között az autóipari világítástechnika segítségével. A HELLA mellett a Karlsruhei Műszaki Intézet, a Fraunhofer Optronikai, Rendszertechnológiai Intézet (IOSB), a Würzburgi Közlekedéstudományi Intézet (WIVW), a Saarlandi Egyetem és az Electric-Special Photronic Systeme and version is részt vesz az „INITIATIVE” projektben, mely a múlt év közepén befejezett „interACT” projekt eredményeire épít. A kutatás 2021 áprilisában kezdődött, és a tervek szerint 3 évig tart.

„Kommunikáció nélkül manapság már nem képzelhető el a mobilitás. Bárhol is találkoznak autók, járművek vagy gyalogosok, a közlekedőknek kommunikálniuk kell, például amikor átkelnek az utakon vagy tisztázatlan elsőbbségi helyzetek adódnak.” – mondja Dr. Michael Kleinkes, a Hella felelős vezetője. „Ha a jövőben az autók teljesen önállóan tudnak közlekedni, legalábbis bizonyos helyzetekben, és a vezető képes más tevékenységekre fordítani a figyelmét, akkor is biztosítani kell, hogy az önvezető járművek is képesek legyenek kommunikálni más úthasználókkal, és a világítástechnika kiemelkedő szerepet játszik ebben.” – folytatja Kleinkes.

Az elkövetkező években ennek alapvető világítási koncepcióit kell most kutatni az „INITIATIVE” projekt részeként. A projekt eredményeként jó esélye van annak, hogy átalakul a gépjárművek világítástechnikája. A kutatók többek között azt vizsgálják, hogy egy autonóm jármű hogyan használhatja a fényalapú rendszereket annak jelzésére, hogy gyalogost vagy kerékpárost észlel, és biztonságos mozgásmanővereket hajthasson végre.

Elképzelhető például a LED-alapú jelzőberendezések vagy kijelzők használata a jármű karosszériáján. A nehézség lényegében az, hogy a kommunikáció formájának éjjel és nappal is láthatónak kell lennie, és egyáltalán milyen szabványok alapján történhet.

A különböző kommunikációs módszereket valós körülmények között is tesztelik az oldenburgi teszthely összekapcsolt, városi infrastruktúrájában; az automatizált járműből és a közlekedési infrastruktúrából származó érzékelők adatait is felhasználva. Ezenkívül a „INITIATIVE” projekt azt is megvizsgálja, hogyan rögzíthetők a közlekedők szándékai mind a jármű belsejében, mind a forgalmi forgatókönyvekben, a kameraalapú mesterséges intelligencia segítségével, és hogyan vehetők figyelembe a kommunikáció során.