A mopedek „felnőttek”, kezeljük is őket úgy!

Rendhagyó módon már itt, az elején egy „feledésbe merült”, de jelenleg is hatályos jogszabályi elvárás: „A két- és háromkerekű segédmotoros kerékpár azonosítási jele a jármű vázába beütött CM betű és a hajtómotor cm3 -ben meghatározott hengerűrtartalmát jelző szám. E jelet csak a gyártó, forgalmazó, illetőleg a közlekedési hatóság ütheti be. Segédmotoros kerékpár ilyen jelzés nélkül a közúton nem közlekedhet” – rendelkezik az 5/1990 (IV. 12.) KöHÉM-rendelet 19. §-a. Viszont minden szabály annyit ér, amennyit be tudunk tartatni belőle! Talán nem túlzás azt állítani, hogy még a műszaki szakemberek között is kevesen vannak, akik ránézésre meg tudják állapítani, hogy adott hengerűrtartalom mellett milyen teljesítménnyel/végsebességgel rendelkezik egy-egy sokszor „mopednek látszó jármű”. Sajnos azzal, hogy a segédmotorok felrendszámozása hazánkban bár időről időre előtérbe kerül(t), de még nincsen rá központi döntés, így a következetes hatósági műszaki felügyeletük sem biztosított.
Joggal vetődik fel viszont a kérdés, hogy mit hoz a jövő e járművekkel kapcsolatban, hisz a közlekedés szerves részévé növik ki magukat?!
A motorkerékpár-használat a legveszélyesebb közúti közlekedési mód - összegzi a https://ec.europa.eu. Évente több mint 6500 motoroskétkerekű- felhasználó hal meg az EU-ban, és a motorosok halálának kockázata 20-szorosa az autóban ülőknek. A motorkerékpárok általában sokkal nagyobb teljesítmény-tömeg arányban vannak, mint a személygépkocsik, és egyre több „Le” kategóriás jármű képes nagyon nagy sebességre és gyorsulásra. A benne rejlő instabilitástól eltekintve, a motoros kétkerekűek - más motoros járművekhez képest - méretük és alakjuk miatt kevésbé jól láthatóak, mint más gépjárművek, és nappali láthatóságuk is rossz.
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
MS005 Gépjárműgenerátor és - indítómotor diagnosztikai próbapad
A címben szereplő feladatokat ellátó próbapad az autóvillamossági szakma régi szereplője.
Dewesoft méréstechnikai megoldások hibrid és hagyományos hajtásláncok
Magyarországon is jelen van a DEWESoft szlovén multinacionális, magántulajdonban lévő mérnöki és elektronikai gyártó, amely világszerte több mint 200 alkalmazottal rendelkezik...
Kerékagymotoros sportkocsi boncasztalon
Nem napjaink újdonsága, de még nem beszéltünk róla, hogy Anglia az innováció őshazája nem csak a múltban, hanem a jelenben is folytonosan tartogat a szakmát lázba hozó újdonságo...