Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2023. január | Olvasson bele!

Tartálykocsi terelőlemezeinek vizsgálata és fejlesztése



Folyadéktranszport többféle tartálykocsis kivitelben valósulhat meg. Ezek közül az egyik leggyakrabban alkalmazott kivitel az egyterű tartálykocsi. Azokban az esetekben, amikor nem valósulhat meg, hogy a tartály térfogatának legalább 80%-a töltve legyen, terelőlemezzel ellátott tartálykocsival mehet végbe szállítás. Ennek oka a különböző sűrűségű tüzelőanyagok miatt van, ugyanis nagyobb sűrűségű folyadékok előbb elérik a megengedett tengelyterhelést adott térfogat mellett.

Félig töltött tartályban hirtelen irányváltás vagy sebességváltozás következményeként hossz- és keresztirányú hullámzások keletkeznek, ami egyrészt periodikusan ismétlődő erőhatást fejt ki a szerelvényre, másrészt folyamatosan változik a tartálykocsi súlypontja. Ez jelentős fékútnövekedést és borulékonyságot von maga után. Az összehasonlítás végett egy fix rakományú tartálykocsi erőábrája látható az első képen. Látható, hogy a talperő a súlypont függvénye, a tapadóerő pedig a talperő és súrlódási tényező szorzata. Ha a súlypont jelentősen eltolódik a fülke irányába – vészfékezés esetében –, a hátsó kerekek tapadási ereje annyira lecsökkenhet, hogy az a kerekek blokkolását eredményezi. A téma vizsgálatának fontosságát az is igazolja, hogy az autópályákon történt ráfutást és borulást 80%-ban tartálykocsik okozták ➊. (Statistique Canada)



A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
hirdetés

hirdetés