Járható a „szintetikus út”?

Andreas Scheuer német közlekedési miniszter a szintetikus üzemanyagok használatának fokozásával és az EU szigorúbb károsanyag-kibocsátási szabályainak felszámolását sürgeti, mellyel mentőövet dobhat a belső égésű motorral működő autók számára. Az eddigi célkitűzéseket kicsit, de jelentőségteljesen finomítva: „A fosszilis tüzelőanyagú belső égésű motor 2035-ig történő fokozatos megszüntetésére kell törekednünk" – nyilatkozta Scheuer a Welt am Sonntag című lapnak. „A németországi belső égésű motor fejlett technológiájának további jövőbeni kilátásai érdekében a szintetikus üzemanyagoknak a laboratóriumokból a tömegtermelésbe kell átkerülniük" - mondta a dpa hírügynökség jelentése szerint. Scheuer elutasítja az EU kipufogógáz-határértékeinek szigorítását, köztük az Euro 7-es szabványt is. „A közlekedési minisztérium nagyon elutasító álláspontot képvisel az Euro 7 vitájában" - mondta. „Koncentrálnunk kell a meglévő kipufogógáz-szabályokra, és nem még szigorúbb szabályokról vitatkozni."

Sok tiszta mobilitással foglalkozó szakértő elutasítja a szintetikus üzemanyagok használatát az autókban, mivel ezek hatásfoka messze elmarad az elektromos árammal hajtott villanyautókéhoz képest. Szerintük a szintetikus üzemanyagokat csak a légi közlekedésben és a hajózásban szabad használni, mert ezeket az ágazatokat nem lehet teljesen villamosítani. Németország nagy hatóerejű autóipari lobbicsoportja, a VDA is ragaszkodik ahhoz, hogy a belső égésű motorok a tiszta mobilitás jövőjének részei lehessenek, ami szintetikus tüzelőanyagokkal elérhető. Míg a német autógyártók felgyorsítják az villamosítási terveket, addig a beszállítók esetében sok munkahely a belső égésű motorok használatához köthető, egy kivezetésen drasztikusan sok – eddig stabil – munkahely léte múlik.

Természetesen a Greenpeace szerint Scheuer álláspontja veszélybe sodorja a klímavédelmet és a német autóipar eddigi a megújulást szolgáló törekvéseit. „Ugyanolyan mennyiségű villamos energiával egy elektromos autó legalább ötször olyan távolságot képes megtenni, mint egy szintetikus alapú üzemanyaggal működő belsőégésű motoros autó" - mondta a civil szervezet közlekedési szakértője, Benjamin Stephan. "Egy ilyen abszurd pazarlás miatt a szintetikus alapú üzemanyagok túlságosan drágák ahhoz, hogy hosszú távon autókat üzemeltessenek. Ezt senki nem fogja fizetni a töltőállomáson." Hozzátette, hogy a belsőégésű motoroknak nincs jövője, tekintet nélkül az üzemanyagra, és szorgalmazza az összes belső égésű motoros autó fokozatos kivonását a forgalomból.

 

(Küllei)

forrás: cleanenergywire.org