Irány a víz!

Itt van a nyár, így sokszor láthatunk még napjainkban is olyan kajak-, kenuszállítást, ahol pl. mindenféle tetőcsomagtartó nélkül közvetlenül a járművek tetejére, vagy esetleg matracokra vannak felkötözve a kedvtelés célú kishajók. Arról nem is beszélve, hogy ilyenkor a „lekötözés” a lehúzható üvegek segítségével az utastérbe való bevezetéssel történik, ami messze nem tudja az adott szállítási sebességből, a fizikai környezetből adódó igénybevételt ellensúlyozni. Ne felejtsük el, hogy a keletkező turbulencia, illetve főleg a légellenállás a gördülési ellenállás mellett azon legdominánsabb tényező, mely egy jármű dinamikáját, gazdaságosságát, és esetünkben a közlekedésbiztonságot meghatározza e területen.

Sokan azt hiszik, hogy jobb a helyzet, ha van egy utánfutójuk, és arra spaniferekkel felkötve már minden megoldott. Azonban itt sem mindegy, hogy speciális kishajószállítóról beszélgetünk, vagy egy „sima” nyitott platós kivitelről, ahol a „rakomány” rögzítése mindkét esetben bizony a gépjárművezető felelőssége. Minden kajakosnak és kenusnak tudnia kell azt, hogy egy (vagy több) kajakot, kenut hogyan kell biztonságosan rögzíteni egy utánfutóra. A nem megfelelő rögzítéssel szállított hajónál nemcsak a hajótestben tehetünk maradandó károsodást, hanem a saját és a közlekedésben részt vevő többi ember biztonságát is veszélyeztethetjük.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.