Vezérműszíjcsere-tippek

A vezérműszíj feszítőgörgőjének beállítása ennél a típusnál sem kimondottan bonyolult, de nem is egyszerű dolog. Akinek nincs rutinja benne, megéri, hogy átfussa szerelés előtt a ContiTech által összeállított technológiát, megszívlelje a tanácsokat, alkalmazza a tippeket. A szakma tanulóinak, a kezdő autószerelőknek pedig egyenesen ajánlott, hogy ne a maguk és az ügyfél kárára kísérletezgessenek.

A hozzáférés:

- távolítsa el a jobboldali fényszórót

- szerelje le a levegőcsövet,

- szerelje le a hűtőfolyadék kiegyenlítő tartályát,

- szedje le a szervokormány tartályát a rögzítőről, és helyezze az egyik oldalra,

- távolítsa el a felső vezérműszíj-burkolatot,

- szerelje le a vákuumszivattyút a hengerfejről (lendítőkerék oldalon),

- távolítsa el az alsó burkolatot, vegye le a bordásszíjat,

- távolítsa el mind a három rögzítő anyát a feszítő karról,

- szerelje le a feszítő egységet.

A tájolás


1. ábra

- a forgattyús tengelyt állítsa felső holtpontra: a lendkeréken és a lendkerékházon lévő jelölések (1) (2) legyenek egyvonalban (1. ábra).

- ezután távolítsa el a szelepfedelet,

- helyezze be a bütyköstengely lendítőkerék felöli végébe a tájolót, és hézagolólemezekkel egyenlítse ki a hengerfejtől vett jobb- és baloldali távolságot (OE (T 3418) – a ContiTech Tool Box is tartalmazza (2. ábra),


2. ábra

- ha nem tudja behelyezni a bütyköstengely tájolót, akkor a forgattyús tengelyt egyszer fordítsa körbe,

- majd tolja be az adagolószivattyú fogasszíjkerék küllője között a tájolócsapot a szivattyúház furatába (kis mennyiségű olaj is használható, ha szükséges)

- tájolócsap: OE (3359), a Conti Tool Boxban található tájolócsap is használható

- a bütyköstengely bordáskerék három csavarját kissé lazítsa meg, a nutokban (3. ábra).


3. ábra

Figyelem!

„A” típusú csavar esetén új csavarokat használjunk, „B” típus esetén a csavarok újra felhasználhatók

A központi anyát az adagolószivattyún sohasem szabad fellazítani!

Folytassuk a műveletet:

- a motorblokkot vagy alulról támassza meg, vagy tartóhídra függessze fel.

- ezután csavarja ki a motortartó bak belső csavarjait (1) és a külső csavarokat is (3)

- majd távolítsa el a központi csavarokat (2)

- távolítsa el a motortartó bakot (4)

- csavarozza le a motorfelfüggesztést (6) a motorblokkról a 3 rögzítő csavar használatával – 4. ábra


4. ábra

- csavarozza le a forgattyústengely lengéscsillapítóját

- szerelje le a központi és az alsó vezérműszíj védőfedelet

- ellenőrizze újra az FHP jelzések egybeesését – 1. ábra

- lazítsa meg a feszítő görgő anyát, majd csapos csavarkulcs használatával (OE 3387 vagy a Conti Tool Box-ból) az óramutató járásával ellentétes irányba – lazítva a szíjfeszítést - fordítsa el a feszítő görgőt – 5. ábra


5. ábra

- távolítsa el a vezérműszíjat

- a forgattyústengely szíjkerekét és a bütyköstengely szíjkerekét soha nem szabad egymástól függetlenül elforgatni, ha nincs fent a vezérműszíj, mivel ez a motor sérüléséhez vezethet

- helyezze be a rögzítőt (OE 3036, vagy a Conti Tool Box-ból) a bütyköstengely szíjkerekéhez

- csavarja ki pár fordulattal a csavart

- ha szükséges, használjon kihúzó szerszámot (OE T-40001 vagy használjon egy univerzális szerszámot) a bütykös tengely lánckerekéhez, és fejtsen ki nyomást a szíjkerékre – 6. ábra


6. ábra

Figyelem! Soha ne használja a tájolót rögzítőként a bütykös tengely lánckerekének meglazítása vagy megszorítása közben

- ellenőrizze újra a felső holtpont jelét – 1. ábra

- szerelje be az új vezérműszíjat az óramutató járásával ellentétes irányban

Megjegyzések a feszítőgörgő beszereléséhez:

- az alaplemez rögzítőnek az üregben kell lennie

- állítsa az adagolószivattyú lánckerekét a hornyolt lyukak központi helyzetéhez

- cserélje ki a leszerelt bütyköstengely lánckerekét a vezérműszíjjal együtt, és kézzel finoman szorítsa meg a csavart. A bütykös tengely lánckerekének még mindig el kell tudni fordulnia a kúpon – 7. ábra


7. ábra

- csavarja a feszítőgörgőt a csapos csavarkulccsal az óramutató járásával megegyező irányba

- nagyon fontos, hogy a bevágás és a feszítőgörgő elülső lemezén lévő jelzés összhangban legyenek egymással

- szorítsa meg az anyákat a feszítőgörgőn mindössze 20 Nm erővel (3) – 8. ábra


8. ábra

- ha véletlenül túlságosan megfeszítettük a szíjat, akkor a feszítőgörgőt először teljesen ki kell engedni, majd a beállítás után újra megszorítani

- ellenőrizze újra az FHP jelét – 1. ábra

- szorítsa meg a bütykös tengely lánckerekét 45 Nm nyomatékkal

- a rögzítőt, a bütykös tengely lánckerekének lazításánál leírt módon használja (OE 3036 vagy Conti Tool Box) – 9. ábra


9. ábra

- húzza meg a csavarokat az adagolószivattyú lánckerekén

Figyelem! Ha szükséges, cserélje ki a csavarokat!

- meghúzási nyomatékok:

                  - A típusú csavarok esetén 20 Nm

                  - B típusúaknál 25 Nm – 3. ábra

- távolítsa el a bütykös tengely tájolóját (2. ábra)

- távolítsa el a tájolócsapot az adagolószivattyú fogasszíjkerekének küllője közül

- fordítsa el a motort főtengelyét két teljes főtengelyfordulattal a motor forgási irányába

- ellenőrizzük, hogy a jelölések egy vonalba esnek-e

A megfelelő szíjfeszességet ellenőrizzük, nehogy idő előtt menjen tönkre a feszítő görgő, vagy más rendszerelem.

Az eljárás a következő:

- illessze helyére a tájolót

- helyezze be a tájoló csapot

- ellenőrizze a vezérműszíj feszességét a feszítőgörgőn, ha szükséges, használjon tükröt

- fontos: a jelöléseknek a feszítőgörgőn egybe kell esniük – 10. ábra


10. ábra

- ha szükséges állítsa be újra a szíjfeszességet, majd két újabb motorfordulat után ellenőrizze újra a feszességet

- Ellenőrizze feszítő kar működését.

Sikeres motorindítást követően:

- ellenőrizze az abnormális zajokat

- ellenőrizze az tüzelőanyag-ellátást, ha szükséges

- az adagolószivattyú lánckerekének csavarjait, ha cseréltük, (csak az új „A” típusú csavarok esetében) 90 fokot fordítva húzzuk meg – 3. ábra

A további alkatrészek visszaszerelését a kiszerelési folyamat alapján végezze, fordított sorrendben.

- végezzen fényszóró beállítást, ha szükséges

- egy tesztút alkalmával ellenőrizze a motor megfelelő működését

- használjon matricát a vezérműszíj csere dokumentálására – 11. ábra


11. ábra