Toyota Highlander hibrid vizsgálata
Az összkerékhajtású gépjárművek családjában az összkerékhajtású hibridek is speciális ismereteket igényelnek a vizsgálóállomások vizsgabiztos szakembereitől, és fokozott óvatosságra intik őket. A márkaszervizek remélhetőleg a műszaki vizsgához, nevezetesen a görgős fékpadi és gázelemzési mérésekhez szükséges üzemállapot-beállítási ismeretek birtokában vannak. A vizsgálóállomások vannak nehezebb helyzetben, mert nem áll rendelkezésükre frissített műszaki adatbázis az ehhez hasonló különlegességeket illetően.
Vigyázat!
A 4WD hibridek között vannak a tengelymegosztott hajtásúak, ami azt jelenti, hogy (általában) az első tengely kerekeit belső égésű motor hajtja, a hátsó kereket pedig villanymotor. Így tehát mechanikus kapcsolat, például osztómű nincs köztük. (Ilyen hajtásmód jellemzi az Autótechnika 2012/4. számában ismertetett Peugeot 3008-as típust.) Vélhető, hogy például görgőspadi fék- vagy teljesítménymérésnél, ha csak egy tengelyt mérünk, nem lehet baj. Mivel a két tengelyre kiosztandó vonóerőt az elektronika állítja be, 4WD üzemben, ha csak az egyik tengely forog, ez a hajtásvezérlést alaposan megzavarja.
A gyártók, így a Toyota is, a műszaki vizsgálatokhoz „vizsgálati üzemmódok” beállítását teszi lehetővé. Most csak a Toyota Highlander HV hibrid esetében azokat a vizsgálati üzemmódokat ismertetjük, melyek a műszaki vizsgához szükségesek.
A vizsgálati mód beállítása előtt az alábbi műveletet végezzük el.
Kapcsoljuk ki a légkondicionálót.
P váltókarhelyzetben indítsuk be a motort.
Várjunk néhány másodpercig, amíg a motor magától le nem áll.
A műszaki vizsga vizsgálati módok (2WD, 4WD) beállítása
Az alábbi 1–4. lépéseket hajtsuk végre 60 másodpercen belül:
1 – adja rá a gyújtást,
2 – váltókar P állásban nyomja le a gázpedált kétszer padlóig,
3 – váltókar N állásban nyomja le a gázpedált kétszer padlóig,
4 – váltókar P állásban nyomja le a gázpedált kétszer padlóig.
A kijelzőn megjelenik a 2WD MAINTENANCE MODE felirat.
A fékpedál benyomása után indítsa be a motort!
Ha 2WD vizsgálati üzemmódban hibakódot generál a rendszer, ezt a „master warning light” és a „warning message” jelzi, meg kell szakítani a 2WD vizsgálati üzemmódot, és ki kell olvasni a hibakódot.
Környezetvédelmi mérés
A 2WD vizsgálati üzemmódban – váltókar P állásban – a motor alapjárati fordulatszáma kb. 900 min-1, ha a gázpedált útjának kevesebb mint 60%-áig nyomjuk le, a fordulatszám 1600 min-1-re áll be, ha 60%-nál jobban lenyomjuk, akár padlóig, a fordulatszám 2500 min-1 lesz.
A fékerőmérés „N” váltókarállásban, alaphelyzetben (nem vizsgálati módban!) végezhető.
A fényvető egyes funkcióinak ellenőrzéséhez a 4WD MAINTENANCE MODE vizsgálati üzemmód szükséges.
A 4WD bekapcsolása
Az alábbi 1–4. lépéseket hajtsuk végre 60 másodpercen belül:
1 – adja rá a gyújtást,
2 – váltókar P állásban nyomja le a gázpedált négyszer padlóig,
3 – váltókar N állásban nyomja le a gázpedált négyszer padlóig,
4 – váltókar P állásban nyomja le a gázpedált négyszer padlóig.
A kijelzőn megjelenik az AWD MAINTENANCE MODE felirat.
A fékpedál benyomása után indítsa be a motort!
Vizsgálati (Inspection Mode) módban a gépjármű forgalomba nem bocsátható, mert a hajtás károsodhat.
Vizsgálati (Inspection Mode) módból a gyújtás elvételével léphetünk ki.