Villanymotorok – 2. rész

Korszerű hajtásokban alkalmazott villamos motorok

A mai lehetőségek az áramirányításban és a motorok fordulatszám- és nyomatékszabályozásában lehetővé teszik a motorok bármely frekvenciájú és feszültségű árammal történő táplálását, és a bármely időfüggvény és előjel szerinti frekvenciaváltoztatást, így az aszinkron- és a szinkronmotorok bármely üzemállapotához szükséges feltételek teljesülését. 

1980-ban épült az első szinkronmotoros (francia) villamos mozdony, amely 0 és 100 Hz közti, sebességarányos 3 fázisú árammal és a nyomaték aktuális értékéhez szükséges feszültséggel táplálta a 2800 kW-os vontató motorjait. Kiálló pólusú, egyenárammal gerjesztett szinkrongépe minden addigi egyenáramú motornál kompaktabb, nagyobb teljesítménykihasználású volt (több mint 30 éve futnak 300 km/h feletti sebességgel is a TGVA jelű, szinkronmotoros vonatok, mai motorjaik állandó mágnessel épülnek). A többi ország vasútjain frekvenciaváltós aszinkronmotorok vontatnak.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.