Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. április | Olvasson bele!

Új NSK csapágyak hibridekhez

hirdetés

Az NSK kifejlesztett egy harmadik generációs ultragyors golyóscsapágyat elektromos járművek számára, amely a gyártó közleménye alapján 1,8 millió dmN fölött képesek működni (a dmN a csapágyak forgási teljesítményének mértékegysége).

Az új csapágy az NSK állítása szerint a világ leggyorsabb zsírral kent mélyhornyú golyóscsapágya, mely elektromos járművek számára készül. Mint napjainkban szinte mindennel kapcsolatosan, a fejlesztés itt is a nagyobb energiamegtakarítás priorizálásával történt. Itt is fő szempont a „downsizing” annak érdekében, hogy kisebb méretű motorokkal tovább csökkentsék azok helyszükségletét a beépítéshez, másodlagos hozadék, hogy a könnyebb alkatrészek hozzájárulnak a hatótávolság javításához, harmadlagosan pedig összességében egy nagyobb teljesítményű motor javítja a jármű hatékonyságát.

hirdetés

Eddig a csapágyak 1,4 millió dmN forgási teljesítményt tudtak, a forgási teljesítmény mostani közel 28%-os növekedésével viszont megnyílt az út, hogy nagyobb forgási sebességű részegységekben is alkalmazhatóak legyenek.

Olyan környezetben, ahol a csapágy közelében elektromosság van jelen, elektromosan szigetelt csapágy kerül beépítésre. Ilyen alkalmazások lehetnek pl.: elektromotor, generátor, frekvenciaváltós motorok vagy egyéb helyek, ahol az áram áthúzhat a csapágyra. Ha az elektromos áram áthúz a csapágyra, a kisülés szikrázással jár, ami jelentős hőmérsékletnövekedést eredményez. Ez a hőmérsékletnövekedés károsítja a futófelületet. Ez az áramáthúzás (kóboráram) kivédhető, ha a csapágy szigetelve van, kerámiával vagy ipari gyantával. A gyártó saját fejlesztésű nagy merevségű gyanta anyagának felhasználásával készül a csapágy, mely a gyártó elmondása szerint hatékonyabban képes feladatát betölteni a korábban alkalmazott anyagoknál. Természetesen a csapágyat szintén a gyártó saját – jelenleg még nem megnevezett - kenőzsírjával töltik fel, mely az eddigieknél jobban csökkenti a kenőanyag elforgatásának és hőtermelésének esélyét, amelyek az alkatrészek meghibásodásához vezetnek.

Az elektromos gépekhez gyártott csapágyak általában 5 kV-ig biztosítanak szigetelést, és mélyhornyú golyós és hengergörgős kivitelekben érhetőek el. Be- és leszerelésüknél fokozottan ügyelni kell a szigetelő réteg sértetlenségére! Már a legkisebb sérülés is a szigetelési képesség elvesztését jelentheti!


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés