Töltse okosan az elektromos autóját
Nem kérdés, hogy a villanyautók olcsó és környezetbarát töltése kulcsfontosságú téma lesz a közeljövőben. A feladat nem egyszerű, ráadásul a villanyautók növekvő száma miatt egyre bonyolultabb lesz mindezt megvalósítani. Persze a Boschnak erre is van egy jó ötlete, vagyis algoritmusa.
Egyre több elektromos járművel találkozhatunk az utakon és nem kell jósnak lenni ahhoz, hogy kijelentsük a következő években tovább nő az arányuk. Egyre többen próbálnak környezettudatosabban közlekedni és sok ország támogatja a villanyautók vásárlását. Főként a nagyvárosok levegőjének jót tesz, ha sok helyi károsanyagkibocsátás-mentes jármű szeli az utakat, de ez egyben új kihívásokat is jelent.
Miért legyen okos a töltés?
Rengeteg töltőállomást kellene még kiépíteni a hatékony és kényelmes használathoz, ráadásul úgy, hogy ne jelentkezzenek csúcsterheléses időszakok az áramszolgáltatóknál, hiszen az számos problémát okozhatna. Például azt, hogy bizonyos területeken a hálózat egyszerűen nem bírná el a terhelést, ráadásul még az is előfordulhatna, hogy bizonyos időszakokban drágább lesz a töltés. És ha mindez még nem lenne elég, azt is meg kell oldani, hogy megújuló forrásokból származó, zöld villamos energiát lehessen használni minél nagyobb arányban, mert csak így lehet hozzájárulni a fenntarthatósághoz, vagyis ahhoz, hogy környezetbarát legyen a villanyautók használata. A Bosch Research csapata pontosan ezen szempontok szerint dolgozik. Ennek érdekében fejlesztenek egy adatfelhő alapú energiagazdálkodási rendszert, amely lehetővé teszi az elektromos járművek optimalizált és intelligens töltését.
Így működik a rendszer
Az intelligens töltés projekt egy felhőalapú energiagazdálkodási rendszer, amely a meglévő töltési pontokat köti össze az elektromos járművekkel, és közvetlenül kommunikál a töltési pont kezelőjén keresztül. A cél az elektromos járművek optimalizált töltése, legyen szó akár egy-egy járműről, akár nagyobb céges flottákról.
Ehhez egy díjkezelési rendszer létrehozásán dolgoznak a Bosch szakértői és olyan algoritmusokat fejlesztenek, amelyek nemcsak az egyes járművek követelményeit, például az akkumulátorok méreteit és töltöttségi szintjét veszik figyelembe, hanem olyan tényezőket is, mint például a villamos energia pillanatnyi és valószínűsíthető jövőbeli ára, a megújuló forrásból származó áram mennyisége, valamint az adott töltőpont kihasználtsága. Így elkerülhetők a csúcsterhelések és az emiatt jelentkező magasabb tarifák, ráadásul a fenntartható, környezetbarát energiagazdálkodást is elősegítik.
Nem mindegy, milyen forrásból
A belső égésű motorral felszerelt járművekkel ellentétben az elektromosok nagyban hozzájárulhatnak a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, persze csak akkor, ha tiszta, vagyis megújuló forrásból származó energiával töltik fel őket. Ha például olaj- vagy széntüzelésű erőműben előállított elektromos áramot használnak az autók, azzal ugyan lehet javítani a nagyvárosok levegőminőségén (hiszen az elektromos járművek nem termelnek használat közben káros anyagokat, például szén-dioxidot), de valójában nem csökken a környezet terhelése. A szennyezés ilyen esetekben nagyságrendileg ugyanakkora, mintha hagyományos járművel utaznánk, legfeljebb nem az út során, hanem az energia előállításakor keletkeznek a szennyezőanyagok. Ezért az intelligens töltésre fejlesztett algoritmusunk kifejezetten a megújuló energiák hatékony felhasználását veszi figyelembe az áram ára és a telephely kihasználtsága mellett.
A lényeg az időzítés
Akkor lehet hatékonyan felhasználni a napenergiát, ha a rendszert időzíteni lehet úgy, hogy amikor süt a Nap és nagyobb mennyiségű áram keletkezik, akkor töltse az autókat. Emellett cél az is, hogy előrejelzések alapján a jövőt is tervezni lehessen, vagyis az intelligens töltéshez az időjárás előrejelzéseket is beépítik az algoritmusba.
Ha például két nap múlva készülünk egy utazásra, ami előtt teljesen fel kell tölteni az akkumulátorokat, a rendszer meg tudja tervezni a várható napsütéses órák alapján, hogy mikor töltsön, a lehető leghatékonyabban kihasználva a zöld energiát. Így érhető el az optimalizált töltés, a lehető legalacsonyabb árakon és a lehető legnagyobb arányban megújuló energiával.
A hatékony és intelligens töltés lényege tehát, hogy nem szabad az összes energiát azonnal eljuttatni minden járműhöz, így alakulnak ugyanis ki a csúcsterheléses időszakok. Ezek a magas villamosenergia-költségek mellett azért is problematikusak, mert csak kisebb arányban lehetne megújuló energiaforrásokat használni, ráadásul még az adott töltőhely túlterheléséhez is vezethetnek.
Előre kitaláljuk, mire lesz szükség
A Bosch ezért fejleszt olyan energiagazdálkodási rendszert, amely kiküszöböli a fenti helyzetet azáltal, hogy a lehető legnagyobb rugalmasságot biztosítja az energiafelhasználásban – például a felhasználói viselkedés előrejelzésével. A mérnökeink által fejlesztett algoritmus ugyanis megtanulja, hogy az adott járművet mikor és mennyit használják, és azt is, hogy a meghajtás mellett milyen berendezéseket (légkondicionáló, navigáció, rádió) kell ellátni árammal. Így azt is ki tudja számítani a rendszer, mikor és mennyi áramra lesz szükség. Mindez persze nemcsak a magántulajdonban lévő járművekre vonatkozik, hanem a nagyobb flottát üzemeltető vállalatokra is. Itt általában még inkább tervezhető, hogy melyik járművet mikor és mennyire kell feltölteni.
Segít a virtuális ügynök is
A fenti rendszer megtervezése mellett más megoldásokon is dolgoznak a szakemberek. A virtuális ügynök elnevezésű program segítségével hamarosan megtalálhatjuk a közelünkben lévő, éppen szabad elektromos töltőállomásokat, és még a számunkra legkedvezőbb tarifa kiválasztását is a szoftverre bízhatjuk.
Ez az innovatív megoldás azért könnyítheti meg az elektromos járművek használóinak életét, mert az akkumulátorok töltése, még ma is, sokszor bonyodalmakba ütközhet, főként akkor, ha nem a megszokott, jól bejáratott útvonalunkon mozgunk. Egy éppen szabad töltőállomás megtalálása sem egyszerű feladat, ha ismeretlen helyen járunk, de eligazodni a különböző szolgáltatók tarifái között, amelyek jelentősen eltérhetnek egymástól, még nehezebb.
A mesterséges intelligenciát és blokklánc (más néven DLT) technológiát használó virtuális ügynök ugyanakkor egyszerre több mindenre tud figyelni, igényeink, szokásaink, útvonalunk, pénztárcánk és a járművünk töltöttségi szintjének figyelembevételével. Többek között időben figyelmeztet, ha tölteni kell az akkumulátort, majd a közelben található elektromos töltőállomások közül a számunkra legoptimálisabb helyre navigál. Ezt követően kapcsolatba lép a töltőállomással és tárgyalni kezd az árról, majd kiválasztja a legkedvezőbb ajánlatot. Ilyen okos megoldásokkal lehet megkönnyíteni az átállást az elektromos autózásra, ami egyre közelebb van és egyre inkább látszik, hogy elkerülhetetlen lesz.
Forrás: BOSCH blog