Szénszálas HV akkumulátorok Svédországból

A svédországi göteborgi Chalmers Műszaki Egyetemen szénszálas akkumulátorszerkezettel kísérleteznek. A szénszálas szerkezet kompakt, többfunkciós lehetőségekkel rendelkezik, azaz elektródként, teherhordó anyagként és vezetőként is működik. Egy kompakt részegység mind a jármű áramellátásának részegysége, mind pedig a jármű teherhordó szerkezetének része is lehet egyszerre. Ez pluszban még súlycsökkenést is okoz, az autó teherhordó szerkezetének részévé válik, ezáltal a karosszéria tervezésre, és a felfüggesztés optimalizálásában is markáns szerepet játszik.

A szénszálas szerkezeti elemekkel 2007 óta kísérleteznek, de a gyártás és a fejlesztés számos akadályba ütközött. Több éves kísérletezés után megfelelő megerősítést kaptak arról, hogy a szénszálak megfelelő tulajdonságokkal rendelkeznek az akkumulátorokban való felhasználáshoz, mivel az anyag képes kémiai úton tárolni az elektromos energiát, ugyanakkor elég erős ahhoz, hogy a szerkezet részeként is felhasználható legyen.

A jelenlegi akkumulátor energia-sűrűsége 24Wh / kg, ami a jelenlegi lítium-ion akkumulátor kapacitásának körülbelül 20% -a. A tömegcsökkentés miatt azonban kevesebb energia szükséges az elektromos jármű meghajtásához, ha tömeg nélküli akkumulátort helyeznek el. Az egységben szénszál alkotja a negatív elektródot, a pozitív elektródhoz lítium-vas-foszfáttal bevont alumínium fóliát használnak. Ezeket egy üvegszálas szövet választja el elektrolitmátrixban.

"A strukturális elemek előállításának korábbi kísérletei jó mechanikai tulajdonságokkal vagy jó elektromos tulajdonságokkal rendelkező cellákat eredményeztek" - kommentálta Leif Asp, a Chalmers professzora és az akkumulátor projekt vezetője. Az üvegszálas szeparátort egy felülvizsgált vékonyabb verzióval is lecserélik a töltési idő csökkentése érdekében. Asp professzor becslései szerint 75Wh / kg energiasűrűség érhető el, ami az egységet olyan erőssé teszi, mint a jelenlegi alumínium szerkezetek.

„A következő generációs akkumulátorok fantasztikus lehetőségek előtt állnak. Ha megnézzük a fogyasztói technológiát, néhány éven belül a szénszálas technológia alkalmazásával nagyon is lehetséges lehet olyan okostelefonok, laptopok vagy elektromos kerékpárok gyártása, amelyek fele akkorák, mint manapság, és sokkal kompaktabbak”- mondta Asp professzor.

 

Forrás: https://www.enginetechnologyinternational.com/