Teherautók elektromosítása
Az elektromos tehergépjárművek a kereskedelmi értékesítés küszöbén állnak, de fontos kutatás-fejlesztési tevékenységek még zajlanak annak érdekében, hogy elérjék, vagy akár meg is haladják a dízelek költséghatékonyságát. Az elmúlt három évben érzékelhető elmozdulás látszik az elektromos haszongépjárművek megítélésében, beleértve a teherautókat is. Több tényező együttes hatásának megjelenése váltotta ki ezt a változást éppen most. Ezek a tényezők a CO2 -kibocsátás klímaváltozásra gyakorolt hatásának növekvő megismerése és elfogadása, az elektromos jármű technológiák egyre jobb megbízhatósága és csökkenő költségei. Ezek arra késztették a flottatulajdonosokat és a járműgyárakat, hogy komolyabban számoljanak az e-teherautókkal.
Az elektromos járművek technológiáin belül a lítium-ion akkumulátorcsomag a legkritikusabb rész a kirakós játékban, és a legnagyobb akadályt jelenti a tömeggyártás elindításának útjában.
Az alábbiakban röviden összefoglalom azokat a kihívásokat, melyekkel az iparág szembesül az akkumulátorcsomag találós kérdésének megoldása során, és néhány fejlesztést is vázolok, ami hozzájárulhat a megoldás megtalálásához. Szemléletemet meghatározza az Allisonnál szerzett tapasztalatom, mint az Elektromosítás kereskedelmi igazgatója, valamint a Vantage Power alapító igazgatója – azé a vállalaté, melyet az Allison 2019 áprilisában vásárolt meg az akkumulátortechnológia terén elért úttörő megoldásaiért, és azok járművekbe történő integrálásáért. Az elektromos teherautók széles körű elterjedésének legfőbb akadálya az akkumulátorcsomag ára, ami tipikusan a jármű legdrágább rendszere és a jármű teljes értékének akár 50%-át is elérheti.