Olcsóbbá vált az autóbérlés

Országos szinten húsz százalékkal növekedett a cégautó-üzembehelyezések száma az év első négy hónapjában a tavalyi év azonos időszakához képest, ezzel változatlanul a vállalati szegmens beruházásai jelentik a magyarországi gépkocsi-értékesítés közel háromnegyedét. A LeasePlan Hungária Zrt., hazánk vezető flotta- és gépjárműkezelőjének legfrissebb elemzéséből az is kiderül, hogy egyre több mikro-, kis- és közepes vállalat keresi és veszi igénybe a cégek számára idén még kedvezőbb feltételekkel elérhető operatív lízingkonstrukciót.

Az év elején érvénybe lépő új törvényi szabályozás – amely révén az üzleti használat arányában visszaigényelhetővé vált a tartós bérleti díj áfája – hozzájárult ahhoz, hogy növekvő újautó-értékesítési számok jellemezték az idei év első harmadát. A korábban inkább nagyvállalatok körében népszerű tartós bérlet így a kis- és közepes vállalatoknál is egyre gyakoribb gépjármű-beszerzési konstrukcióvá válik. A kilencezer gépkocsit üzemeltető LeasePlan adatai szerint a kkv-szektorban 20%-kal több vállalkozás választotta idén az operatív lízingkonstrukciót, mint tavaly. Pesti Tímea, a vállalat kereskedelmi igazgatója úgy véli, idén akár már egy-két cégautó esetén is érdemes tartós bérletre váltani. „Azon túl, hogy az operatív lízinggel lehetővé válik az áfamentes finanszírozás – hisz a flottakezelő az autó nettó beszerzési árából kalkulálja a havi bérleti díjat –, az általános forgalmi adó visszaigénylés révén több mint 20%-kal olcsóbbá válik a cégautó. Felszabadíthatóak a korábban gépkocsiba lekötött pénzügyi források, a havi bérleti díjak költségként elszámolhatóak és az autók karbantartásával, üzemeltetésével, kárügyintézésével kapcsolatos teendőkről a flottakezelő gondoskodik.”

A költséghatékonysághoz hozzájárul a cég tevékenységének leginkább megfelelő gépkocsitípus, felszereltség és motorfajta kiválasztása is. Egyre inkább elvárás a vállalatok részéről, hogy már az autó megrendelésekor takarékos megoldásokat javasoljon számukra a flottakezelő. A LeasePlan statisztikáiból kiolvasható, hogy idén 30%-kal több olyan járművet helyeztek forgalomba, melynek nettó havi bérleti díja 100 ezer forintnál kevesebb. A havidíjcsökkenés egyik legfontosabb oka, hogy az átlagos futamidő több mint fél évvel nőtt ebben a havidíj-kategóriában. A futamidő-növelés eredménye, hogy akár egy-egy felső-közép kategóriás gépkocsi havi bérleti díja is lemehet 100 ezer forint alá.

A flottakezelő elemzéséből kiderül az is, hogy az év első hónapjai az autómárkák rangsorában a tavalyihoz képest nem hoztak jelentős változást; most is a Ford, az Opel, a Volkswagen és a Renault áll az élen. A teljes idei kishaszon- és személygépjármű-piacot tekintve elmondható, hogy bár a Ford 2500 körüli eladott járművel őrzi piacvezető pozícióját, az Opel és a Volkswagen közel 2300 eladott járművel szorosan felzárkózott. Egyre több kedvező ajánlattal jelentkeztek olyan, korábban kevesebb flottaautót értékesítő márkák, mint a Hyundai, a Kia, a Fiat vagy a Citroën, amelyek ezáltal idén nagymértékben növelni tudták cégautó-értékesítéseiket. A LeasePlan számai arról is árulkodnak, hogy ebben az évben lényegesen több kishaszonjármű és egyterű autó talált gazdára. Ezzel párhuzamosan az országos cégautóadatok a kis- és alsó-közép kategóriás személygépkocsi szegmensben is szignifikáns növekedést mutatnak.

Meglepő talán, hogy a gázolajat sújtó tavaly év végi jövedékiadó-emelés ellenére a flottakezelő által üzembe helyezett autók között idén nyolc százalékkal nőtt a dízelautók aránya, amely azt mutatja, hogy a fogyasztás szempontjából jobban optimalizált autók a teljes futamidőre vetítve továbbra is takarékosabb megoldást jelenthetnek.