Opel Szentgotthárd - Ultramodern motorgyár 2012-re

Az Opel 2012 év végére 500 millió eurós – 5,5 milliárd forintos állami támogatással kiegészítve – beruházás keretében vadonatúj, 2500 főt foglalkoztató motorgyártó üzemet létesít Szentgotthárdon. A gyárat a legmodernebb, úgynevezett cellás termelési rendszerre optimalizáltan tervezik, ahol háromféle új – Euro 6-os – motorcsalád készül majd.

A vadonatúj szentgotthárdi termelőegység legfőbb jellemzője a rugalmasság – a márka szaknyelvén Flex – lesz. A General Motors a kevesebb pénzből megvalósítható, ám nagyobb üzemeltetési költséggel fenntartható és meglehetősen kötött transzfer jellegű gyártástechnológia helyett a cellás termelési módot alkalmazza a csúcstechnikát felvonultató komplexumban. Ez a rendszer a gyakorlatban a három, egymástól teljesen különböző motorcsalád – meg nem erősített hírek szerint egy kicsi, illetve egy közepes méretű négyhengerű dízel- és egy háromhengerű benzinmotor – előállításának igény szerinti variálhatóságát teszi lehetővé: egy soron egymást követően nemcsak a kiegészítő elemek, de maga a blokk is tetszőleges sorrendben gyártható.

A Flex-gyártástechnológia alapját a gyártócellák adják, amelyekbe 5–6 típusazonos megmunkálóközpont kerül. Egy adott gyártócellán belül mindegyik gép ugyanazt a műveleti sorrendet végzi. A megmunkáláshoz használt szerszámok és programok is ugyanazok, a gép vezérlése automatikusan felismeri a gyártandó típust és ez alapján választ megmunkálóprogramot és hozzá tartozó szerszámot. Az átállás tehát időveszteség nélkül valósítható meg. A cellás gyártástechnológia további előnye, hogy egy 5-gépes munkaállomáson egy egység meghibásodik és javítani kell, a fennmaradó 4 gép zavartalanul dolgozhat tovább.

A megmunkálóegységek zöme kétorsós lesz, tehát egyszerre két alkatrész gyártását képes felügyelni. A gyártásba integrált szerelőberendezések rugalmassága is nagymértékben továbbfejlődik: az adott szerelési feladatra készített merev célgépeket szabadon programozható, flexibilis robotok váltják fel.