Bontott alaktrész szemben a felújítottal

„Ez az alkatrész biztos jó, mert már ki volt próbálva” – hangzik el nap mint nap a jól ismert mondat a bontókban. Legutoljára egy internetes fórumon találkoztam ezzel a mondattal, és akkor határoztam el, hogy néhány példával illusztrálom, miért is nem állja meg ez a helyét.

A legtöbb esetben a bontott alkatrész a felújított alkatrész alternatívájaként jelenik meg. A bontott alkatrészt legtöbb esetben (tisztelet a kivételnek) úgy próbálják feltüntetni, mintha az 100%-ig megegyezne a felújított alkatrész minőségével, sőt „mivel már ki van próbálva”, még jobb is lenne annál. Ez így nem igaz. Ezt a következő három példa is alátámasztja, amely velem esett meg.

Renault motor story

Nem is olyan régen egy úr egy Renault 1500 DCI motort hozott hozzám komplett generálra. A motor igen rossz állapotban volt annak ellenére, hogy csak 150 000 km-t futott. A hibafelvételezés után kiderült, hogy a motorblokkban és a hengerfejben az összes alkatrészt ki kell cserélni. A motorblokkban a dugattyúk, a gyűrűk, a csapszegek, a csapágyak és a csapszegperselyek is károsodtak, míg a hengerfejben az összes vezető, szelep, a vezérműtengely, a szeleptőkék és természetesen a gumiáru (szelepszárszimering és vezérműtengely-szimering) is cserére szorult.

A motorblokk és a hengerfej javításának költsége egy komplett tömítéskészlettel együtt 300 000 Ft-ot kóstált. A tulajdonos egyből előállt a bontott motor lehetőségével, hiszen neki 200 000 Ft-ért kínáltak már egyet. Rövid beszélgetésük végén mégis megrendelte a javítást. Hogy miért? A bontott motorra semmilyen garanciát nem vállalt a bontós, míg én az előírt fél év helyett 1 év garanciával vállaltam el a munkát. Ehhez jött még az is, hogy a bontott motor futásteljesítményére vonatkozóan nem volt semmilyen hiteles információ sem. Jellemzően a bontóba olyan járművek kerülnek, amelyek viszonylag sokat futottak vagy olyan mértékben sérültek, hogy a felújításuk már nem gazdaságos a tulajdonos számára. Jellemzően a motorblokk állapota ebben az esetben hagy „némi” kívánnivalót maga után. Főleg 200 000 Ft ellenében. Vajon mitől lenne jobb egy ilyen bizonytalan eredetű motor, főleg ha azt is figyelembe vesszük, hogy a szóban forgó esetben a motor rendszeres szervizelés mellett 150 000 km után tönkrement. Így hát a tulajdonos belátta, hogy igaz, hogy pillanatnyilag a felújítás többe kerül, azonban hosszabb távon jobban megéri, hiszen a kiadott pénzért egy garantált minőséget és nem utolsósorban garanciát is kap.

Bontott Mazda hengerfej

Egyszer egy régi ügyfelem egy Mazda E2200 D hengerfejet hozott hozzánk javítani. A hengerfej nem volt valami fényes állapotban, de aki már találkozott ilyen hengerfejjel, az tudja, hogy az új alkatrészek sincsenek „túlméretezve”. Az új szelepek élszalagja olyan vékony, hogy egy későbbi javítás során már nem bírja el a szabályzást, ezért rendszerint újra kell cserélni őket.

Ez volt a fenti hengerfejjel is. A szelepeken túl még az előkamrákat, a vezetőket és a szimeringeket is cserélni kellett volna, sőt a hengerfejen repedések is voltak. A javítási költség közel 100 000 Ft-ra rúgott volna, az új hengerfej ára pedig 140 000 Ft volt. Az autó tulajdonosa nem ment bele az új hengerfej vásárlásába, és meg csak nem is javíttatta meg a régit. Inkább egy közeli bontóban vett egy „jónak mondott” hengerfejet. Ezt szereltette fel az autójára a szerelővel.

Két hét múlva újra megjelent az autószerelő, és hozta a frissen vett hengerfejet. Mint kiderült, 1500 km után az autó újra hengerfejes lett. A hengerfej szétszerelése után látszott, hogy a hengerfej, amit az autó tulajdonosa vett mint bontott gyári hengerfej, nem is gyári, hanem egy utángyártott hengerfej. Sőt annyira sérült, hogy már nem is javítható.

A tulajdonos tett egy próbát arra, hogy a rossz hengerfejet visszavetesse a bontóban, de ott természetesen határozottan elzárkóztak ettől, arra hivatkozva, hogy a használt alkatrészre nem kötelesek garanciát vállalni. Így tehát maradt a javítás vagy az új hengerfej. A tulajdonos az új hengerfej mellett döntött, mert megértette, hogy több pénzért ugyan, de egy biztos minőséget kap, amelyet egy nemzetközi cég biztosít számára.

Olcsó dugattyú

Jó pár évvel ezelőtt egy japán motorblokkot javítottunk. A motorblokk elég jó állapotban volt, de az egyik porlasztó hibája miatt az egyik henger és az abban lévő dugattyú megsérült. A tulajdonos kérésére a motort csak a legminimálisabb mértékben kellett megjavítanunk, amelyhez minden alkatrészt a tulajdonos akart beszerezni. Arra hivatkozott, hogy neki így olcsóbb lesz. A sérült dugattyú helyett egy bontott dugattyút hozott.

A biztonság kedvéért utánanéztem a szükséges alkatrészeknek én is. A dugattyúra 31 500 Ft körüli árajánlatot kaptam. Ez az összeg az akkori árakhoz képest egy igen borsos összeg volt. De egyből nem tűnt olyan drágának, amikor a tulajdonos megmondta, hogy ő 28 000 Ft-ért vette a bontott dugattyút, amire még egy 8000 Ft-os gyűrűt is hozott. A bontott dugattyú az új dugattyúgyűrűvel többe került, mint az új dugattyú kompletten csapszeggel, dugattyúgyűrűvel, zégerrel, szépen becsomagolva.

Zárszó

„Mindenki a maga lovát dicséri” tartja a magyar közmondás. Természetesen így van ez itt is, a bontós a bontott motort és alkatrészt, a felújítással foglalkozó szakember az új alkatrészekkel felújított motort részesíti előnyben. Nincs is ezzel semmi gond, de nem árt tudni, hogy minden alkatrésznek van egy kifáradási határa, és a bontott alkatrészeknél nem tudjuk meghatározni, hogy ezt mikor éri el, de az biztos, hogy jóval előrébb tart ebben a folyamatban, mint a felújításnál beszerelt új alkatrész, hiszen az új.

A legfontosabb, hogy mindig mérlegelni kell, mi a célunk a javítással, mit szeretnénk eredményként kapni. Egy jól működő, garantált minőséget biztosító vagy egy bizonytalan, a felújítottnál biztosan hamarabb elromló motorblokkot. Erre mindenkinek magának kell a választ megadnia.

Nagy Károly
okl. gépészmérnök
www.nagygepmuhely.hu