Egy kis humor

A projekt menetrendje:

– kezdeti össznépi lelkesedés,

– általános összezavarodás,

– hidegzuhany – kijózanodás,

– összeomlás, pánik,

– a vétkesek ideges keresése,

– az ártatlanok megbüntetése,

– a kavarók kitüntetése.


Arról, hogy miért nem szabad férfi tanácsadókat alkalmazni női magazinokban.

„Kedves Jani!

Remélem, tudsz rajtam segíteni! Egy nap otthon hagytam a férjemet a tévé előtt és elmentem bevásárolni. Talán 2 kilométerre járhattam a házunktól, amikor az autó motorja hirtelen leállt és nem tudtam újra beindítani. Visszamentem a férjemért, hogy segítsen, és máig sem tudom felfogni a látványt, ami fogadott!

A férjem a szomszéd lányával hempergett az ágyban! Én 32 éves vagyok, a férjem 34, a lány meg csak 19!

A férjem beismerte, hogy már fél éve találkozgatnak! Nem tudom, most mihez kezdjek, kérlek, segíts!

Magdi”

Kedves Magdi!

Annak, hogy ilyen rövid távolság megtétele után leáll az autó motorja, több oka is lehet. Először ellenőrizd, nem dugult-e el az üzemanyagtömlő. Ha tiszta, ellenőrizd az összes vezetéket, ami a motorhoz vezet. Szintén ellenőrizd az összes kábelt is, nincs-e valamelyik elszakadva. Ha a probléma még mindig fennáll, nézd meg, nem hibásodott-e meg az üzemanyag-szivattyú  és kap-e a motor rendesen üzemanyagot.

Remélem, hogy tudtam segíteni!

Jani”


A gépész meghal és Szent Péter elé kerül, aki hiába keresi a listáján, nem találja.
–Sajnos, rossz helyre irányították, menjen a Pokol kapujához!

A gépész azonban nem elégedett a Pokol szolgáltatásaival, ezért kiépíti a légkondicionálást, a vízöblítésű WC-ket és a mozgólépcsőt. Így népszerűvé válik. Egy nap az Úr hívja a Sátánt telefonon:

– Hogy megy a sorotok ott lent?

– Remekül – válaszol a Sátán – amióta ideküldtétek a gépészt van légkondink, WC-nk és mozgólépcsőnk is.

– Hogyan? Ez csak tévedés lehetett! Azonnal küldjétek fel hozzánk!

– Szó se lehet róla! Tetszik amit csinál.

– Küldd ide hozzám, mert beperellek!

– Igen? – jön a válasz a Pokolból – És honnan veszel egy ügyvédet?


Budapesten kétféle gyalogos van: kaszkadőr és kamikáze.


Három mérnökhallgató beszélget arról, ki tervezhette az emberi testet.

– Szerintem gépészmérnök volt, nézzétek csak meg ezeket a csuklókat, illesztéseket.

– Szerintem villamosmérnök lehetett, milliónyi elektromos kapcsolatot tervezett bele.

– Biztosan építész volt – ellenkezik a harmadik – ki más tervezné a szennyvíz-csatornát a szórakozóközpont mellé?


Csörög a telefon. Az autószerelőt kártyázni hívják a kollégái.

– Szívecském, muszáj sürgősen elmennem – fordul fiatal feleségéhez a férfi, miután leteszi a kagylót.

– Olyan komoly az eset? – kérdezi az asszonyka.

– Igen. Három szerelő már ott van.


A ló fara és a nyomtáv

Az amerikai vonatok nyomtávja (a sínek közötti távolság) pontosan 143,5 cm (4 láb és 8,5 inch). De vajon mi az oka annak, hogy ez a távolság pont ekkora lett? Mi olyan vonzó ebben a számban?

A válasz meglehetősen egyszerű és könnyen kitalálható: az USA-beli nyomtáv pontosan megegyezik az Angliában használatos nyomtávval, mivel az első vonatokat angliai bevándorlók kezdték építeni az Újvilágban.

Na jó, de ettől a kérdés még kérdés marad. Most azt kell megválaszolnunk, hogy Angliában miért lett 143,5 cm a nyomtáv.

Azért, mert az első vonatokat Angliában azon tervek és sablonok szerint készítették, amelyeket a hintók és kocsik gyártására is használtak. Így hát felmerül a kérdés, hogy a hintók és kocsik nyomtávja miért lett pont 143,5 cm?

A válasz megint nagyon logikus: ha más lett volna a nyomtáv, akkor ezek a járgányok nagyon hamar tönkrementek volna az angliai kőutakon, mivel azokban, pont ilyen távolságra, volt két vájat, melyeket a régebben ott járt kocsik vájtak ki.

Nem meglepő azonban, hogy az Angliában található kőutakat, szinte egytől egyig, az ókori Róma építtette. A kőutakba vájt vájatokat pedig az első római kocsik és harci szekerek vájták. Már az ókori rómaiak is szabványok szerint építették az utakat és a harci szekereket, ezért aztán mind ugyanakkora lett, ami a vájatok távolságának egyformaságát is maga után vonta. A vájatok aztán évszázadokon keresztül kényszerítették az utókor járműtervezőit az ősi szabvány betartására.

Ezek után, csak az a kérdés, hogy ki vagy mi határozta meg a 143,5 cm értéket. A római kocsik távolsága ugyanis pont azért lett akkora amekkora, hogy két ló hátsója kényelmesen elférjen egymás mellett a kocsi előtt.

Megvan tehát a válasz! Római lovak fara szülte ezt a különleges számot.

Ha pedig már eléggé izgalomba jöttél attól, hogy birtokába jutottál a modern világ egyik nagy titkának, még egy adalék. Bizonyára láttad már azt a két vastag rakétát az amerikai űrrepülők oldalán, felszállás közben. A nevük Solid Rocket Boosters – SRB. Ez a két rakéta hajtja fel az űrbe az űrhajót. A rakétákat a Utahi „THIOKOL” gyárban gyártják, és tervezői sokkal, de sokkal vastagabbra szerették volna csinálni. A probléma csupán az volt, hogy a rakétákat vonaton kellett a kilövőállomásra szállítani. A vonat pályája néhány olyan szűk alagúton keresztül vezet, hogy a sínek által is meghatározott űrszelvénybe épphogy elférjenek a rakéták. Így esett meg, hogy a világ egyik legfejlettebb technológiájával gyártott rakétájának a szélességét egy római ló fara határozta meg!

Az alapcikket az internetről vettük. A kiegészítést Hidvégi János muzeológus írta.


Kiegészítés

A fogatolt járműveknél többféle keréknyomtáv volt. A XX. sz. elejére egységesítették a nyomtávot, ennek a fő oka a kocsitengelyek nagyüzemi gyártása volt. Hozzánk például vagy Bécsből vagy osztrák közvetítéssel Angliából vásárolták a tengelyeket. Ezeknek a nyomtávolsága 1130 mm körül volt, és ebbe is belefért a két ló hátsója! Valószínűnek tartom, hogy inkább csak maximalizálták a nyomtávolságot, és ez a hidakon való átkelés miatt 5 angol láb, a kerekek külső peremén mérve 1524 mm volt. A római és angol méretrendszer közötti váltószámokat sajnos nem ismerem. Ez a távolság nagyon nagy egy fogatnyomtávnak! A síneket Stephenson óta, a nyomkarimák bevezetése óta használják a 4 láb és 8,5 hüvelyk belső mérettel. Valószínűleg ebből a kerekek külső oldalán mérve, mint a lovaskocsiknál, kiadódik a 1524 mm-es méret.

Amerikában sem volt egységes a nyomtávolság, a függetlenségi háború előtt délen az 5 lábas, északon a 4 láb 8,5 hüvelykes nyomtávot használták. Készítettek olyan kerekeket, amelyik mindkét sínen tudott menni. Egy déli államban működő mozdonygyár honosította meg pl. Oroszországban a vasúti közlekedést, így ott azóta is a  szélesebb nyomtávot használják, a szerelvények átkelésekor a forgóvázakat ki kell cserélni.


Egy mérnökkel vitatkozni olyan, mint birkózni egy disznóval a sárban. Néhány óra elteltével rájössz, ő ezt élvezi.


Apróhirdetés

– Kezdő autóvezető megbízható tanút keres soron következő balesetéhez.

– Mellnagyobbítás kézrátétellel. Sikertelenség esetén azonnali pénzvisszafizetés!


Az embernek három korszaka van: 
– ifjúság, 
– felnőttkor és a 
– „de remekül nézel ki”.


Mi lenne a Földön nők nélkül?
Globális felmelegedés.


Nem szabad vizet inni, mert az nagyon erős ital. Fenntartja azokat a nagy hajókat…


Arra, hogy „Jó reggelt!”, hétfőnként a „Bizonyítsd be!” a helyes válasz.


Egy nap 24 óra, egy kartonban 24 sör van. Ez nem lehet véletlen!


A műszaki életben két embertípus tölt be domináló szerepet: azok, akik értik azt, amit nem irányítanak, és azok, akik irányítják azt, amit nem értenek.