A hibridek már a spájzban vannak!

A már utcán futó járművekben 600 volt feszültséget meghaladó egységek működnek, de még ennél is fontosabb, hogy a csúcsteljesítmény környezetében több száz amperes áramerősségek is megjelenhetnek a részegységek között. A kettő együtt már nagyon koncentrált energiatartalmat jelent. Ez a hibridek vizsgálatát és javítását új alapokra helyezi, az autóvillamosság új szakterületekkel bővül.

Érdeklődéssel olvastam Csúri György tanár úr cikkét az Autótechnika legutóbbi számában. Igen, jogos a felhívás, hogy a hibrid és alternatív hajtású járművek kapcsán terjedő nagyfeszültségű technika egyáltalán nem tréfa és nem fogható fel könnyelműen. Gondoljuk át, hogy az iparban használatos 400 volt-os feszültség milyen szigorú előírásokat eredményezett és mégis gyakran hallunk súlyos balesetekről. Ezzel szemben a már utcán futó járművekben 600 volt feszültséget meghaladó egységek működnek, de még ennél is fontosabb, hogy a csúcsteljesítmény környezetében több száz amperes áramerősségek is megjelenhetnek a részegységek között. A kettő együtt már nagyon koncentrált energiatartalmat jelent. Nem véletlen, hogy a tűzoltók külön képzést kapnak arra, hogy baleset vagy természeti katasztrófa esetén mit és milyen módon tehetnek egy ilyen járművel, hogyan kell biztonságosan feszültségmentesíteni, hogyan lehet a roncsolódott karosszériaelemet eltávolítani.

Eddig is aranyszabály volt, hogy a járműjavítás során először lehetőleg a méréseket kell végezni a pontos diagnosztika megállapítása érdekében. Esetünkben ennek nem lehet más alternatívája, mert itt már ötletek alapján próbálkozni vagy valamihez felelőtlenül hozzányúlni TILOS! Szinte valamennyi testrészünkön mérhető villamos ellenállás. Az átfolyó áram erőssége az áramforrás feszültségétől függ.

Az áram hatása szervezetünkre

Spanyolországban egy Forma–1-es edzés alkalmával a Sauber egyik szerelőjét áramütés érte a nagyfeszültségű KERS (Kinetic Energy Recovery System) rendszertől

Az átfolyó áram emberi szervezetre gyakorolt élettani hatásait a diagram jól szemlélteti.

A feszültség 50 V felett nagyfeszültségnek minősül! Látható, hogy az emberi szervezetben már kismértékű áramerősség nagyon kedvezőtlen fiziológiai hatásokat vált ki. Szigeteletlen vagy nedves kapcsolat esetén akár már 20 volt feszültség is halálos lehet. Ezért látható, hogy a nagyfeszültségű rendszerek diagnosztizálása és a feszültségmentes állapot ellenőrzése kiemelten fontos feladat a szervizek részére a biztonságtechnika maximális figyelembevételével!

Milyen műszerre van szüksége egy javítóműhelynek a jövőben?

Az emberi test ellenállása

Olyan eszköz szükséges, melynek segítségével szakszerű és biztonságos mérések végezhetők, melyek garantálják:

– a mérést végző munkatárs áramütés elleni maximális védelmét,

– a jármű vezérlésének és alkatrészeinek biztonságát,

– számítógépes kapcsolat segítségével a teljes mérési folyamat legyen irányítható, a mérési eredmények legyenek eltárolhatók, nyomtathatók.

A hibrid jármű teljes nagyfeszültségű rendszerének vizsgálatához az alábbi mérési módok szükségesek.

Feszültségmérés. A méréshatár legalább 750 volt-ig terjedjen ki. A mérés indítása csak a speciálisan elhelyezett gomb megnyomásával történhessen, hogy biztonsági szempontból a szerelő védve legyen és ne történhessen véletlenül indított mérés. A számítógép/szoftver csak a biztonsági előírások jóváhagyása után engedje a kezelőt továbblépni.

HV (nagyfeszültségű) szigetelés vizsgálat. Legyen lehetőség a mérőkészülék által előállított 1000 volt-os nagyfeszültséggel történő mérésre. Természetesen ekkor a mérendő egységet le kell választani a feszültségforrásról.

SAE J1766 előírás szerinti mérési mód. Ennél a mérési módnál különösen szigorúaknak kell lennie az egyes lépések közötti biztonsági előírásoknak, mivel a három mérés a nagyfeszültségű akkumulátoregység végpólusai, illetve a pólusok és a kocsiszekrény között történik.

Teljes mérési ciklus. Ebben a mérési módban az előző háromfajta mérést összesítik egy számítógépes méréslefutásban.

Milyen védőfelszerelésre van szükség?

Mindenekelőtt egy gyártói minősítéssel rendelkező vizsgálóműszer és mérési technológia szükséges. Adatbázis a járművek feszültség- és ellenállásértékeiről, valamint annak szerviz üzemállapotba állításának módszeréről. Sérülésmentes, a vizsgálati feszültségnek megfelelő védőkesztyű. Védő álarc, védősisak, villamosan szigetelő cipő, megfelelő szigetelésű kéziszerszámok.

A munkavégzés során figyelembe kell venni, hogy – szemben a hagyományos vezetékről történő megtáplálással – vészhelyzet esetén a rendszer gyors leválasztása nem végezhető el könnyen. Semmi esetre sem szabad egyedül dolgozni!

A nagy energiasűrűségű akkumulátorcsoport és a fosszilis hajtóanyag egyidejű jelenléte miatt egy esetleges tűz esetén nagy elővigyázatossággal kell eljárni. Soha nem szabad oltás közben az akkumulátor csoport fedelét levenni! A biztonsági előírásokat semmi esetre sem lehet megszegni!

A hibrid járművekkel már nemcsak az utakon találkozunk, hanem karbantartási munkák és karosszériajavítások során a független szervizekben és már a műszaki vizsgán is rendszeresen, és egyre nagyobb számban érkeznek hibrid járműves ügyfelek. Feltétlenül javasoljuk a független szervizeknek, hogy képezzék ki a szerelőket a nagyfeszültségű rendszerek biztonságtechnikájáról a megfelelő képzéseken és készüljenek fel időben a hibrid járművek javításához szükséges technikával!

További információk honlapunkon a www.energotest.hu oldalon!

Szél Bálint

Energotest Kft.