Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Smart eScooter

A tisztán villamos hajtású eScooter robogóval a Smart, a Smart Fortwo villamos autóján szerzett tapasztalatokat is felhasználva, egy újabb megoldást kínál az intelligens városi mobilitás számára. A műszaki megoldások mellett az új eScooter dizájnja és egyszerű kezelhetősége is meggyőző. További előny az okostelefon integrálása, melynek olyan változatos funkciói is vannak, mint a sebességmérő vagy a hatótáv-kijelző, de navigációs rendszerként is használható. Az újdonság világpremierje a Párizsi Autószalonon (szeptember 30. – október 17.) volt.

A Smart eScooter rendelkezik légzsákkal, ABS-szel és vakfoltasszisztenssel (Blind Spot Assist) is. A modell új növekedési lehetőséget jelent a márka számára, mert elérhetnek vele egy fiatalabb generációt, akiknek még nincs autóra jogosítványuk.

hirdetés

A Smart eScootert egy egyenáramú kerékagymotor hajtja a hátsó keréknél, amely kompakt méretét meghazudtolva 4 kW teljesítményre képes. A robogót egy 48 voltos lítiumionos akkumulátorcsomag látja el energiával, végsebessége 45 km/h. Kapacitásuk 80 Ah, így 100 kilométeres hatótáv érhető el. A robogót bármelyik szabványos háztartási elektromos aljzatról fel lehet tölteni, a folyamat 3–5 órát vesz igénybe. Az integrált töltő csatlakozója a motor elején, az elfordítható Smart-embléma alatt helyezkedik el. A jármű 13 collos kerekeken gördül.

Az eScooter biztonsági berendezésekkel is gazdagon fel van szerelve, melyek elég ritkák a mai modern motorkerékpárokon. Ilyen a speciálisan a kétkerekűhöz igazított ABS, a kormány alá integrált légzsák és a már említett Blind Spot Assist, amely a vezetőt a közvetlenül, szorosan mögötte érkező járműre figyelmezteti, melyet a visszapillantó tükörben valószínűleg nem is lát.

Fékezéskor az első és a hátsó kerék egyaránt fékeződik. Az első, hidraulikus tárcsafék működtetésekor működésbe lép az ABS, így biztosítja a maximális fékhatást, akár vészfékezéskor is. A hátsó kerék az elsővel párhuzamosan fékeződik, de nem mechanikusan, hanem elektromosan. Ezt a feladatot a kerékagymotor végzi el. Fékezéskor ugyanis a működési elv megfordul: a motor generátorrá válik, melynek ellenállása biztosítja a szükséges fékhatást. A fékezési energia elektromos energiává alakul, és eltárolódik az eScooter lítiumionos akkumulátoraiban. A nagy energiahatékonyságot tovább növelik a robogó elején található napelemek. Ezek támogatják az akkumulátorok töltését napsütéskor, mozgó jármű esetén is.


Kapcsolódó dokumentum:


28-29


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés