Gyorsabb és biztonságosabb haladás a Budapest közeli autópálya-szakaszokon

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezésére az agglomerációs közlekedés megkönnyítése és biztonságosabbá tétele érdekében újabb nagy forgalmú, főváros közeli autópálya-szakaszokon vezetik be a tehergépjárművek előzési tilalmát.

Július végével az M7 autópálya Pusztazámor–Sóskút csomópont és Székesfehérvár (7. sz. főút) csomópont (Nagykanizsa felé tartó jobb pálya) közel 34 kilométerével bővült a korlátozásban érintett szakaszok teljes hossza. Az M3 autópályán Gödöllő (M31) csomópont és Hatvan (32. sz. főút) csomópont között (29 km) augusztus közepétől lép életbe a tilalom.

A szakminisztérium a korlátozást 2008 és 2009 tavaszán kísérleti jelleggel az M1, M3 és M7 több szakaszára vezette be. A jelenlegi bővítéssel a Budapest közeli autópálya-hálózat összesen 142 kilométerére terjed ki az előzési tilalom.

Az intézkedés célja, hogy a megnövekedett áruforgalom mellett gyorsabbá és biztonságosabbá váljon a főváros megközelítése a személygépkocsin közlekedők számára. Az M1, M3 és M7 e szakaszain napi 50–70 ezer jármű halad át, ez a teljes autópálya-hálózat 2009. évi 26 000 jármű/nap átlagos forgalomnagyságának mintegy két-háromszorosa. A balesetsűrűség kiugróan magas a korlátozásban érintett szakaszokon. Az autópályákon a figyelmetlen vezetés után a második leggyakoribb baleseti ok a tavalyi évben is a követési távolság be nem tartása volt. A bevezetett intézkedéssel az ebből eredő ráfutásos balesetek kockázata jelentősen csökkenthető.

A „Tehergépkocsival előzni tilos” (KRESZ 33. ábra) tábla hatálya alatt az úton a 3500 kilogrammot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival (vontatóval, lassú járművel stb.) előzni tilos. (A tilalom nem vonatkozik pl. kétkerekű motorkerékpár előzésére.)

Hasonló korlátozást Európa számos országában alkalmaznak sikerrel a fokozott igénybevételnek kitett autópálya-szakaszokon. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium mérlegeli a tilalom kiterjesztését más, hasonló forgalmú útszakaszokra.