Morgan Super Sport

A fényképeken látható modell a Morgan Super Sport V-Twin three-wheelers 1935-ben készült modellje, mely a sinsheimi (Speyer, Németország) Auto und Technik Múzeum tulajdona. 
A fotók a 2010. évi lipcsei AMI kiállításon készültek.

Henry Frederick Stanley (H. F. S.) Morgan (1881–1959) 1908-ban és 1909-ben építette meg híres motoros háromkerekűinek prototípusát. A Morgan-háromkerekűek amíg csak gyártásuk tartott (1950-ig), azonos szerkezettel készültek (csőváz és tengelykormányzásos előtengely).

Az 1910-es első sorozatkocsiknak elöl elhelyezett, burkolatlan, kéthengeres V-motorjuk volt, hasonlóan a motorkerékpárokhoz. Az erőátvitel körmös kapcsolóval és lánccal hajtotta a hátsó kereket.

1919-ben megjelent az Aero. Mivel ez a modell rendkívül népszerű volt, a gyártó hosszú ideig nem változtatott rajta. Csupán a Super Sport változat alvázát tették alacsonyabbá 1928-ban.

A '30-as évek elejéig gyártott modelleknek víz- vagy léghűtéses, kéthengeres V-motorjuk volt, amelyek legnagyobbrészt JAP- vagy a Blackburne-gyártmányúak voltak.

A '30-as évek folyamán a Morgan-háromkerekűeket háromfokozatú váltóval, hátrameneti fokozattal, Matchless-féle leszerelhető kerekekkel és kéthengeres V-motorokkal szerelték fel. 1933-ban újabb előrelépést jelentett a Ford 8 négyhengeres, 933 cm3-es motorja.

Morgan Aero

Az Aerót, a Morgan-féle háromkerekű Grand-Prix autó utódját 1919-ben gyártották először. Alig egy év múlva átalakították (új, V-alakú szélvédőt és csúcsos farrészt kapott), 985 kg-os tömegével és több mint 45 LE-s teljesítményével ez a kocsi igazán lenyűgöző teljesítményekre volt képes. Különösen gyorsulás tekintetében szárnyalt túl minden más autót. 1923-tól összkerékfékkel is kapható volt.

Forrás:

Enzyklopädie des Automobils magyar kiadása: „Autómárkák és Autók Enciklopédiája, Gemini Budapest,1994. p. 282–285.
http://www.morgan-motor.co.uk
http://en.wikipedia.org/wiki/H.F.S._Morgan
http://en.wikipedia.org/wiki/Morgan_Motor_Company