A tisztes ipar védelmében

Már a copyright cikksorozat első részében megszólítást kaptunk, hogy mint érdekképviselet, foglaljunk állást a kérdésben. Úgy látom, hogy a ma már egyre gyakrabban felszínre kerülő problémáknál, érintse ez a probléma a szakma bármely szegmensét, mindig megszólítják az érdekképviseleteket. Az egyik legnagyobb autójavítói érdekképviselet vezetőjeként ezt helyénvalónak tartom, vállalt feladatunk, hogy segítsünk.

Egy érdekképviselet akkor lehet hatékony, ha tevékenységét meghatározó létszámban, megfelelő tudatossággal és anyagi támogatással látják el a szakma azon képviselői, akik érdekképviseletet kívánnak maguknak.

Az AOE, melynek vezetőjeként nyilatkozom, a szakma minden területének képviselőit tagjai között tudja. Számunkra nagyon fontos, hogy a copyright témában megjelenő problémák rendeződjenek a szakmán belül, a törvénytelenségek megszűnjenek. A legális vállalkozások túlnyomó többségénél csak nagyon kis százalékban van illegális szoftver, mivel pontosan tudják, mit kockáztatnak az illegális használattal, tisztában vannak a következmények súlyosságával.

Az internet nagymértékben hozzájárult a gyors információcseréhez és -továbbításhoz, így a szabad és az illegális kereskedelem működtetéséhez is. A copyright jogok nem teljes ismeretében meglehetősen szabadon kezelte a szakma ezeket a kérdéseket.

Már várható volt, hogy kitör a botrány ezen a területen! A sok illegálisan behozott és „felrakott” szakmai anyag, program szemérmetlenül értékesítve, szinte teljesen feketén (adózatlanul) került és kerül a tájékozatlan vállalkozóhoz. Kérdem én, a rendeletalkotó minisztériumokhoz és a feketegazdaságot ellenőrző hatóságokhoz e témában is eljuttatott figyelemfelkeltő leveleink hova kerültek? Szóban annyiszor ígéretet kaptunk a hatásos fellépésekre! Sajnos nem tapasztalunk előrehaladást!

A törvényeknek a feketegazdasággal szemben érvényt kellene szerezniük!

Szeretném elmondani, hogy én is úgy tapasztalom mint internetet használó magánember, hogy szinte minden fellelhető, teljesen feketén, igazolatlanul a különböző honlapokon. Sok esetben ingyen le is tölthető! Ebben nagyon sok buktató van.

Mint érdek-képviseleti vezetőnek, van rálátásom az országban folyó autójavításhoz köthető jogi problémákra. Több olyan eset is van folyamatban, amely abból következett be, hogy egy illegálisan letöltött szoftver az autó diagnosztizálása közben olyan problémákat okozott a járművet működtető szoftverben, amit komoly anyagi áldozatok árán lehetett csak helyrehozni. Természetesen a „garázstechnikus” ezt nem akarta elismerni!

Komoly ismeretterjesztő hadjáratot kellene indítani a médián keresztül a gépjármű- üzemeltetők felé, hogy milyen veszélyesek az interneten terjesztett, általában lopott, „okos-ügyes”, olcsón elérhető, letölthető vizsgáló- és tuningszoftverek, bizonytalan műszerek, melyeket szerelőknek, „garázstechnikusoknak” kínálnak. Ezekkel komoly kárt lehet okozni a gépjárművekben.

Az elmúlt években folyamatosan kapta egyesületünk azokat a leveleket, melyek arról szóltak, hogy oldjuk meg a szakmai információk eljuttatását tagjainknak. Amit egyes szakmát művelők szerint az egyesületnek kellett volna megoldani (a műszaki információk szerelőkhöz való eljuttatása, sokszorosítása), és lám-lám, megoldották egyesek illegálisan az internet segítségével. Szervezetünk csak a közhiteles, legális, írott és elektronikus információkat birtokolhatja, illetve csak azokat juttathatja el tagjainak. Megoldást csak abban látunk, hogy az új közlekedési törvényben rögzített fenntartói bejelentési kötelezettség egyben közhiteles, legális, a javításhoz elengedhetetlenül szükséges adatbank birtoklását is írja elő!

Magyarul, az NKH által feljogosított, leellenőrzött és regisztrált számmal ellátott járműfenntartó tevékenységet végző vállalkozások működhessenek legálisan az országban! Aki ezt nem teszi, az vét a törvény ellen és büntethető!

Teljesen azonosulni tudunk azzal a felháborodással, mely az előző lapszámban megjelent. Érdekképviseletünk is mindent megtesz azért, hogy az illegális szoftverek, szakirodalmi források használatát és az illegális járműjavító tevékenységet törvényi előírások alapján lehessen üldözni, és az azt birtoklókat megbüntetni!