Önállóan vezető autók

Az Európai Unióban új kutatási projektet indítottak „Sartre” (Safe Road Trains for Environment) néven, amely az önállóan vezető autókkal foglalkozik. A projektben a svéd műszaki kutatóintézet és az aacheni műszaki főiskola autóipari intézete mellett a Volvo is szerepet vállalt.

A svéd autógyártó szerint a résztvevők egy olyan technológiát fejlesztettek ki és tesztelnek, mellyel az autók a jövőben önállóan haladhatnak menetoszlopban az autópályán. A kutatók szerint mindez rövidebb menetidőkhöz, nagyobb kényelemhez és kevesebb balesethez fog vezetni. Továbbá a tüzelőanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás is csökkenni fog. Az első újtechnológiás tesztautókat 2011-re ígérik. A koncepció alapesete, hogy az autók normális sebességgel haladnak az autópályán, és egy konvojhoz csatlakoznak. Pár perc múlva a vezető elengedheti a kormányt, miközben autója teljesen önállóan halad. 6–8 autó követ ilyenkor egy „felvezető” járművet, például egy taxit, egy buszt vagy egy teherautót. Ha egy vezető elérte saját úti célját, ismét a saját kezébe veszi a kormányt, és elhagyja a menetoszlopot.

A kutatók fő célja a vezető beavatkozása nélküli járműüzem lehetővé tétele. Az autók önállóan adhatnak gázt, fékezhetnek vagy kormányozhatnak. Ehhez csak egy navigációs rendszerre, valamint egy küldő és fogadó egységre van szükség, melyek a „felvezető” járművel kommunikálnak. A közlekedési infrastruktúrában nincs szükség változtatásra, mivel a rendszert az autókba integrálják.

A Sartre-programot az Európai Unió Bizottsága támogatja. Idén szeptemberben kezdődött, és 3 év az átfutása. Vezetője a brit Ricardo cég, amely a szállítási szektorban technológiaszolgáltatóként működik.