A Toyota leállítja a dízelmotorok fejlesztését

A Toyota egy sajtóközleményben búcsúzott a haszongépjármű-gyártó Isuzuval közösen fejlesztett dízelmotoroktól. Mint ahogy a Financial Times németországi kiadásában megjelent, az új konszernfőnök, Akio Toyoda 2008 decembere óta befagyasztotta az 1,6 literes dízelmotorok fejlesztését az európai piacra és inkább a hibridekre fókuszált. A lap szerint a Toyota feladta a jelenlegi stratégiáját, hogy lehetőség szerint egy teljes termékpalettával legyen jelen világszerte.

Helyette az autógyártó egységes piacokra kiválasztott autókat akar kínálni és mindenekfelett a hibridekre koncentrálni. Ebben a szegmensben a japánok konkurens nélkülinek számítanak. A gazdasági válság kezdete előtt a Toyota fejleszteni akarta a dízelmotor-kínálatát Európában. Azonban elszalasztotta a lehetőséget ennek a területnek a fellendülésekor és csak később kezdett dízeleket kínálni. A szinte dízelmentes japán autópiacon a Toyota vitathatatlanul listavezető az állandó 40% feletti eladási mutatóival.

Az USA-ban a japánok körülbelül 16%-kal a második helyet foglalják el a General Motors mögött. Mégis visszaesett világszerte a kereslet a Toyoták iránt március végén, ez az első vállalati veszteség a cég háború utáni történelméből. 2009-re a világ legnagyobb autógyártójának előrejelzése szerint majdnem megduplázódik a veszteség, 850 milliárd jen (6,4 milliárd euró) lesz. A Hamburger Magazin interjújában Toyoda elmondta: „Fel kell tennünk magunknak a kérdést, hogy biztosan azokat az autókat építjük-e, amikre a vevők vágynak”. Az egyoldalú törekvés a növekedésre és a gyors pénzszerzésre nem elég, kritizált Toyoda. „Fel kell tennünk magunknak a kérdést, hogy mi az, ami egészséges mértékű növekedést tesz lehetővé. Eddig az érdeklődés középpontjában az eladási számok és profit állt. Ez azonban nem minden.”