Tovább csökkenő újautó-eladások az I. félévben

A gazdasági-pénzügyi válság egyre jobban megmutatkozik a hazai újautó-eladásokban. A visszaesés mértéke az I. negyedévben 33,1%-os volt, az I. félévben azonban már a 40%-ot is meghaladta. 2009 első 6 hónapjában 51 069 új személyautót adtak el Magyarországon, az eladásokból 37 márka vette ki a részét (a Ferrari és a Maserati már nem szerepelnek a listán).

Az elemzők az idei évre maximum 100 ezer új autó eladásával számolnak. Az adatokat szolgáltató Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) most először a márkák szerinti forgalomba helyezési adatokat is megadta. Érdekes módon egyes márkáknál az eladási és a forgalomba helyezési adatok között jelentős eltérések mutatkoznak. A legfeltűnőbb ez a jelenség a Suzukinál, ahol mintegy 4 ezerrel több autót adtak el, mint amennyit forgalomba helyeztek. Az eladások terén listavezető márka a forgalomba helyezések tekintetében csak második a Ford mögött, az Opelt azonban mindkét összevetésben megelőzi. Ugyancsak nagy az eltérés a Volkswagen és a Toyota esetében is a két érték között. Az MGE tájékoztatása szerint a különbség adódhat a kiszállított, de forgalomba még nem helyezett autókból (pl. demoautó, raktárkészlet), valamint valószínűleg re-exportot is tartalmaz. Visszatérve az eladásokhoz, az első négy helyen a sorrend változatlan tavalyhoz képest, a Suzukit és az Opelt a Ford és a Volkswagen követi. A Skodát a Toyota és a Renault is megelőzte. Szinte mindegyik márka értékesítése csökkent, kivételt csak néhány kis volumenű gyártó képez (Lexus, Lancia, Porsche, Dodge). A Honda is kevesebb autót adott el mint 2008 I. félévében, ennek ellenére 5 helyet javított a listán, és már a 8. helyet foglalja el. A Chevrolet ezzel szemben 5 helyet veszített. Ugyancsak nagy vesztesnek tekinthető a Citroën, melynek eladásai a felére csökkentek, így a márka a középmezőnybe esett vissza. A Seat 1485 új autót értékesített, ezzel a 13. helyen található, azonban mindössze 506 ilyen márkájú autót helyeztek forgalomba az I. félévben, ami csak a 21. (!) helyet jelenti a vonatkozó listán. A sort a Jaguar és a Ssangyong zárja, melyekből csak tízet, illetve hármat sikerült értékesíteni fél év alatt.

A japán modellek megelőzték a németeket a származási megoszlás alapján. A francia modellek tartják részesedésüket, és a dél-koreaiaké is csak kismértékben csökkent. A csehek részaránya a Skoda visszaesésével kisebb lett. Az egyéb kategóriába svéd, román, amerikai, brit és orosz modellek tartoznak.

Folytatódik az idei trend, mely szerint több alsó-középkategóriás autót adnak el Magyarországon mint kisautót, bármilyen súlyos is a válság. Tavalyhoz képest a középkategória és az egyterűek sorrendje is felcserélődött, jelenleg az előbbi kategória a népszerűbb. Egyre jelentősebb a terepjárók népszerűsége. A sort a nagyautók és az egyéb kategóriába sorolt sport- és luxusautók zárják.

A legkeresettebb autótípusok tízes listáján 6 alsó-középkategóriás modellt és 4 kisautót találunk. A Suzuki Swift visszaszerezte a vezetést az Opel Astrától, kis különbséggel. Az abszolút sorrendben még két Suzuki-modell található, a Splash tavaly még nem szerepelt a listán, idén harmadik, az SX4 pedig egy helyet visszacsúszva a negyedik. Az Octavia a keresettebb Skoda-modell a nyolcadik helyen, a Fabia már nem is került fel a listára. Továbbra is jól tartja magát a Ford Focus és a Volkswagen Golf. A Toyota két modellel képviselteti magát, a Yaris a hetedik, míg a Corolla a kilencedik helyet szerezte meg. Nem szerepel az első tízben már a Ford Fiesta és a Chevrolet Aveo sem, helyükre a már említett Corolla mellett az Opel Corsa érkezett.

A kisautóknál Suzuki Swiftből csaknem feleannyit adtak el mint 2008 I. félévében, ennek ellenére a modell első helye nem forgott veszélyben. A Swift házon belüli riválist kapott a Splash személyében, miután az eddigi második Skoda Fabia iránti kereslet drasztikusan visszaesett. Valójában mindegyik felsorolt modellből kevesebbet adtak el mint tavaly, a sorrendet így a visszaesések mértéke határozta meg. A dobogó alsó fokára a Toyota Yaris került, amely a Ford Fiestát előzte meg. A már az abszolút listán is feltűnt Opel Corsa négy helyet javított, és már a negyedik. A Ford Fusion és a Suzuki Ignis kikerültek a listáról, új belépők a Seat Ibiza és a Fiat Grande Punto. A Punto Classicot is árulja még a Fiat, eladott darabszámával együtt a modell a Volkswagen Polót is megelőzné. Vadonatúj modell a kategóriában a Toyota iQ, melynek forgalmazása áprilisban kezdődött, és eddig 47 darab talált gazdára belőle. A Peugeot kínálata is átalakulóban van a szegmensben, a prímet a hamarosan ráncfelvarráson áteső 207-es viszi, majd a 206-os következik (eladási adataiban valószínűleg a 206+ is benne foglaltatik, mivel nem szerepel külön a listán). Együtt a 7. helyet foglalnák el. A Peugeot 1007-es forgalmazása viszont megszűnt hazánkban.

Az alsó-középkategóriában nem történt annyi változás, mint a kicsiknél. Itt is kevesebbet adtak el a lista mindegyik helyezettjéből, de a tavalyi első tíz típusból kilencet most is megtalálunk a listán. Kivétel a Honda Civic, melyet a Nissan Qashqai váltott. Az első három sorrendje sem változott, az Opel Astrát a Suzuki SX4 és a Ford Focus követi. Az Astra esetében már az újabb H-Astra kelendőbb (1946 db), mint a G-Astra (1292 db). A Volkswagen Golf megelőzte a Skoda Octaviát, a Toyoták közül pedig a Corolla keresettebb lett, mint az újabb Auris. Új modellek forgalmazása is megkezdődött a vizsgált időszakban. A Seatnál a Toledót az Exeo váltja, a Chevrolet-nél pedig a Cruze feladata lesz, hogy a Lacetti sikereit túlszárnyalja. A Peugeot-nál már régebb óta folyik a 307/308 váltás, most pedig megérkezett az új 3008.

Az egyterűeknél teljesen felborult a sorrend, miközben az éllovasok nagyon közel kerültek egymáshoz. Jelenleg a már az I. negyedév végén is élen álló Ford Focus C-Max vezet a Seat Altea előtt. Érdekesség, hogy az eladási darabszámok annyira lecsökkentek, hogy a C-Max tavaly félévkor ezzel az eredménnyel még a tízes listára sem fért volna fel. A francia modellek visszaestek, a tavaly ilyenkor vezető Citroën Berlingo most csak az ötödik, a Xsara Picasso a harmadikról a hetedik helyre esett vissza, utódja, a C4 Picasso viszont hat helyet javítva már dobogós. A Peugeot Partner lecsúszott a hatodik helyre, a Skoda Roomster viszont már nincs is fent a listán. A sort az Opel modelljei, a Meriva és a Zafira zárják.

A középkategóriában a Ford Mondeo tartja az első helyet, legfőbb kihívójává pedig a Toyota Avensis lépett elő, miközben a Volkswagen Passat iránti kereslet visszaesett. Itt már olyan modelleket is találunk, melyekből több darab fogyott, mint 2008 I. félévében. Ilyen az említett Avensis mellett a Honda Accord a negyedik helyen. Az Opel Insignia új modellként elért ötödik helye is figyelemre méltó, lassanként teljesen leváltja a Vectrát. Újra a legkeresettebb középkategóriás autók között van a Skoda Superb. Érdekesség, hogy egy francia modell sem szerepel a listánkon, a Citroën C5, Renault Laguna, Peugeot 407 trió egyikének sem sikerült a bekerülés.

A terepjáróknál a Honda CR-V megtartotta az első helyet, a korábban oly sikeres Suzuki Grand Vitara viszont nagyon visszaesett. A Hondát így két prémium terepjáró követi, a Volvo XC 60-as a CrossCountry-modellek legkeresettebbje, míg a BMW X6-os a legújabb a bajor márka X-sorozatában, amely maga mögé utasította az X5-öst. A lista 4–5. helyezettje nem változott, tavaly is a Chevrolet Captiva és a Volkswagen Tiguan foglalta el ezeket a pozíciókat.

A nagyautóknál a Mercedes E-osztály az aktuális sláger, megelőzve az Audi A6-ost és a BMW 5-ös sorozatot. Majd következnek a svédek, Volvo S80, Saab 9-5 sorrendben. A luxuskategóriában a BMW 7-es sorozat fogyott a legjobban (29 darab), majd a Mercedes S-osztály (23 darab) és az Audi A8 következnek (8 darab).

Az új haszonjárművek eladásai a személyautókénál is nagyobb mértékben, 45,9%-kal csökkentek az idei első félévben 2008 azonos időszakához viszonyítva. Összesen 8555 új jármű talált gazdára, ezek 82,5%-a volt 3,5 tonna össztömeg alatti kishaszonjármű, 17,5%-uk pedig ennél nagyobb össztömegű volt. Az eladásokból 23 márka vette ki a részét, nincs már a piacon az Avia, a MAZ Baltija és az Andoria Lublin, két másik gyártó, a Kamaz és a Tatra pedig nem tudott értékesítést felmutatni. Új belépő viszont a Dacia, a Van-modellből 18 darabot, a Pick Up-ból pedig 9 darabot adtak el. A márkák szinte mindegyike negatív időszakot zárt, kivételt képez a Nissan és a DAF a jelentősebb volumenű márkák között, valamint a Land Rover, a Hyundai és a Kia a kisebbeknél. A Ford tartja vezető helyét, miközben több mint kétszer annyi haszonjárművet értékesített, mint a második helyezett Mercedes. A Volkswagen a harmadik helyre szorult. A Fiat tartja helyezését, mögötte a Nissan hét helyet javítva már az ötödik. A legnagyobb visszaesést a drágább nagyhaszonjárműveket forgalmazók voltak kénytelenek elkönyvelni: az Iveco és az MAN egyaránt négy helyet, míg a Scania három helyet rontott.

Származási megoszlást tekintve a német modellek növelték előnyüket a második helyre felzárkózó japánok előtt. A franciák az olaszok előtt maradtak, bár részarányuk nagymértékben csökkent, mivel mindhárom francia gyártó nagyon rossz időszakot zárt. A DAF jó szereplése nyomán Hollandia is felkerült a listára, ugyanakkora aránnyal, mint Svédország. Az egyéb kategóriába cseh, brit, dél-koreai és román modellek tartoznak.

A 3,5 tonna össztömeg alatti kishaszonjárművek között a Ford Transit már hosszú ideje piacvezető, és bár kevesebbet adtak el belőle, mint a tavalyi év azonos időszakában, előnye így is jelentős. A második helyről azonban eltűnt a 2,5 tonna össztömeg alatti alkategória eddigi legkeresettebb modellje. A Volkswagen Caddyről van szó, melyet már a listán is hiába keresünk. Ennek a szegmensnek jelenleg a Ford Fiesta Van a legsikeresebb képviselője, amely a tizedik helyet szerezte meg. A tavalyi dobogós Fiat Ducatót idén a Ford Ranger és a Nissan Navara is megelőzte. A Volkswagen továbbra is képviselteti magát (Transporter, Crafter), és biztos tagja az elitnek a Mercedes Sprinter is. Általánosságban elmondható, hogy a japán típusok (Nissan Navara, Toyota Hilux, Mitsubishi Pajero Pickup) jól szerepeltek. Nem úgy a franciák, melyek közül egy modell sem fért fel a listára, pedig 2008-ban három képviselőjük (Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Renault Master) is jelen volt itt.