Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. december | Olvasson bele!

Gépjárművek navigációs és multimédiás eszközei 6. rész

A személygépjárművek multimédiás eszközei robbanásszerű fejlődésnek indultak, így a lakásunkban lévő szórakoztató eszközöket az autónkban sem kell nélkülözni. A fejlődés növekvő ütemével egyre újabb és újabb fogalmak jelennek meg, amelyeket az átlagemberek jelentős része nem ért, de kénytelen elfogadni az érthetetlen, de jól hangzó rövidítéseket. A szakembereknek azonban illik ismerniük ezeket.

Alapfogalmak (folytatás)

Kétzónás hangelosztás (hangvezérlés)
Külön monitoron lehetőség van a hátsó üléseknél DVD-film nézéséhez a hangot különválasztani, miközben elöl a rádió sztereóban hallgatható a fronthangszórókkal. Mindez infravörös jeladók segítségével lehetséges.

VES (virtuális térhatás)
A VES-rendszer hátsó hangsugárzók nélkül is képes térhatású hangot előállítani. Ez az intelligens megoldás virtuális hátsó hangsugárzókkal állítja elő a térhangot, amely a gépkocsiban is kiválóan érzékelhető.

SFC – Sound Field Control
Olyan technológiát takar, amely nem tartalmaz surround információkat, és amely a sztereó hangforrásokhoz (pl. CD-lemez) az élő előadás atmoszféráját képes hozzáadni. A Panasonic és a Technics erősítők a sztereó fősugárzók mellett egyszerre képesek a center és surround csatornákat is megszólaltatni különböző üzemmódokban.

Digi Ceiver
Olyan technológia, amelynek lényege, hogy az autórádió – a számítógépekhez hasonlóan – jelfeldolgozó és logikai egységekből van felépítve. A jel feldolgozása a vevőrésztől az előerősítő fokozat kimenetéig digitálisan történik. A BOSCH fejlesztette ki.

DPE – digitális parametrikus ekvalizer
Meredek fel- és lefutó éllel rendelkező kétfokozatú ekvalizer szabadon választható kiemelési frekvenciákkal, amelyek segítségével a nemkívánatos térrezonanciák hatékonyan csillapíthatók. Ez a hangzást sokkal homogénebbé és tisztábbá teszi.

DSC – Direct Software Control – közvetlen szoftvervezérlés
Ennek segítségével az autórádió alapértékei az adott gépkocsitól függő jellemzőknek, az egyéni ízlésnek és az esetleg már rendelkezésre álló autóhifi berendezésnek megfelelően állíthatók.

Keresztváltó szűrő
Egy alul vagy felül áteresztő segítségével a frekvenciasávon belüli működési tartományok feloszthatók az egyes hangszórótestek (mély, magas és középsugárzó) között.


26. ábra

ASL
Automatikus hangerő-szabályozás. Az ASL-technológia elektronikus úton, automatikusan végzi a hangerőszint és a frekvenciák szabályozását a külső zajok figyelembevételével (Pioneer-technológia).

Dual-Zone
Az első, illetve hátsó ülések utasai egymástól független szórakozási lehetőségek – pl. rádiózás és DVD-filmnézés – részesei lehetnek.

Advanced Multi-bit DAC
A Multi-bit rendszer nagyobb dinamikai tartományt nyújt, egyedülálló algoritmusa egyenletesebb frekvenciaátvitelt és alacsonyabb torzítást biztosít.

Advanced DSP
A Digitális audiojel-feldolgozó kilencsávos hangkiegyenlítést, intelligens háromsávos középhang-kompenzációt, csatornák közötti állítható késleltetést és különböző egységeket biztosít.

7-Band iEQ
Hétsávos grafikus hangkiegyenlítés.

hirdetés

3-Band iEQ
Háromsávos automatikus hangkiegyenlítés.

3-Band Parametric iEQ
Három egymástól független sávban (mély/közép/magas) lehet a sávszélességet és a jelszintet állítani az optimális zenehallgatáshoz.

cEQ
A cEQ gyárilag előre programozott hangkiegyenlítés ötfajta zenei műfaj (ROCK, KLASSZIKUS, POP, HIPHOP és JAZZ) hallgatásához, amelyek egyénileg is módosíthatók. Saját hangkiegyenlítés is létrehozható a mély/magas kiemelések beállításaiból.

MultEQ
Ez az IMPRINT-technológia szoftver része, amely először felméri a gépkocsi akusztikai jellemzőit és automatikusan beállítja a szükséges hangminőséget. A hangspektrumon belül több mint 500 meghatározott frekvencia esetében elvégzi ezt a feldolgozást és ezzel állítja be a tökéletes hangzást. Ez az Alpine cég által kidolgozott technológia.

AntEQ
Az IMPRINT-technológia hardver része. Azoknak a berendezéseknek az együttese, amely megvalósítja a tökéletes hangzást.

IMPRINT hangrendszer
Az új típusú hangfeldolgozás kulcsa az előbb említett MultEQ-technológia. A MultEQ a gépkocsi belső terének akusztikai elemzése után hangszínszabályozó szűrők létrehozásával korrigálja a jármű hangszóróinak frekvenciaátviteli és késleltetési problémáit (26. ábra). A jellemző utastérgörbét invertálják, így az inverz szűrő feliratú karakterisztikát kapják. Ezt összegzik, amely eredménye egy viszonylag felül egyenes átviteli karakterisztika.


27. ábra

GIGA MP3 MULTI
Ezzel a megoldással egyetlen DVD-lemezen rögzített több ezer zeneszámot lehet meghallgatni.

Max Gain Swicher
A kapcsoló lehetőséget nyújt a felhasználó számára két maximális hangteljesítmény választására a hangszórók védelmének és a harmonikus torzítások csökkentésének érdekében.

TI/Burr Brown 24-bit DAC
Digitális audio jelátalakító (24 bites), amely magasabb jel-zaj viszonyt és szélesebb dinamikatartományt biztosít.

Tel. Muting
Bejövő mobiltelefon hatására a hangot némítja, de bizonyos típusoknál a CD-lejátszás automatikus kiváltását is kiváltja.

CD-váltó adapter
Adapter, amelynek segítségével a gyári autórádiókhoz CD-váltó (cserélő) csatlakoztatható.

Podcasting
Lehetővé teszi hanganyagok közzétételét az interneten úgy, hogy a felhasználók feliratkozhatnak az adott anyag újdonságait tartalmazó feed-re (általában MP3-állományok). 2004 vége körül kezdett egyre népszerűbbé válni, főként a hordozható zenelejátszók fokozott elterjedése miatt. Ez az új technológia nemcsak hanganyagok, hanem videók kezelésére is képes. 2005-ben már néhány ilyen program megjelent a piacon.

A különböző hangtechnikák alkalmazása a gépkocsikban
Mint minden hangosító rendszernek, a gépkocsiban is olyan követelményeket kell támasztani, ami jó minőségű hangvisszaadást biztosít. Az autók akusztikai környezete viszont ezt a követelményt nem támogatja. A gépkocsi tele van olyan anyagokkal, amelyek tompítják és torzítják a hangokat. Az ablakok felerősítik és visszaverik a magas frekvenciájú hangokat. Az ülések és a műszerfal borítása megváltoztatnak bizonyos frekvenciákat. A kárpitozás elnyeli és elfojtja a középfrekvenciájú hangokat. Ezek a problémák sokkal összetettebbek, semhogy pusztán hangszínszabályozással meg lehetne őket oldani. Ráadásul az autóban létrejövő hangzáskép kiegyensúlyozatlan és aszimmetrikus, mert a hangszórók a hallgatótól eltérő távolságokban vannak. A leírtakat a 27. ábra mutatja. A különböző gyártók (Panasonic, JVC, JVJ, Pioneer, Blaupunkt, Alpine, Kenvood stb.) különböző módon oldják meg a hű hangvisszaadás problémáját. Hangtechnikájuk a zene mellett a DVD-k, zenei videoklipek és más vizuális élményeket is nyújtanak. Kristálytiszta minőségben adják vissza a teljes hangskálát, a hard rock – a rock keményebb változata – gazdag basszusaitól kezdve egészen a komolyzenei darabok finoman kiegyensúlyozott magas hangjáig. Felhasználják a pszichoakusztikai leképzés legfrissebb eredményeit. A készüléktípusokra jellemző a tömörített formátumok alkalmazása, mint pl. az AAC, a WMA és az MP3 egészen kis fájlokba préseli a zenét. Ennek természetesen ára van, mert elvesznek a magas hangok, ezért ott a már leírt magas hangkiemelést alkalmazzák. Ezzel visszanyerik az eredeti hifi hangminőséget. A jobb hangminőség elérése miatt alkalmazzák az ún. hangzástér kibővítésével a térhatású zenei élményt. Ilyen hangzásjavító eljárások a csúcsmodellekben már megtalálhatók. Ezek az SRS FOCUS, a Tru Bass, az SRS CS Automotive – 5.1. és a Mix to Rear.

(Folytatjuk.)


Kapcsolódó dokumentum:


53-54


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés