Az európai autóipari cselekvési terv hiányzó láncszeme

2025 márciusában az Európai Bizottság bemutatta régóta várt Autóipari Cselekvési Tervét, amely célul tűzte ki az ipari versenyképesség megerősítését, az ellátási láncok stabilizálását és a zöldátállás felgyorsítását. Noha a stratégia fontos víziót kínál az ágazat számára, az európai autóipari ökoszisztéma egyik kulcsszereplője, a független utángyártottalkatrész-piac (Independent Automotive Aftermarket – IAM) meglehetősen alulreprezentált maradt. 

Az utángyártottszektor messze nem periférikus szereplő – kulcsszerepet játszik az ágazat ellenálló képességében, foglalkoztatásban és megfizethetőségben. Az „autóhasználat” területén több mint 4 millió munkahelyet biztosít. Ezen belül a FIGIEFA 30 000 független alkatrész-forgalmazó vállalkozása naponta mintegy 400 000 szervizt lát el, biztosítva, hogy 280 millió jármű közlekedjen Európa útjain. Ez a tevékenység önmagában 240 milliárd eurós éves árbevételt generál alkatrészekből és munkadíjból. Mindezek ellenére a cselekvési terv nem tükrözi megfelelően e szektor valódi hozzájárulását az iparhoz és a fogyasztókhoz.

Három kiemelt terület, amely külön figyelmet érdemel:

1. Adathozzáférés és digitális szolgáltatások

Bár a Bizottság felismeri a csatlakoztatott járműadatok stratégiai jelentőségét, a megközelítése nem kielégítő az utángyártottszektor számára. A nem kötelező érvényű iránymutatásokra való hagyatkozás (pl. az Adattörvény részeként) nem nyújt valódi jogbiztonságot az IAM szereplőinek, akik számára az előzetes adathozzáférés kulcsfontosságú az új digitális termékek és szolgáltatások fejlesztéséhez.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.