Az új EU-s városi autóbuszok 49%-a zéró kibocsátású volt 2024-ben

Az eladások meghaladták a T&E (Transport & Environment) tavalyi előrejelzését, annak ellenére, hogy az is exponenciális növekedéssel számolt. Ez főként annak köszönhető, hogy a hidrogén-üzemanyagcellás buszokat gyorsabban vették át a vártnál, 2024-ben ezek tették ki az új EU-s városi buszok 3%-át. Ugyanakkor az akkumulátoros elektromos hajtás továbbra is messze a domináns technológia, 46%-os részesedéssel.

Ez a siker részben az új európai szabályozásnak köszönhető, amely világos piaci jelzést adott: a dízelbuszok napjai meg vannak számlálva. Emellett a városi szintű intézkedések – például a zéró kibocsátású zónák és flottacélok – is hozzájárultak. Ennek eredményeként a városi buszpiac sokkal gyorsabban tér át a zéró kibocsátásra, mint amit az EU Tiszta Jármű Direktívája vagy a teherautókra és buszokra vonatkozó CO2-szabványok előírnak. Ezzel a növekedési ütemmel a városi buszok 2027-re teljesen zéró kibocsátásúvá válhatnak. Ez pedig a városlakók számára csendesebb utcákat és tisztább levegőt jelent.

Ez az európai szintű gyors előretörés azonban elfedi a regionális különbségeket. Míg a legtöbb ország túlteljesíti a jelenlegi és közeljövőbeli célokat, néhány ország lemaradásban van – ez is mutatja, mennyire fontosak a nemzeti szintű célkitűzések. Az új közbeszerzési kritériumok elősegíthetik az Európában gyártott zéró kibocsátású városi buszok elterjedését. A közbeszerzéseknek az akkumulátoros és üzemanyagcellás buszokra kell összpontosítaniuk, elmozdulva a gáz- és hibridtechnológiáktól, és előnyben részesítve az Európában gyártott járműveket, hogy a közpénzek európai munkahelyeket és ipart támogassanak.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.