Visszalépés

A visszalépés lehet bölcs döntés, de lehet kudarc miatti hátrálás. A belső égésű motorok környezetvédelmi vizsgálatában is adott a visszalépés lehetősége, de értelme ma már jobbára értelmetlen. Arról van szó, hogy a fedélzeti diagnosztikai rendszerrel (OBD) szerelt gépjárművek vizsgálatánál – a legmodernebbeknél is – megengedjük, hogy amennyiben nem hozható létre a kommunikáció, akkor is elvégezhető legyen a környezetvédelmi mérés. Ezt az a rendeleti kitétel teszi lehetővé, miszerint az autó ezen esetben nem OBD-snek tekinthető.


Honnan ered(het) ez a kedvezmény?

Az EOBD (European On-Board Diagnostics) szabályozás 2001. január 1-jén lépett hatályba az Európai Unióban. Ekkor tették kötelezővé az OBD II (USA) rendszert a benzines személygépjárművek számára. A dízelmotoros járműveknél 2004-től vált kötelezővé. Az EOBD célja a járművek káros-anyag-kibocsátásának ellenőrizhetősége, a motorirányító (vezérlő) rendszerek hatékonyabb diagnosztikai ellenőrzése. Mindkét motorfajtánál a gépjárműveknek képeseknek kell lenniük az emisszióreleváns rendszerek fedélzeti ellenőrzésére, hiba esetén a műszerfali MIL (Malfunction Indicator Lamp) lámpa jelzésének aktiválására. A kezdeti időkben voltak gondok az OBD kommunikációval, türelmi időt is adtak a gyártóknak. A kiolvasott adatok egymásnak ellentmondhattak. Azért, hogy a fontos emisszióvizsgálat elvégezhető legyen ilyen esetben is, a rendelet lehetővé tette a visszalépést a nem OBD-sekre vonatkozó mérésre.

Mára ezen a problémán túlléptünk. Az OBD kapcsolati és információs biztonsága kifogástalan. Az az előírás más országokban, talán rajtunk kívül mindenütt, hogy ha nem lehet az OBD csatlakozón keresztül a kapcsolatot létrehozni, akkor a gépjármű nem vizsgaképes. Az OBD kapcsolat alapvető fontosságú a járműfenntartásban, enélkül ma nincs diagnosztika, nincs információs kapcsolat a gépjármű és üzemeltetője között. Például ma az OBFCM adatkiolvasás kötelezettsége is szükségessé teszi.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.