Scania áramszedős teherautók a villamosított autópályán

Közel hét kilométerrel meghosszabbítják az A5-ös autópálya Frankfurt közelében található első német elektromos közúti tesztpályáját. A Scania további hét áramszedővel felszerelt teherautót szállít ezen a villamosított autópálya kibővített szakaszán történő üzemeltetéshez.

Jelenleg három kísérlet folyik villamos teherautókkal Németországban. A legutóbbi bővítés során további hét kilométer felsővezeték kerül hozzáadásra a hesseni A5-ös autópálya-szegmenshez, aminek eredményeként Darmstadt irányába tizenkét kilométer, Frankfurt felé pedig öt kilométer hosszú lesz a kísérleti pályaszakasz.

Ezt a munkát a tervek szerint 2022 végére fejezik be. A Frankfurttól délre fekvő A5-ös autópálya napi 135 000 járművel, köztük 14 000 teherautóval Németország egyik legforgalmasabb és leginkább szennyezett útszakasza.

Az A5 egyike annak a három teszt útszakasznak, amelyet Németországban végeznek a felsővezetékekkel. 2019 végén egy villamosított útszakaszt nyitottak meg Lübeck közelében, Schleswig-Holsteinben (A1), ahol jelenleg egy Scania teherautót tesztelnek. Baden-Württembergben (B462) 2021-ben indul a harmadik próba. Ezen a három tesztpályán összesen 22 teherautó üzemel.

A Scania korábban öt áramszedővel felszerelt R 450 hibrid teherautót szállított a villamosított A5 mentén történő kísérlethez. Ahogy ez az öt, úgy a hét további teherautót is több különböző ügyfél fogja üzemeltetni. A vizsgálatok során a Scania kezeli a járművek karbantartását és a tesztjárművekből történő adatgyűjtést.

A Siemens által kifejlesztett, ezeken az utakon alkalmazott villamosítási rendszer lehetővé teszi, hogy a teherautók, amelyekhez a szükséges pantográf a tetőre van szerelve, akár 90 km/h sebességgel is képesek teljes elektromos energiával haladni, visszakapcsolva a teherautó belső égésű motorjává, miután elhagyják a villamosított szakaszt, ideális esetben biodízel hajtja elérendő a nagyobb CO2-csökkentést.

„Ellentétben a személygépkocsikkal, amelyek a nap nagy részében parkolnak és álló helyzetben vannak, a teherautók hosszú órákon át vannak folyamatosan üzemben, amikor is az akkumulátor töltés miatti leállítása nagyon zavaró lehet a műveletekben. Az elektromos utak racionális és hatékony töltést kínálnak útközben. Noha ez technikailag csak egy módja az elektromos teherautók töltésének, a megoldás különösen fontos lehet az erősen forgalmas utakon, emellett akkumulátorokat takarít meg és csökkenti az energiahálózat terhelését.”- mondja Magnus Höglund, a Scania infrastrukturális és töltési megoldásokért felelős vezetője.

Több tanulmány szerint az e-utak olyan alternatíva, amely jelentősen csökkentheti a CO2-kibocsátást. A villamosított úttechnika az egyik megközelítés, amelyet a Scania tesztel annak érdekében, hogy elmozduljon a fenntartható közlekedési rendszer felé.