Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. augusztus | Olvasson bele!

A Hyundai forgalomba állítja az első hidrogén-teherautókat

A koreai gyártó, a Hyundai bejelenti, hogy leszállítja az első tíz Xcient Fuel Cell tüzelőanyagcellás teherautót, hogy Svájcban üzemeltesse őket. Itt a világon elsőként sorozatban gyártott, tüzelőanyagcella-elektromos hajtású nehéz haszongépjárművekről van szó. A Hyundai erre az évre összesen 50 ilyen teherautót tervez a Svájcban való üzemeltetésre, 2025-ig állítólag összesen 1600 lesz. 2020 szeptemberre tervezik a kereskedelmi értékesítést.

Az Xcient Fuel Cell tüzelőanyagcellás teherautónak 190 kW-os teljesítményű hajtásrendszere van, két 95 kW-os tüzelőanyagcella-egységgel. Hét tartályban összesen 32,09 kg a hidrogén tárolási kapacitás és 400 km-es hatótávolságot tesz lehetővé egyetlen feltöltéssel. A haszongépjárművet 8-20 perc között tart feltölteni.

hirdetés

A Hyundai a hidrogén-teherautó gyártásával párhuzamosan már olyan nyergesvontatót is fejleszt a távolsági nehézteher-forgalom számára, amely egy feltöltéssel 1000 km-t tesz meg. Ennek továbbfejlesztett tüzelőanyagcella-rendszere van. A globális piacokon, köztük az Európában és Észak-Amerikában való bevetés még később várható.

A 2019-ben a H2 Energy céggel közösen megalapított „Hyundai Hydrogen Mobility” (HHM) közös vállalat nehéz tehergépjárműveket bocsát szállítási és logisztikai cégek rendelkezésére használatonkénti fizetéses (pay-per-use) módszerrel. A Hyundai ennek az üzleti modellnek svájci elindítását a nehéztehergépjármű-forgalmi adó megszüntetésével indokolja. Ezáltal a tüzelőanyagcella-haszongépjármű kilométer-költsége csaknem akkora, mint egy hasonló dízelüzemű haszongépjárművé.

A CO2-emissziók csökkentése érdekében valamennyi haszongépjármű csak környezetbarát hidrogénnel megy. A Hydrospider cég biztosítja az állandó ellátást. A koreaiak szerint a svájci 350 baros töltőállomás-hálózat felépítése mellett esély kínálkozik arra, hogy 700 baros technológia kiépítését kínálja személyautók számára. A Hyundai állítólag 2030-ig évente 700 000 tüzelőanyagcella-rendszert fog előállítani autókhoz, hajókhoz, kötöttpályás járművekhez, drónokhoz és generátorokhoz.


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés