Napjaink motorkerékpárjait ECU-agy vezérli

Ha valaki folyamatosan foglalkozik a motorkerékpár-vezérlésekkel, vezetéstámogató rendszerekkel, azok szakirodalmával, akkor többször is el kellett olvasnia az „ECU” (elektronikus vezérlőegység) kifejezést. De nagyon kevesen értik ennek a varázsdoboznak a működését. Nem, ez nem fekete mágia, hanem egyszerűen csak néhány elektronikus kapcsolat, amely segít a modern motorkerékpárok optimális vezérlésében, az aktív vezetéstámogató biztonsági rendszerek összehangolásában. Tehát összegezve nézzük, hogyan működik az ECU vagy ECM (motorvezérlő modul).
Az ECU a motorkerékpár agyának tekinthető, míg a motor a szív. Lényegében az ECU a különféle érzékelők bemenetét tartalmazza, feldolgozza azokat, és jelet küld az érintett elektronikus alkatrésznek a lehető legoptimálisabb működés érdekében. Ugyanígy az agyunk érzékeli a szagot, a látást és a hangot, és a lábainkon, a kezünkön, az ujjainkon keresztül működik.
Az adatok feldolgozásához az ECU több érzékelőt használ számos olyan változó kiszámításához, mint például a levegő nyomása és hőmérséklete, a fojtószelep helyzete és a motor fordulatszáma, hogy megadja a levegő és az üzemanyag-keverék pontos mennyiségét, amely a henger belsejében történő megfelelő égéshez szükséges. Ennek eredményeként pontos üzemanyagot kap az optimális égéshez, ami jobb fojtószelep-reakcióhoz, teljesítményhez és üzemanyag-hatékony motorhoz vezet. Az ECU tehát beállíthatja a szelep emelésének időzítését (változó szelep időzítés) egyes motorokban, és így akár javítja a csúcsteljesítmény értékét is.
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
Dewesoft méréstechnikai megoldások hibrid és hagyományos hajtásláncok
Magyarországon is jelen van a DEWESoft szlovén multinacionális, magántulajdonban lévő mérnöki és elektronikai gyártó, amely világszerte több mint 200 alkalmazottal rendelkezik...
Kerékagymotoros sportkocsi boncasztalon
Nem napjaink újdonsága, de még nem beszéltünk róla, hogy Anglia az innováció őshazája nem csak a múltban, hanem a jelenben is folytonosan tartogat a szakmát lázba hozó újdonságo...
A JCB bemutatja szériagyártású hidrogén motorját
A belső égésű motor jövője