Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. március | Olvasson bele!

DDBx4 Common Rail injektorvizsgáló próbapad

A bizalom a hétköznapi nyelvben gyakran használt fogalom, az üzleti életben is nagyon fontos a megbízunk valakiben szerepe. Sokszor el sem gondolkodunk azon, mi mindenről is szól valójában és hogyan alakul ki. Talán még fontosabb, hogyan lehet megtartani, mert elveszteni – tudjuk – nagyon könnyű. Nagy értékű eszközök beruházásakor – már témánknál is vagyunk – a körültekintés mellett döntő a partnerrel szembeni bizalom. Az üzleti életben a bizalom számítás-várakozás alapú, alapelemei a megbízhatóság, elkötelezettség, lelkiismeretesség és kompetencia, azaz nagyon alapos hozzáértés.

Napjaink autójavításában a dízel tüzelőanyag-ellátó rendszerek elemeinek felújítással történő javítása talán a legnehezebb, eszközrendszerében a legköltségesebb munka. Ahol az illesztések mikronosak, a vezérlési idők milliszekundumon is belül vannak, ahol köbmilliméterek már nagy menynyiségnek számítanak, a vezérlések, az időzítések pontossága meghatározó, és ahol a pontatlanságokat a motor (és a tulajdonos) azonnal visszajelzi, ott nincs helye semmiféle kompromiszszumnak. Csak a legkiválóbb feltételekkel lehetünk eredményesek és lesz nyereséges a vállalkozás. Azt is tudjuk, hogy ebben a műfajban szinte minden a mérés pontosságán múlik. Ha tudunk mérni, már „csak” azt kell tudnunk, hogy mihez képest. Kell az adatbázis minden művelethez. Kellenek a célszerszámok és készülékek, valamint a javítókészletek.

A végére hagytam, de akár az elejére is kerülhetett volna: a szakértelem, a tapasztalat. Mindig vannak, a követhetőnél szinte gyakrabban műszaki újdonságok, melyekhez még adat sincsen. Az utángyártottak tulajdonságai csak névleg azonosak az OE-termékkel, azok beállításánál tudni kell a finom módosításokat. Hiába a legkiválóbb próbapad, önmagában – kis túlzás ugyan – majdnem semmi.

És van még valami a kép teljességéhez. A tökéletes dízelüzem a felújított injektor beszerelése után a motorvezérlő fedélzeti beavatkozásával, adaptációjával válik teljessé. Tehát az autó „lelkéhez” is érteni kell.

Ennyi bizony elég ahhoz, hogy az adagolós specialisták büszkék legyenek e tevékenységhez szükséges valóban hatalmas ismeretre, tudásukra, munkájukra és küzdjenek nap mint nap a szakmai kihívásokkal. (Nem vigasztaló, hogy a szakács is néha elsózza az ételt, de azt a vendég megeszi, az injektort azonban visszahozzák és beszólnak…)

Ezek a gondolatok vetődtek fel bennem, amikor elfogadtam az Intent Kft. vezetőjének, Pápai Károlynak a meghívását: nézzem meg egy dízeles műhelyben próbapadjukat, a DDBx4-et munka közben. A helyszín Mosonmagyaróvár város széle, majdnem már az osztrák határon. Ha valaki idetalál, annak már volt jó tapasztalata az MD Diesel Service munkájával kapcsolatban, Muszik Zsolt és Danis Zsolt szakmai tudásával.

Az Intent céget, ma már cégcsoportot nem kell olvasóinknak bemutatni, a cégalapítás, 1996 óta jelen vannak az Autószakiban, az Autótechnikában, a kiállítások állandó résztvevői; saját és forgalmazott termékeiket bemutattuk mi is. Kialakult a bizalom irántuk, szakmai elkötelezettségük és szakértelmük okán. Hamar ráfordultak a dízeles irányra, kitanulták az általuk forgalmazott külföldi berendezések minden csínját-bínját és ami fontos, tapasztalataikat saját gyártmányokban kamatoztatják. Műhelyszempontúan gondolkoznak: berendezés, szolgáltatás, tanítás, hoszszú távú partnerkapcsolat, hogy csak az alappilléreket említsük.

Szolgáltatások kiterjednek dízelműhelyek részére készítendő személyre szabott koncepció kidolgozására. Kínálnak javítástechnológiai tréningeket, segítenek pályázatok, projektek előkészítésében. Korszerűen felszerelt műhelyükben maguk is javítanak CR-alkatrészeket.

DELTA DIESEL

Mai felállásukban a dízeltémákat a „Delta Diesel” cégük viszi, amelyik természetesen az Intent csoport tagja. Így szól „titkos” receptjük: „Mindig körültekintően válassza meg a műhelyében alkalmazni kívánt technológiát. Legyen kiterjedt adatbázisa a főbb injektorokat illetően. Rendelkezzen megfelelő mérőeszközökkel a kényesebb felületek méréséhez. Szükséges egy stabil állvány olyan mérésekhez, ahol az elektromágnest működtetett állapotban vizsgáljuk. Ehhez szükség lehet egy pneumatikus leszorításra is. Végül kell egy elektronika, ami szimulálja a gépjárműmotor ECU-jelét az injektor működtetéséhez. Használjon minőségi alkatrészeket!”

hirdetés

Az MD műhelyben a fő helyen áll és percre sem áll le a DDBx4, csak most a látogatásomkor, hogy a bemutatót megtarthassák. „Ezt termelésre találták ki. Könnyű vele dolgozni.” – mondja Danis Zsolt. A DDBx4 próbapaddal négy CR-injektor egy időben történő mérése és kódolása lehetséges, ahol kiválasztható a tesztelési mód. Választhat a manuális és az adatbázis szerinti, automatikus, illetve kódolás üzemmódok között.

Manuális módban a felhasználó maga választhatja ki, milyen mérési paraméterekkel kívánja tesztelni az injektort. Kódolható a SIEMENS / VDO, BOSCH, BOSCH Piezo, DELPHI C2i, C3i, DENSO G2 injektorok.

A padot körüljárva, az ajtókat kinyitva minden részlet feltárul. Kicsit is értő gépészszem tökéletesen professzionálisnak látja a kivitelezést. Gépész, gépépítési rend van benne, szerkezeti elemei minőségiek. Több beépített szűrő gondoskodik a tesztfolyadék tisztán tartásáról. Egy nagyon pontosan szabályozható vizes hűtő-fűtő rendszer került a padba, mellyel ±1 °C-on belül lehet tartani a folyadék hőmérsékletét, melynek névleges értéke 40 °C. Az injektor teszteléséről, kivezérléséről a DELTA műszer gondoskodik.

Van mód „etalon" mérés beállítására, az adatbázisba adatrögzítésre is. A próbapad prospektusa jól összefoglalja a főbb jellemzőket:

  • BOSCH-DELPHI-SIEMENS-DENSO injektor (piezo injektorok is),
  • injektorkivezérlés 10–2500 μs,
  • 5,5 kW motor,
  • nagynyomású szivattyú Bosch CP3.3,
  • tömlők megengedett max. nyomása 2600 bar,
  • 4 injektor egyidejű vizsgálata, kódolása,
  • a nyomás maximális értéke 2400 bar,
  • injektor áramfelvétel kijelzés, működtetés közben,
  • injektor-adatbázis előtelepítve a vezérlő számítógépen,
  • digitális, injektoronkénti átfolyásmérés,
  • minden típushoz bekötések, adapterek, kábelek,
  • DELPHI, BOSCH, DENSO kódolás, diagrammal is,
  • PC-vezérlés, LINUX - DELTA operációs rendszer,
  • nyomtatás és mentés funkció.

A DELTA-program licence választható: 150, 250, 365 munkanapra. Az injektorfelszerelés, rácsatlakoztatása praktikusan egyszerű, a munkatér világítása megfelelő.

A próbapad az érintőképernyőn keresztül, menürendszerrel vezérelhető. A dízelműhelyek eszközberuházása tetemes ráfordítást igényel, a döntést alaposan át kell gondolni. Muszik Zsoltot, az MD Diesel Service tulajdonosát kérdezem erről. Régen elköteleztük magunkat a dízeljavítás mellett. Úgy gondoltuk, ennek teljes vertikumát fogjuk végezni, tehát a dízelautó műhelyünkbe érkezésétől, a befecskendezőrendszer felújításán keresztül a kijavított autó átadásáig. A technológia lépcsőről lépcsőre lépve folyamatosan fejlődött. Egyre újabb, nagyobb tudású, termelékenyebb berendezéseket vásároltunk. Mai csúcstechnológiánk a DDBx4 próbapad és a DEXTER injektor mérőrendszer. A szakma jól tudja, egy dízelműhely felszerelése nem kis összeg.

Bizony nem, nagy fába vágja a fejszéjét az, aki a talán legnehezebb szakmai területen akar sikereket elérni. Ezt fokozatosan kell kiépíteni, miközben folyamatosan szereztük a tapasztalatokat és építjük ki az ügyfélkört. Sok autót javítunk, sok alkatrészt vásárolunk elsősorban az Inter Cars cégtől. Jó a kapcsolatunk, mely az Inter Cars támogatását is jelentette. Ajánlásukra és segítségükkel tudtuk a kedvező árú Delta Diesel DDBx4 padot megvásárolni. Az Inter Cars partnerség és a próbapadbeszerzés jó döntésnek bizonyult.

Injektorjavításhoz, elfogadva Pápai Károly úr ajánlását, a DEXTER próbapad nélküli injektorvizsgáló mérőrendszer nélkülözhetetlen.

A DEXTER-program licence nélkül használható, frissítése ingyenes. A mérés lehetőségei, jellemzői:

  • BOSCH-DELPHI-SIEMENS-DENSO injektor (piezo injektorok is!),
  • injektorkivezérlés 10–2500 μs,
  • 1 injektor egyidejű vizsgálata, dokumentálása,
  • fordulatszám-szabályozás,
  • injektor áramfelvétel kijelzés, működtetés közben,
  • injektor-adatbázis előtelepítve a vezérlő számítógépen,
  • digitális átfolyásmérés nélkül, elektrohidraulikus mérések,
  • minden típushoz bekötések, kábelek,
  • DELPHI, BOSCH, DENSO, VDO jellegmezők mérése,
  • PC-vezérlés, LINUX- DEXTER operációs rendszer,
  • nyomtatás és mentés funkció.

A végszó a tapasztaltak alapján nem lehet más, mint az, hogy bizalmam a DDBx4 próbapadot gyártó Intent szakmai munkája iránt megerősödött.


Kapcsolódó dokumentum:


ddbx4-common-rail-injektorvizsgalo-probapad


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés