Fejlett vészfékező rendszerek (AEBS) kötelező bevetése

Az elmúlt időszakban több helyen is hallható volt, az Autótechnika pedig az augusztusi számban részletesen elemezte, hogy az EU egy új szabályozás keretében kötelezően bevezeti a különféle fejlett vezetőtámogató rendszereket. A 2018/858 EU rendeletben idén áprilisban elfogadásra került, 2022 májusától kötelezően alkalmazandó minden új típus esetén, 2024 májusától pedig minden újonnan forgalomba helyezett jármű esetén. Tehergépjárművek (3,5 t felett) esetén már 2015 novemberétől kötelezően minden újonnan forgalomba helyezett járművet el kell látni sávelhagyás-figyelmeztető és fejlett vészfékező rendszerrel.

MI AZ AEBS?

Az AEBS fejlett vészfékező rendszer (Advanced Emergency Braking System), mely figyelmezteti a vezetőt egy esetleges ütközés veszélyére, illetve képes teljesen megállítani a járművet az ütközés előtt vagy csökkenteni az ütközési sebességet a járművezető beavatkozása nélkül. Ha a rendszer ütközés veszélyét érzékeli, első lépésben előtölti a fékrendszert, vagyis növeli a nyomást a rendszerben, ezzel a fékkésedelmi idő szinte eltűnik. A második lépésben figyelmezteti a sofőrt a lehetséges veszélyre, ha ezt követően a vezető a fékre lép, akkor a rendszer a fékpedál benyomásánál nagyobb arányban fékezi az autót. Ha ez nem történik meg, a jármű önálló vészfékezést indít, megállítja a járművet és akár képes elkerülni az ütközést.

Jelen írásban a fejlett vészfékező rendszerek jogszabályban rögzített műszaki hátterével foglalkozunk.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.