Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. augusztus | Olvasson bele!

Az elektromos autók nagysorozatú gyártása

A Toyota vadonatúj fejlesztése, a világ első csökkentett neodímiumtartalmú, hőálló mágnese fontos kérdést oldott meg, amely alapvető feltétele az elektromos járművek széles körű elterjedésének. A világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott, a környezetbarát hibrid elektromos technológia 20 évvel ezelőtti bemutatásával a jövő elektromos és hidrogén üzemanyagcellás autózásának alapjait megteremtő, és az ezeken a területeken folytatott fejlesztésekben ma is élenjáró Toyota akár 50 százalékkal kevesebb ritkaföldfém felhasználásával gyártható új mágnest fejlesztett ki elektromos motorokhoz.

hirdetés

A környezetbarát hibrid elektromos (HEV), a hálózatról tölthető hibrid elektromos (PHEV) és a hidrogén tüzelőanyagcellás elektromos (FCEV) technológia mellett az akkumulátoros elektromos (BEV) autózást forradalmasító szilárdtest akkumulátorok fejlesztésében is élenjáró Toyota  bejelentette, hogy kifejlesztette a világ első csökkentett neodímiumtartalmú, hőálló mágnesét. A neodímium mágneseket sokféle motorban használják, például az elektromos járművek nagy teljesítményű erőforrásaiban, melyek alkalmazása várhatóan rohamosan terjed majd a jövőben. Az új mágneshez jelentősen kevesebb neodímium szükséges, ami egy magas hőmérsékletű környezetben is alkalmazható ritkaföldfém. Az újonnan kifejlesztett mágnesben nem használnak terbiumot (Tb) vagy diszpróziumot (Dy), melyek olyan ritkaföldfémek, amiket az erősen hőálló neodímium mágnesek gyártásához szükséges kulcsfontosságú alapanyagnak szokás tekinteni. A neodímium egy részét lantánnal (La) és cériummal (Ce) helyettesítették a mágnesben, melyek a drágább neodímiumot kiváltó, olcsó ritkaföldfémek.

(Folytatjuk az Autótechnika 2019/4. számában.)


Kapcsolódó dokumentum:


a-toyotanak-koszonhetoen-az-elektromos-autok-nagysorozatu-gyartasa


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés