Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. január | Olvasson bele!

Európa legjobbjának választották meg a Peugeot 508 formatervezőjét

Európa legrangosabb autóipari szaklapja, az Automotive News Europe a Peugeot 508 projektért felelős formatervezőt, Pierre-Paul Matteit választotta meg a 2018 egyik legkiválóbb szakemberének.

Az 1925-ben alapított Automotive News európai kiadása, a közel negyed évszázada működő Automotive News Europe idén 21. alkalommal adta át az Eurostar díjakat. Az Eurostar azoknak az autóipari szakembereknek a munkásságát ismeri el, akik az elvárásokat túlszárnyalva felülmúlták versenytársaikat. Összesen 18 kategóriában emelték ki a műszaki fejlesztés, a formatervezés, a cégvezetés, a gyártás és a többi autóipari tevékenység terén kiemelkedő munkát végző szakembereket.

A dizájn kategóriában Pierre-Paul Mattei, a Peugeot 508 projektvezető formatervezője és csapata nyerte el az Eurostar 2018 díjat. A zsűri elismeréssel szólt azokról a merész formai megoldásokról, amelyekkel a stáb képes volt elszakadni a felsőkategóriában (D-szegmens) szokásos, bevett dizájnelemektől. Az új Peugeot 508 legizgalmasabb jellemzőiként említették az elődmodellnél rövidebb karosszériát, illetve a keret nélküli oldalablakokat, amelyeknek köszönhetően az autó jelentősen alacsonyabb lehetett vetélytársainál, és különleges karakterre tett szert méretosztályában. Szintén figyelemre méltónak találták a díjnyertes i-Cockpit koncepció legújabb értelmezésével kialakított, különösen eredeti belső dizájnt: az apró kormánykereket, a nagyméretű érintőképernyőt, valamint a testre szabható, teljesen digitális, magasra emelt műszeregységet.

hirdetés

„A felsőkategóriás szedánok formavilágának minden szabályát felrúgtuk. Az autó nyolc centiméterrel rövidebb és hattal alacsonyabb elődjénél, ami optikailag jóval szélesebbé teszi versenytársainál, holott a valóságban nem kiemelkedően széles. Mivel a kedvező aerodinamikai teljesítmény elsődleges jelentőséggel bírt a fejlesztés során (a modell Cw-értéke 0,26), a karosszéria hátul keskenyebb, mint elöl – holott ránézésre pont fordítva gondolná az ember!” – árulta el egy korábbi interjújában Pierre-Paul Mattei, akinek már az előző generációs 508-ast is köszönhettük.

Az autó tervezése során különös gondot fordítottak a megfelelő arányok kialakítására: a mérnökökkel karöltve, a műszaki és formai elvárásokat folyamatosan egyeztetve 18 hónapon át dolgoztak ezen a területen, és csak utána fogtak hozzá a tényleges dizájn kialakításához.

„Olyan autót akartunk létrehozni, ami szinte mindenben más, mint a versenytársak, de nem öncélúan. Tudjuk, hogy a D-szegmens vásárlói gyakran használják városi környezetben autójukat – ilyen helyzetben különösen nagy előny, hogy az 508 kívül kisebb lett, hiszen jobban manőverezhető, parkolható. Ami a keret nélküli ablakokat illeti, nem a sportosság vezérelt bennünket: hagyományos ajtószerkezet esetén három centiméterrel meg kellett volna növelnünk az autó magasságát, hogy ugyanezt a kényelmes, tágas ajtónyílást megvalósíthassuk.” A praktikum így állt a sportos megjelenés szolgálatába, és ugyanez ismétlődött meg a karosszéria kialakításánál: az aerodinamikai megfontolásokból hátrafelé erősen szűkített felső rész alatt jóval izmosabbnak hat a hátsó kerékív.

Pierre-Paul Mattei álmának megvalósításához egyébként a Peugeot-nak új gyártási technológiát kellett kidolgoznia: a hangsúlyosan domborodó karosszériaelemek miatt vadonatúj energiaelnyelő szerkezetet is ki kellett alakítani, amit csak az tett lehetővé, hogy a formatervezők az első pillanattól kezdve szorosan együttműködtek a mérnökökkel. Utóbbiak egy teljes éven át dolgoztak az autó egy másik elemén, a tető kilépő élén, ahol a kecses vonalak megőrzése mellett kellett kialakítani a csomagtérajtó mozgatásához szükséges szerkezeteket, méghozzá a szokásosnál jóval kompaktabb méretben.

Forrás: Peugeot


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés