Útban a programozható gépkocsik felé

A vezetői asszisztens és az x-by-wire rendszerek bevezetésével a vezető és a gépkocsi közötti kapcsolat fejlesztésében a járműviselkedés és a „vezetői élmény” biztonságos irányítása, meghatározó követelménnyé lépett elő. Ma már kaphatók olyan rendszerek, amelyek használatával a vezető a motor, a sebességváltó, a kormány és a csillapítók működését a sportos és a kényelmes beállítások között – egyetlen gombnyomással – maga választhatja meg. Írásuk, a programozható gépkocsik főbb eredményeit mutatja be, olvasóinknak.

A BMW M5-ösök programozott sebességváltója

A BMW M5-ösök 7 fokozatú sebességváltójának kapcsolását Drivelogic kapcsolásvezérlő felügyeli. A kapcsolások ezredmásodperces időtartamúak. A jármű programozott indítását a F1-ben korábban honoshoz hasonló működésű launch control program vezérli.

Vezérlés és egyénítés. A kapcsolókaron lévő nyomógombok használatával a rendszer teljesítmény-vezérlése is változtatható. Így a gázpedál jelleggörbéje, az EDC és a Servotronic kormány karakterisztikája a kormánykeréken lévő M gombokkal, egyedileg konfigurálható. Úgy, hogy a választott beállítások az M5-ös környezethez igazíthatók.

A maximális motorteljesítmény megválasztása. A POWER (teljesítmény) nyomógomb a rendszer alapkapcsolója. Használatával a kifejtett motorteljesítmény (P400-as és P500-as) fokozatban a maximálisra növelhető. A P500-as csak M-Drive menüben működtethető, a kormánykeréken lévő M gomb bekapcsolására, amikor is a gázpedál beállítása progresszív hangolásúra változik. (Újraindításkor a jármű automatikusan a P400-as alapbeállításra vált át.)

A vontatás, a hegymászás, a sárban való haladás, és a hólánc üzemmódokra a hétfokozatú SMG 3-as váltómű külön kapcsolható, illetve megtanítható SMG 3-as sebességváltónak csak a Launch control működtetését mutatjuk be, részletesebben.

Járó motor esetén a DSC-t kikapcsolva, az SMG-t „S6“-os állásba, a Hold választókart „Minus” helyzetbe kell kapcsolni. Úgy, hogy a Hold választókart, a gázpedált teljesen benyomása és benyomott állapotban tartása közben szabad felengedni.

Ekkor a motor 4000/min fordulatszámon, a tengelykapcsoló a legkedvezőbb gyorsulás elérésének megfelelő szlippel működik, mert az SMG az első kerekek fordulatszámához igazítja a hajtott hátsó kerekekét.

Ha a tengelykapcsolóőr a leírt indítási folyamat végrehajtásában logikai hibát vagy túlmelegedést érzékel, az alkatrészek védelmében, szétkapcsolja a tengelykapcsolót.

Az SMG 3 hat sebesség-fokozatát szekvenciális üzemmódban Drivelogic elnevezésű program kapcsolja. A választott fokozat kapcsolási pontjait és a kapcsolás keménységét a szekvenciális üzemmód határozza meg.

A vontatás, a hegymászás, a sárban való haladás, és a hólánc üzemmódokra a hétfokozatú SMG 3-as váltómű külön kapcsolható, illetve megtanítható.

Azok számára, akik túlságosan bonyolultnak tartják, és értetlenkedve olvassák az M5-ösök programozott sebességváltását,   

Elegendő annyit megemlíteni, hogy a 86 ezer eurótól induló, 8250/min fordulatszámon működő, 5 literes lökettérfogatú V10 hengeres járműmotor 507 lóerő és 520 Nm nyomaték kifejtésére alkalmas. 4,6 másodperc alatt gyorsítható 100 km/h-ra, és a végsebessége 250 km/h-ban limitált. A húsz milliót meghaladó áru jármű védelme megérdemli a programozott működtetést.

A Mercedes-Benz AMG SL 6,3 literes sportkocsija

A 612 lóerős teljesítmény, és 1000 Nm maximális nyomaték kifejtésére alkalmas AMG 6,0 literes, biturbós, V12-es hengeres jármű ugyancsak megérdemli a programozott működésvezérlést.

Éppúgy, mint AMG 6,3 literes, V8 hengerű, szintén biturbós, 476 lóerőt, és 630 Nm-t kifejtő kisöccse.


Az AMG NAG2 V jelű sportváltó nedves indító tengelykapcsolójának felépítése. 1 Külső temeztartó. 2 Az 1/1-es belső hajtótárcsa dugattyújának tömítése. 3 Tengelykapcsoló dugattyú. 4. Külső dugattyúgyűrű. 5. Nyomórugó. 6. Biztosítógyűrű. 7. Külső lemezköteg. 8. Belső lemezköteg. 9. Biztosítógyűrű. 10 Görgős csapágy. 11. Belső lemeztartó, torziós csillapítóval. 11/2 Baloldali borítólemez. 11/3 Jobboldali borítólemez. 12 Axiális görgőscsapágy. Tengelykapcsolóház. 13/1 Szivattyúnyak   

Ez utóbbi, hétfokozatú AMG Speedshift MCT automatikus sebességváltóját, a szokásos nyomatékváltó helyett kompakt, olajos elindulási tengelykapcsolóval ellátott, Multi-Clutch Technology (MCT) sebességváltó kapcsolja. A sok tengelykapcsolóra utaló jelentés azt fejezi ki, hogy a fokozatváltásokat vonóerő megszakadás nélkül működő, bolygóműves sebességváltó, soklemezű tengelykapcsolók működtetésével végzi. Nem akárhogyan, előre programozható módon, a következő menet-programokkal. A programokat azonosító „C“ a Comfort; az „S“ a Sport; az „S+“ a Sport plusz, és az „M“, a Manuális szavakra, és – a felsorolás sorrendjében – 0,15; 0,14; 0,12; és 0,1 másodperces kapcsolási időre utalnak.


Az AMG NAG2 V jelű sportváltójának felépítése. 1 Külső súrlódó lemezköteg. 2 Lamellenkupplung Soklemezes tengelykapcsoló. 3 Belső súrlódó lemezköteg, torziós csillapítóval. 4 Sebváltóház szellőző. 5 Olajszivattyú. 6 B1 lamellásfék. 7 K1 soklemezes tengelykapcsoló. 8 Ravigneaux bolygómű. 9 B3 lamellásfék. 10 Első (egyszerű) bolygómű. 11 K2 soklemezes tengelykapcsoló. 12 Hátsó (egyszerű) bolygómű. 13 BR lamellásfék. 14 K3 soklemezes tengelykapcsoló. 15 B2 lamellásfék. 16 Parkoláskor: reteszelő kerék. 17 nab fordulatszám jeladó. 18 n2 kimenő fordulatszám jeladó. 19 nab fordulatszám jeladó. Y3/8 Elektronikus vezérlőegység

Az AMG Speedshift MCT működését a Drive Unit elnevezésű elektronikus vezérlőegység felügyeli. Fokozatot váltani a középkonzoli kapcsolókarral, és a kormánybillentyűkkel lehet.

A nagy nyomatékra és 7200/perc maximális fordulatszámra tervezett erőátvitel olajhűtése számot vet a legnagyobb igénybevétellel. Működését elektronika felügyeli, a rezgéseknek kétfokozatú torziós csillapító állja útját.

A kifinomult működésszabályozású járművön a versenyrajt-funkción túl, a motor a gázfröccse is beállítható.


Az AMG SL 6,3-as sportkocsiján a motor a gázfröccse is beállítható

A jármű AMG sport-futóművének működését Active Body Control elnevezésű programrendszer szabályozza.

A menetdinamika új szintjét nyitja meg a versenyrajt-funkció, amely maximális gyorsulásra állítja be a hajtókerekek tapadását. Az álló járműben a vezető bekapcsolja az ESPÒ-sportfunkciót, és bal lábbal fékez, majd a forgókapcsolóval kiválasztja a versenyrajtot, és a központi kijelzőn megjelenő visszakérdezésre megerősítő választ ad a „fel” kormánybillentyűvel. Ezután gázt ad és felengedi a féket. Az SL 63 AMG optimális fordulatszámról indul, és a maximálisan gyorsít, akár a végsebességig. Úgy, hogy a váltómű eközben automatikusan felkapcsolja a megfelelő fokozatokat.


Az Audi A4-es lengéscsillapítóinak folyadéksűrűsége, villamos gerjesztés hatására változtatható. Ez lehetőséget ad a csillapítási tényezők menet közbeni módosítására. A húzó- és nyomófázisok a piros határvonalak között állíthatóak

Járműmagasság. A kocsiszekrény (magasságának) szabályozását az Active Body Control (ABC) végzi.

A benzinfogyasztás csökkentése, és a menetbiztonság javítása érdekében, a gépkocsi automatikusan szabályozza a magasságát. A beállított járműmagasság automatikus szabályozása a tényleges haladási sebességtől függ. A sebesség növelésével, a jármű 20 milliméterrel csökkenti a magasságát. A sebesség-csökkenéskor a járműmagasság automatikusan megnő.


A BMW M5-ös M-Drive menüben működtethető teljesítmény-beállításai (a) és kezelőszervei (b). 1 Menetkapcsoló (előre, üresbe, hátra). 2 Maximális teljesítménykapcsoló. 3. Stabilitásvezérlő (ki-bekapcsoló). 4. Elektronikus lengéscsillapítás szabályozó. 5. A szekvenciális M sebességváltó Drivelogic programkapcsolója

A magasság nyomógomb használatával, kézzel állítható, és a beállított magasság a műszerfali szimbólum segítségével ellenőrizhető.

120 km/h-t meghaladó sebességen vagy, ha a haladási sebesség három percen át 80 és 120 km/h között marad, az emelt járműmagasság beállítást a működésvezérlő egység automatikusan törli. Ezen kívüli sebességtartományban haladva, az emelt járműmagasság állapot, a gyújtás kikapcsolását követően is tárolódik.


A Ferrari F430-asán a programkapcsoló (a) a kormánykeréken kapott helyet. A jeges út szimbólumú kapcsolóját jeges-havas, kis tapadású úton kell bekapcsolni. A sport kapcsoló a dinamikus menetállapotok üzemmód-választója. A Race gomb használata versenypályán hasznos. A CST gomb a stabilitás, és a kipörgés-gátló ki-bekapcsolója (b)

Futómű-hangolás

Adaptív csillapítású gépkocsikon a rugózás és a lengéscsillapítás automatikus szabályozású. Üzemállapotai az AMG-n az S/C/M programválasztó gomb használatával állíthatók.

A sebességváltó kézi (M) és/vagy automatikus működtetésű, (az utóbbi esetben a C vagy az S) gombok benyomásával választható.

Sokoldalúan is biztonságosan

A hagyományos gépkocsiban az utazási élmény jármű-adta kompromisszum, amely nem ad lehetőséget a kényelmes és a sportos utazás közötti élmény megválasztásra.

A fejlesztések többsége az egyéni beállíthatóság sokféleségét részesíti előnyben, noha valamennyien ismerjük a bonyolult beállítások forgalomtól elvonó figyelem-lazítását, és baleseti kockázatát. 

A menetdinamika egészére kiható, egyszerűen kezelhető, átfogó programrendszer kifejlesztésére az Audi A4-es és A5-ös modellek kivételével keresve sem található megoldás. Az Audik négy részegységre kiterjedő, három funkcióra szűkített beállíthatósága a biztonsági kockázatok feloldásának legjobb példáját adja.


Az Audi A4-es drive select elnevezésű működtetés-vezérlő rendszerének tömbvázlata

Az ADS-szel felszerelt audik felsorolt jellemzői a vezető választásától függően Comfort, Dynamik, és Auto üzemmódban módosíthatók.

A Comfort gomb benyomását követő üzemmódban a vezetésbiztonság és a járműstabilitás, és a terhelésarányos csillapítás kap abszolút prioritást.

A Dynamik beállítás választása esetén a rendszer a lehető legkisebb késedelemmel reagál a csillapítás és a sport kiegyenlítőmű állapotváltozásaira.

Auto üzemmódban a menetdinamikai vezérlés a szélső beállítások közötti harmonikus egyensúly programjának végrehajtására kap utasítást.


Az Audi A4-es Audi drive select elnevezésű működtetés-vezérlő felügyelete alá tartozó részegységek 

Az Audi drive select, a sport kiegyenlítőmű működésvezérlését az elektronikus csillapítás-vezérléssel kombinálja. A gáztöltésű csillapítók működésvezérlése folyamatosan nyitott a vezérlő beavatkozásra. A vezérlőegység számítógépe a beavatkozás módosításának igényét másodpercenként ezerszer ellenőrzi. Az elektromágneses vezérlőszelep az egyes lengéscsillapítók csillapításának mértékét, a jármű aktuális vezetési állapotához igazítja. Kanyarodáskor vagy fékezéskor, a kocsiszekrény dőlésmerevségének növelése érdekében, nagyobb csillapítóerő szükséges, egyenletes városi utakon, ennél kisebb mértékű csillapítás is elegendő.

Az ADS elektronikus csillapítás-vezérlője ezred-másodpercenként számolja ki, és módosítja a csillapítás-vezérlő áramot, a kormány-áttételt, a kormányzási nyomatékot, a járműstabilitást felügyelő ESP-t, a motor és a sebességváltó üzemállapotát, a vezető előválasztásának megfelelően. Az ADS ezek alapján kínál kényelmes, kiegyensúlyozott vagy sportos utazási és vezetési élményt.

Konkrétan: a motor gázpedál-jelleggörbéjét, és a terhelésváltási viszonyokat; a sebességváltó fordulatszámtól függő kapcsolási pontjait; a Servotronic kormányon a sebességtől függő kormányzási nyomatékot; a dinamikus kormányművön a sebességtől függő áttételt, és a kormányzási nyomatékot; az adaptív légrugós felfüggesztés (Adaptive Air Suspension) folyamatos csillapítás-vezérlő (CDC = continous damping control) rendszere a csillapító erők nagyságát befolyásolja. Mindezt úgy, hogy a menetdinamikai határtartományban az ESP-vel szorosan együttműködve javítja a jármű menetstabilitását.


Az Audi A4-es elektromos kormányműve (a), és kormányerő-szükséglete a haladási sebesség függvényében (b)

Az ADS használatával a manapság oly fontos takarékosság és biztonság, egyetlen gombnyomással kiválasztható a jármű adta lehetőségek közül.

Petrók János