A ŠKODA AUTO egyik alapító atyja 150 éve született Václav Laurin

Václav Laurin, a mobilitás csehországi úttörője és a ŠKODA AUTO egyik alapító atyja 150 éve, 1865. szeptember 27-én született a Turnov városhoz közeli bohémiai Kamení falucskában. A gépészmérnök Laurin üzlettársával, Václav Klementtel 1895-ben, 120 éve hozta létre a ŠKODA AUTO elődvállalatát, a Laurin & Klement (L&K) céget. A Laurin & Klement vállalat kezdetben biciklik és motorkerékpárok, majd 1905 után autók gyártásával foglalkozott. 1925-ben a cég egyesült az Emil Škoda által alapított plzeňi vállalattal. Václav Laurin 1930-ban hunyt el.


Václav Laurin

„120 évvel ezelőtt Václav Laurin és társa, Václav Klement lefektették azokat az alapokat, amelyekre vállalatunk sikertörténete épült” – nyilatkozta Andrea Frydlová, a ŠKODA Múzeum vezetője. „Laurin korának kiemelkedő, a mobilitás terén úttörő jelentőségű szereplője volt, mindemellett az autógyártás kezdeti időszakában az egyik legbefolyásosabb vállalkozóként tartották számon. Laurin és a hozzá hasonlók vállalkozó szelleme és minőségi kézműves munkája alapozta meg Bohémia napjainkban is elismert jó hírét és tette az európai autógyártás meghatározó szereplőjévé. Az alapító atyák álmai és tervei valósággá váltak: a ŠKODA jelenleg egy nemzetközileg elismert nagyüzemi autógyártó, amely a világ autóipari vállalatai között az egyik legmesszebbre visszanyúló történettel és tradícióval büszkélkedhet.”

Václav Laurin élettörténete a szakértelem, a bátorság és a kemény munka dicsérete. A kezdeti szerény körülmények ellenére Laurin kitartóan haladt az általa kijelölt úton, nem szegte kedvét semmilyen akadály sem. 30 évesen megragadta a lehetőséget és Václav Klementtel közösen megalapították saját, kerékpár előállítására szakosodott üzemüket. Ez a vállalat később motorkerékpárok, 1905 után pedig autók gyártásával foglalkozott. Laurin kezdetben géplakatosként és gőzmotormérnökként dolgozott, majd vállalatalapítóként, sikeres és elismert üzletemberként tevékenykedett tovább. Václav Klement oldalán pedig a XX. század első felének legsikeresebb autógyártójának névadó alapítója lett.

Laurin, aki szerény körülmények között élt családjával, már fiatalon bizonyságot adott kézműves tudásáról. A szülei lehetővé tették számára, hogy géplakatos gyakornokként tanuljon, majd a képzés végeztével a további tapasztalatszerzés reményében számos más mesterember mellett vállalt munkát. 1893-ban Drezdába költözött, ahol a gőzmotorok működését tanulmányozta. Miután visszatért Turnov városába, Laurin és üzlettársa, Josef Kraus, kerékpárok gyártásába fogtak.

Amikor a Laurin és Klaus közötti együttműködés véget ért, Václav Laurin a mai Mladá Boleslav területén telepedett le. Majd 1895-ben szakmai életét meghatározó lépésre szánta el magát: Václav Klementtel társulva Laurin & Klement néven létrehozta kerékpárjavító műhelyét Mladá Boleslavban. Kiváló mérnökként és a jövő lehetőségeit vizsgáló kutatóként tökéletes párost alkottak a vállalkozó kedvű üzletemberrel, Václav Klementtel.

A javítóműhely hamarosan a kerékpárgyártás otthona lett. Az első években a frissen alapított vállalat „Slavia” néven értékesítette az általa gyártott kerékpárokat, a márka szlogenje pedig így hangzott: „Csak a legjobb lehet elég jó az ügyfeleinknek”. 1898-ban már 40 fő dolgozott a vállalatnál, 1899-ben pedig Laurin & Klement bemutatta munkájának legújabb gyümölcsét, a segédmotoros kerékpárt. A motorkerékpárok gyártása pedig az elkövetkező években a vállalat alappillérévé vált.

1905-ben a vállalat döntő fontosságú lépést tett az autógyártás irányába: a Laurin & Klement elkészítette a vállalat első autóját, a legendás Voiturette A típust. A hét lóerős kisautó az első lépés volt a Laurin & Klement sikeres vállalattá fejlődésének hosszú éveken át tartó útján. A világháború és a gazdasági válság jelentette nyomás azonban az 1920-as években megroppantotta a vállalatot. 1925-ben a ŠKODA személyében megérkezett a segítség, a plzeni ŠKODA Művekkel egyesülve az akkor legnagyobb cseh vállalat részévé vált Laurin és Klement cége.

Az egyesülést követően Václav Laurin műszaki igazgatóként dolgozott tovább egy ideig az új vállalatnál. A következő években azonban megrendült egészségi állapota miatt fokozatosan visszavonult az aktív munkától. Václav Laurin 1930. december 4-én, 65 éves korában hunyt el Mladá Boleslavban.

Václav Laurin születésének 150. évfordulója mellett a ŠKODA két másik fontos jubileumot is ünnepel az idén: 120 évvel ezelőtt alapította a vállalatot Laurin és Klement, illetve 110 éves évfordulóját ünnepli az autógyártás Mladá Boleslavban, amely a ŠKODA márkát a világ egyik legmesszebbre visszanyúló történetével és tradícióval büszkélkedő vállalatává avatja. A Laurin és Klement által 1895-ben útnak indított cég azóta nemzetközileg is sikeres nagyüzemi gyártóvá fejlődött, amely 7 modellsorozattal és közel 40 modellváltozattal van jelen a piacokon. Az 1905 óta legyártott több mint 17 millió jármű egyértelműen bizonyítja a ŠKODA márka erejét.n

A ŠKODA AUTO
A világ egyik legrégebbi, ma is termelő járműgyártó vállalata. Csehországi székhelyén, Mladá Boleslavban 1895-től először kerékpárokat, majd motorkerékpárokat és gépkocsikat készített.
Palettáján jelenleg hét személygépkocsi-típuscsalád szerepel: a Citigo, a Fabia, a Roomster/Praktik, a Rapid, az Octavia, illetve a Yeti és a Superb.
2013-ban világszerte mintegy 920 800 autót szállított ki ügyfeleinek.
1991 óta a Volkswagen Csoporthoz tartozik, azaz a világ egyik legsikeresebb autóipari konszernjének a tagja, amelynek szervezetében a ŠKODA önálló fejlesztői és gyártói tevékenységet folytat, a gépkocsik mellett olyan további komponensekre is kiterjedően, mint a motorok és a sebességváltók.
Csehországban három helyszínen működik, ám – elsősorban konszern szintű partneri együttműködések keretében – Kínában, Oroszországban, Szlovákiában és Indiában is gyártja típusait.
Jelenleg mintegy 25 800 dolgozót foglalkoztat világszerte, s több mint 100 ország piacának aktív szereplője.