A villanyautó-piac további kiépítése

Az elektromos járművek piacának fejlődése és felívelése állt az idei Elektromobilitás Nemzeti Konferencia középpontjában „Intenzíven a piacra” mottóval, amire 2015. június 15-én és 16-án került sor Berlinben. A politika, gazdaság, tudomány és a civil társadalom 50 képviselője szólalt fel a konferencián, közöttük Angela Merkel szövetségi kancellár, Sigmar Gabriel szövetségi gazdasági miniszter, Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési miniszter, Barbara Hendricks szövetségi környezetvédelmi miniszter, prof. dr. Kagermann, a Nemzeti Elektromobilitás Platform elnöke, valamint különböző vállalatok igazgatótanácsának elnökei. A Nemzeti Elektromobilitás Platform előrehaladási jelentése és nemzetközi összehasonlítások is azt mutatják, hogy Németország 2011 és 2014 között jelentős haladást ért el a piac előkészítési fázisában. Aktuálisan 19 villany­autó- modellel Németország nemzetközileg vezető ajánlattevő – év végéig kereken 30 ajánlattevő lesz. A vezető piacok nemzetközi összehasonlításában Németország a középmezőnyben foglal helyet, de nagy dinamikát mutat az eladások növekedésével 95% értékben 2015 első négy hónapjában az előző évvel összehasonlítva. Sigmar Gabriel szövetségi gazdasági miniszter a konferencia alkalmából kijelentette: „Az elektromobilitás terén értünk el eredményeket az elmúlt években, de van továbbra is pótolnivalónk. A gazdaság kifejlesztett egy sor innovatív villany járművet, amelyek megjelentek a piacon, de a piac felfutásának gyorsabbnak kell lenni. Fontos a töltési infrastruktúra, éspedig nemcsak az infrastruktúra, mint olyan, hanem a töltési és elszámolási rendszer is. Mindkettőnek olyan ügyfélbarátnak kell lenniük, amennyire csak lehetséges. Örülök ezért annak, hogy az ipar együttműködési megállapodást fog kötni, hogy a vevők egész Németországban tudjanak tölteni, és a különböző szolgáltatóktól származó letöltött fogyasztást el tudják számolni. Ez az elektromobilitásnak további lökést fog adni.”

Alexander Dobrindt szövetségi miniszter: „Az elektromobilitásnak érzelmi kérdéssé kell válni, és szenvedélyt kelteni a jövő meghajtási módja iránt. További fejlődésre van szükség a töltőoszlopok, a töltési idő, a hatósugár tekintetében. A szövetségi kormány ehhez átfogó intézkedési tervet készített. Ide tartozik az, hogy az elektromos járműveket a közúti forgalomban privilegizáljuk, amit a most életbe lépett elektromobilitási törvénnyel lehetővé teszünk. Ide tartozik, hogy a hidrogéntöltő állomások támogatására évenként több pénzt fordítunk mint eddig, és az egész NSZK-ban erős hálózatot építünk ki. Ide tartozik, hogy 2017-ig kereken 400 további elektromos töltőoszlopot helyezünk el autópálya melletti pihenőhelyeknél. És ide tartozik a járműflották átalakítása – ennek során a közszolgálati intézményeknek éllovasnak kell lenni, és hajtóerőnek a működő használt autópiac kialakulásához.”

Barbara Hendricks szövetségi környezetvédelmi miniszter: „Az elektromos mobilitás a közlekedés nagy esélye arra, hogy hozzájáruljon a klímavédelmi célok eléréséhez. A teljesen szénmentes világ, ahogy azt a G7 országok az elmaui kastélyban megerősítették, csak úgy lehetséges, ha a közlekedés is elbúcsúzik a fosszilis energiahordozóktól. Ilyen háttér előtt az elektromobilitás fejlődése a személygépkocsik területén az elért eredmények ellenére nem elégíthet ki bennünket. A piacfejlődéshez, ahogy azt vártuk, hiányzik az átütő dinamika. Már sok mindent elértünk, és megvannak az alapvető feltételek a piac felfutásához. De még hosszú az út előttünk az általunk kitűzött célok eléréséhez.”

A Nemzeti Elektromobilitás Konferencián Johanna Wanka szövetségi kutatási miniszter kijelentette: „Németország korán beruházott a kutatásba és jól képzett szakemberekbe, és ezáltal kiváló versenypozíciót épített ki az elektromobilitás területén. Most a kutatási eredmények alkalmazásán múlik, például az energiatárolók vonatkozásában. Ehhez az ulmi fél üzemi kísérlettel és lítium ioncellák kutatási projektjeivel megteremtettük a legjobb feltételeket.”

A Nemzeti Elektromobilitás Konferencián arról tanácskoztak, hogyan lehet Németországban a piac felfutását stimulálni. Henning Kagermann, a Nemzeti Elektromobilitás Platform (NPE) elnöke és a Német Műszaki Tudományok Akadémiájának elnöke: „Vonzó gépjárműmodelljeink, jó technológiáink vannak és összvíziónk az elektromobilitásra, amiket közmondásosan csak ki kell vinni az utcára. Az e autókat az utcán még megbámulják, de az eladások 12 hónapon belül megduplázódtak. Ezt a lendületet a következő években meg kellene tartani és okos impulzusokkal támogatni, hogy 2020-ban vezető piacként 1 millió járművet lássunk Németországban.”

Az idei Nemzeti Elektromobilitás Konferencián nagy ívű tematikát valósítottak meg a piac előkészítésének fázisától kezdve a piac felfutásán keresztül a tömeges piacig. A fórumok témái az elektromobilitás technológiai alapjaitól kiindulva gazdasági és környezetpolitikai perspektívákon át a keretfeltételekig és piaci ösztönzésig ívelő tematikákig terjedtek.