Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. június | Olvasson bele!

A Porsche megadja a módját…

hirdetés

Az autógyárak rendkívül impozáns látogatóközpontjainak – élménycentrumainak – azt a feladatot szánták egy-két évtizede, hogy az odacsábított lehetséges új ügyfeleket meggyőzzék a márka nagyszerűségéről, ámulatba ejtse és elkápráztassa őket, emellett a régi ügyfelek márkahűségét erősítsék. Ez az „intézmény” elsősorban a nagyok és a prémium márkák marketingjének fókuszában van. Bizonyára sokan ismerik nemcsak képről a BMW müncheni központját, a VW wolfsburgi Autostadt-ját, az Audi-központot Ingolstadtban, a drezdai VW Phaeton „üveg” autógyárat és látogatóközpontot, hogy csak néhányat soroljunk fel, hiszen szinte mindegyik márka rendelkezik ilyennel. A „recept” alap összetevője a nyitottság, az élmény, az ünnepélyesség és ezzel a márka iránti elkötelezettség erősítése. A Porsche hívó szava: „More emotions per hour.”

 

Hozzánk az egyik legközelebbi ilyen „csoda” a lipcsei Porsche gyár és látogatóközpontja. A Lubexpert Hungária Kft., az „ExxonMobil Lubricants & Specialties” üzletágának magyarországi  importőre és a Mobil kenőanyagok kizárólagos hivatalos magyarországi forgalmazójának a meghívására látogathatott egy kis magyar csoport a közelmúltban a gyárba. A kapcsolat oka egyszerű, a Porsche gépjárművekbe a gyár első feltöltésben Mobil-termékeket használ, így szívesen látják minden országból e termékek forgalmazóit és a szakújságírókat.

A gyár a lipcsei repülőtér és a város közötti területen fekszik. A látogatóközpont, egy tölcsér alakú különleges betontorony, már messziről is jól látszik. Ide érkezik a látogató, illetve azok, akik új autójukat itt, a gyárban veszik át.

A szívélyes fogadtatás után filmvetítés a gyárról, történetéről és a gyárlátogatás tudnivalóiról, majd minden fotó- és filmfelvételre alkalmas eszközt, így az okostelefonokat is begyűjtve, indulunk a gyárba.

A kísérő részletesen elmeséli, mikor és hogyan indult a gyár, milyen fejlődésen ment keresztül és ma hol tartanak. Mint megtudtuk, ma Lipcsében gyártják az alábbi modelleket:

Panamera (alaptípus, Diesel, 4, S, S E-Hybrid, 4S, 4S Executive, GTS, Turbo, Turbo Executive, Turbo S, Turbo S Executive),

Macan (S, S Diesel, Macan Turbo),

Cayenne (Diesel, S, S Diesel, 
S E-Hyb­rid, Turbo).

(Stuttgartban gyártják a Boxter, Cayman, 911 Carrera, 911 Targa, Carrera Turbo GT3 és a 918 Spyder típusok változatait.)

A gyár fejlődéstörténete is bizonyára sokaknak érdekes (sokan vagyunk Porsche-rajongók…):

A Porsche 1988-ban határozta el, hogy SUV-modell gyártásába is belefog a Porsche-rajongók némi meglepetésére, és 1999 szeptemberében közölték, az SUV-modell gyártásának helyszíne egy majd zöldmezős beruházásban felépülő gyár lesz Lipcsében.

2000 februárjában történt az első kapavágás és az első alkalmazottak felvétele. A Porsche SUV-modellje a Cayenne nevet kapja.

2000. szeptember, a lipcsei gyár első épületének bokrétaünnepsége.

2001. áprilisában megkezdődik a „tölcsér”, a látogatóközpont és a próbapálya építése.

2001. október – A látogatóközpont bokrétaünnepsége.

2002. január – a Porsche elhatározza, hogy gyártásba veszi a Carrera GT csúcsmodellt.

2002. március – megkezdődik a tereppálya (off-road track), a „Jurassic park” építése.

2002. július – döntés születik arról, hogy a Porsche GT-t Lipcsében fogják gyártani.

2002. augusztus – a Porsche Lipcse ünnepélyes megnyitója.

2002. december – a Cayenne gyártási előkészületei megkezdődnek.

2003. augusztustól 2006 májusig gyártják a Carrera GT modellt, összesen 1270 darab készült.

2004. március – elkészül az 50 ezredik Cayenne.

2005. június – elkészül a 100 ezredik Cayenne.

2006. május – a Porsche bejelenti, hogy a Panamera-modellt Lipcsében fogja gyártani.

2006. szeptember – megkezdődik a gyárbővítés, 25 ezer négyzetméter alapterületű gyártócsarnokot és 23 500 négyzetméteres logisztikai épületet építenek.

2009. április – a Panamera gyártásának kezdete.

2010. május – megkezdik az új Cayenne, az E2 gyártását.

2011. március – a „Macan”-projekt helyszíne Lipcse lesz.

2011. október – a harmadik, igen jelentős gyárbővítés a Macan termelésének ad helyet.

2012. augusztus – Lipcsében elkészül az 500 000. gépkocsi.

2012. november – a fényezőüzem bokrétaünnepsége.

hirdetés

2013. május – elhagyja a gyárat a 100 000. Panamera.

2013. november – a Macan gyártásának kezdete, a modellt Los Angelesben és Tokióban mutatják be.

2014. február – a kibővített Porsche gyár ünnepélyes átadása.

2014. április – átadják a 700 000. „Made in Leipzig” Porschét.

2014. június – döntés születik, hogy a Panamerát teljes egészében, a karosszériát is, Lipcsében fogják gyártani.

Friss hír, hogy a nagy tekintélyű amerikai piackutató ügynökség, a J. D. Power 2014. évi tanulmánya, közvélemény-kutatása szerint a legjobb minőségű gyártás kitüntető címet a Porsche Lipcse érdemelte ki, az itt gyártott autók minőségi reklamációs eseteit számba véve.

A gyárlátogatás látnivalóit nem rejtik véka alá, a szinte végeláthatatlan szerelősorok közötti séta elvezet a gyártás szinte minden fontosabb állomására, az ajtó szerelésétől az alváz (padlólemezre szerelt teljes gépészet) és a karosszéria menyegzőjéig. Úgy tűnik, hogy nagyon sokan szorgoskodnak a konvejorokon haladó autók mellett, illetve a részegységszerelő sorokon. Kényelmesen, nincs gyilkos hajsza. A szerelési mozdulatok optimalizáltak, minden mozdulatuk kiszámított, minden a kezük ügyében van. A munkaállás ergonómiája nagyon átgondolt és kialakított.

A padozat, csak ott, ahol a szerelő áll, fapadló. És ez az, ami a látogatót kalapemelésre készteti: nincs közbenső raktározás, minden munkaállásra csak az adott modellhez szükséges alkatrész tárolóeszközét viszi a hangyaboly nyüzsgésű logisztika, a szerelő arról veszi le biztosan azt az alkatrészt, ami az előtte lévő modellhez szükséges. Pedig talán egymást követően nincs két egyforma autó, a rendelt autók a vevők kívánsága szerint „konfekcionáltak”, felszereltségben, színekben, utastéri anyagokban, szórakoztató elektronikában és még ezerféle apróságban. Minden just-in-time érkezik, éppen akkor és az, ami kell. Ha ez nincs így, áll a sor. (Valami miatt az egyik sor a látogatásunk alatt is megállt, és nem ebédszünet volt…)

Teljes áttekintésben a látogató természetesen nem látja át sem a technológiai folyamatokat, sem a szerelési fázisokat. Ehhez nekünk most két gyári grafika segít.

Visszaérkezünk a látogatóközpontba, a panoráma kilátású étteremben elkölthetnek egy „Porsche-színvonalú” ebédet. Pihenésről szó sincs, mert egy emelettel feljebb van a Porsche autók múzeuma. Ez persze elmarad a stuttgarti központi múzeumtól, de „csemegék”, a régi idők sztárjai közül itt is sokat találunk. Fényképezni szabad!

Ha valakinek „futja”, a Porsche-shopban minden felszerelési cikket, ruhát, órát, tollat, sőt még kerékpárt is vásárolhat.

És akkor jön a nap fénypontja, két felvonásban. Cayenne terepjárókkal kalandozás a „Jurassic park” úttalan útjain, közel 100%-os (42 fokos) lejtőn fel és le, haladás küszöbig érő vízszintű folyóban, nagy oldaldőlésű hegyoldalon, sziklákon és homokdűnéken át.

A Cayenne-ek ezek nem okoznak gondot. Az ezt ritkán, vagy egyáltalán még át nem élt vezetőnek azonban az aznapi bőséges adrenalintermelése megtörténik, pedig…

Pedig még hátravan a tesztpályán, mondhatjuk nemzetközi versenypályán a gyorsasági futam, legalább 400 lóerős autókkal. A pályát nevezetes versenypályák nevezetes kanyarkombinációiból rakták össze (még mindig építik, több elemmel bővítik). Vegyük sorra:

Curve di Lesmo és Parabolica (Monza), 

Bus Stop (Spa-Francorchamps),

Suntory Corner (Shizuoka),

Karussell és Mobil 1 S (Nürburgring),

Suzuka S (Suzuka),

Sunset Bend (Sebring),

Victoria Turn (Rio de Janeiro),

Loews (Monte Carlo).

Az autók nem kéziváltósak, többségükben PDK van, így csak a gázadásra és a fékezésre kell koncentrálni (amikor kell, a gázfröccsöt is az automatika adja…). Kapcsolhatsz feszítettebb útfekvést, mindenből még sportosabbat, például sportkipufogóhangot, de az ESP-t kikapcsolni tilos! A felvezető autó pilótája (nyomja rendesen) rádión adja az utasítást, hogy mit csinálj, hogyan csinálj. Itt nem is az egyenesmeneti sebesség (a pálya amatőrnek legfeljebb 180–200-at enged meg), hanem a kanyarvételi sebesség, az oldalgyorsulás adja az élményt.

Hab a tortán, amikor a gyári pilóta visz körbe egy Carrera GT3-assal, ESP nélkül. Szó bennszakad, hang fennakad, lehellet megszegik – idézzük Arany Jánost. Egy ilyen kör sejteti, mit kell a motorolajnak is kiállnia: a fordulatszám végig a felső határ közelében, a gázpedál pedig csak két véghelyzetében áll, jobbára a padlót fog…

Kinek adatnak meg ezek az élvezetek? Tulajdonképpen mindenkinek! A látogatóközpont nyitott, előzetes regisztráció és visszaigazolás szükséges a belépéshez, és az árlista tanulmányozása. Aki teheti, ne hagyja ki!

A YouTube-on a Porsche Lipcséről szóló filmek nagyon részletesen mutatják be a gyártást, részletesebben is, mint amit egy „gyalog” látogató láthat! Ha van idejük, karosszékből tehetnek gyárlátogatást.

https://www.youtube.com/watch?v=rbQYJeyqQTI

https://www.youtube.com/watch?v=8N3R_ofu9eU

https://www.youtube.com/watch?v=IqzIavvJ7BA

https://www.youtube.com/watch?v=dZzr7LoXhYg

https://www.youtube.com/watch?v=zuDbPY-vKmM

https://www.youtube.com/watch?v=HVSyfUM4Be8


Kapcsolódó dokumentum:


porsche


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés