A VW vezeti a globális K+F-rangsort

2004 óta most először egy európai uniós vállalat – a német Volkswagen autógyár – fordította a világon a legmagasabb összeget kutatási-fejlesztési beruházásokra a magánszektorban. A 2012-ben 9,5 milliárd EUR-t beruházó Volkswagen áll az első helyen az Európai Bizottság 2013. évi európai uniós ipari K+F-beruházási eredménytábláján.

Az uniós székhelyű cégek (527 vállalat) összességében 6,3%-kal növelték a kutatási-fejlesztési beruházások mértékét, ami egy kicsivel meghaladja az eredménytáblán szereplő 2000 vállalat átlagát (+6,2%). Az elmúlt évhez hasonlóan azonban idén is elmaradtak az egyesült államokbeli vállalatoktól (+8,2%). Az uniós vállalatok ágazatonként is vegyes teljesítményt nyújtottak: egyes területeken jelentősen bővült a K+F, míg más ágazatokban stagnálás vagy visszaesés volt megfigyelhető. A megkérdezett, az eredménytáblán szereplő uniós vállalatok a 2013–2015-ös időszakban átlagosan évi 2,6%-kal tervezik növelni K+F-beruházásaikat, ami a tavalyi évi tervekhez képest visszaesést jelent.

Máire Geoghegan-Quinn, a kutatásért, az innovációért és a tudományért felelős biztos a következőképpen nyilatkozott: „A K+F-be történő üzleti beruházások terén az EU továbbra is elmarad a fő versenytársaitól, és a legutóbbi beszámolókban felbukkant néhány aggasztó jel. A vezető uniós vállalatok fontos ipari szektorokban – például a gépjárműiparban – elért pozitív eredményei ellenére továbbra is túl gyengék vagyunk a csúcstechnológiát alkalmazó ágazatokban, például a biotechnológia és a szoftverek terén.”

Az eredménytáblán szereplő vállalatok a K+F terén történt, átlagosan 6,2%-os bővülése annak ellenére következett be, hogy lassabb ütemben nőnek a nettó értékesítések (+4,2% a 2011. évi +9,9%-kal szemben), és 2012-ben 10,1%-kal visszaestek a működési nyereségek. Az EU összességében pozitív eredményei nagyrészt a német vállalatok – és elsősorban a gépjárműágazat – által a K+F terén elért növekedés ütemének köszönhetők.

A rangsorban a második helyet a dél-koreai Samsung Electronics foglalja el, 8,3 milliárd EUR összegű beruházással. Az első tíz között öt amerikai székhelyű vállalat (Microsoft, Intel, Merck, Johnson & Johnson és Pfizer), két svájci (Roche és Novartis), valamint egy japán (Toyota) cég található.

A gépjárművek és gépjárműalkatrészek ágazatában az uniós székhelyű vállalatok erőteljes növekedést mutattak a K+F terén (+14,4% az amerikai vállalatok –2,6%-os mutatójával szemben). Az európai uniós vállalatok jobban teljesítettek az amerikaiaknál az ipari technika (EU: +12,3%, USA: +9,4%) és a repüléstechnika és honvédelem (EU: +9,5%, USA: –1,3%) kategóriában is. Az IKT-ágazatban (infokommunikációs technológia) vegyes eredményt értek el: a szoftverek és számítástechnikai szolgáltatások terén jól teljesítettek (+14,2%), az informatikai hardverek terén viszont visszaesés volt észlelhető (–2,3%). Az amerikai székhelyű vállalatok ezzel szemben mindkét ágazatban jó teljesítményt nyújtottak (+12,6%, illetve +14,8%).

Az elmúlt tíz év tendenciáinak elemzése azt mutatja, hogy az Egyesült Államok továbbra is egyre jobban az olyan K+F-intenzív ágazatokra specializálódik, mint amilyen az IKT és az egészségügy (2012-ben az eredménytáblán szereplő amerikai vállalatok összes K+F-beruházásának már 70%-át, míg 2004-ben csak 64%-át tették ki az ilyen beruházások).

Annak ellenére, hogy ezekben a rendkívül K+F-intenzív ágazatokban egyértelműen az Egyesült Államoké a vezető szerep, az uniós vállalatok közül a hátrébb szereplőket megvizsgálva azt láthatjuk, hogy számos jó teljesítményt nyújtó vállalat működik az olyan területeken, mint a szoftverek és a biotechnológia, és ezek a vállalatok a jövőben akár vezetőkké is válhatnak.

Forrás: https://hirkozpont.magyarorszag.hu/sajtokozlemenyek/eb20131119.html


Elhalasztotta kibocsátását a Chrysler

A Chrysler Group LLC a jövő év elejére halasztotta el részvénykibocsátását – közölte tegnap Milánóban az amerikai autógyár többségi tulajdonosa, a Fiat SpA. A Chrysler Group LLC igazgatótanácsa megállapította, hogy nem lenne praktikus 2013 vége előtt részvényeket kibocsátani. „A Chrysler mindent meg is fog tenni annak érdekében, hogy a részvénykibocsátásra 2014 első negyedében sor kerüljön. Arra azonban, hogy a kibocsátásra pontosan mikor kerül sor, vagy sor kerül-e egyáltalán, garanciát nem lehet adni, mivel minden részvénykibocsátás az aktuális piaci kondíciók és egyéb más feltételek figyelembevételével történik” – szögezi le a közlemény.

Forrás: Világgazdaság


Arnstadtban bezárja, Hatvanban átszervezi a gyártást a Bosch

A Bosch eladja a németországi Arnstadtban működő gyárának egy részét, ugyanakkor egy gépjármű-elektronikai termék gyártását Hatvanból Arnstadtba telepíti át. A lépés a hatvani gyárban 120 embert érint, nekik azonnal más munkalehetőséget biztosítanak – közölte a társaság. A folyamat 2014 végéig zajlik le. Az átszervezés ellenére a Bosch idén továbbra is létszámnövekedést tervez hatvani gyárában – közölte a cég –, fenntartva az egység vezető szerepét a gépjármű-elektronikai iparágban. Az 1998-ban alapított itteni üzem a Bosch-csoport autóelektronikai divíziójának legnagyobb gyártóközpontja a világon, ahol elsősorban vezérlőelektronikákat gyártanak, emellett ESP- és tolatóradar-szenzorokat és komplett műszerfalakat is.

Forrás: Napi Gazdaság


Drágább lesz a teherkocsi

Január elsejétől csak Euro VI-os motorokkal hozhatók forgalomba a teherautók. Mivel azok átlagosan 10 ezer €-val drágábbak, a fuvarozók rengeteg Euro V-ös teherkocsit rendeltek, amelyek az utolsó negyedévben érkeznek be – tájékoztatott a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete, amely szerint az előrehozott vásárlások miatt a jövő év első felében állni fog a nagy haszonjárművek piaca. A nagy haszonjárművekből november végéig ugyan csupán 7 százalékkal kelt el több, mint a tavalyi első 11 hónap alatt, de az elmúlt két hónapban 75 és 79 százalékos növekedést regisztráltak amiatt, hogy január elsejétől csak Euro VI-os motorokkal hozhatók forgalomba a teherautók.

Forrás: Világgazdaság