A lyukon sok minden múlik...
Egy Mazda, 626 Fe motorkóddal, hengerfejtömítés-átégési hibával érkezett. Nem nagy ügy, gondoltam. Megsíkoltattam a hengerfejet, kicseréltem a tömítést. Összerakás után, hát mit mondjak, nem lett boldogabb az életem: láttam, hogy folyik a hűtője is. A hűtőcsere után íme, újra azt mutatja, hogy hengerfejes a motor. Jár a motor hidegen kb. 3 percet, és máris löki a vizet ki magából. Nem volt mit tenni, újra lekaptam a hengerfejet, de közben cseréltem vízpumpát is…
A hengerfejet elküldtem átvizsgáltatni, nyomáspróba stb. Rendben volt minden. A termosztát is új, de azért biztos, ami biztos, megvizsgáltam: nyit, mikor nyit. És mégis fennáll a hibajelenség. Rövid konzultáció egy kollégával, aki már réges-régen szakmabeli, s látott furcsaságokat az életben. Ő is mind ezekre a problémákra gyanakszik, de mert minden rendben volt, így széttárta a kezeit, hogy passzolná a kérdést. Végül arra az elhatározásra jutottam, hogy a motorblokk lehet deformálódva, így kivettem, szétszedtem, és megsíkoltattam a blokk tetejét is. Összerakva a motort – persze összerakás előtt megtisztítottam mindent – ismét azt mutatta, hogy hengerfejes…
Kezdett idegesíteni, és már-már ott tartottam, hogy szólok a tulajnak, hogy vigye innen, szégyen nem szégyen, de nem tudom megjavítani hőn szeretett autóját. Mígnem a műhelyben nagy pakolások közepette észrevettem a használt hengerfejtömítéseken valamit. Azok, amiket rendeltünk, nem voltak egyformák azzal, amit levettem. A különbsége abból adódott, hogy egy picike furat még volt a tömítésen a víztérnél. Amik később jöttek hozzá, azokon nem volt. Rendeltem még egyet, nézegettem, és láttam, hogy azon sincs ez a furat. Gyorsan egy 3 mm-es fúróval varázsoltam rá (erre nem vagyok büszke) és feltettem. Ezzel a pici „átalakítással” hibátlanul működik a motor…