Gumimelegítő

Az UHP, az ultra nagy teljesítményű és az RFT Runflat Tire, azaz alacsony profilú, defekttűrő abroncsokat a sérülés veszélyének elkerülése miatt csak az előírt hőmérsékleten szabad szerelni.

Müncheni gépjárműszakértők, Franz Nowakowski és Michael Immler tesztsorozatot végeztek az RFT gumik szerelésének vizsgálatára. Háromezer RFT gumit vizsgáltak meg gumiszerelés után. Az eredmény elrettentő volt: több mint 2000 gumi jelentős szerelési hibákat mutatott a peremen. Ha szereléskor az abroncs nem éri el a 15 °C értéket, akkor a gumikeverék a szereléshez még túl kemény, nem tud kellőképpen megnyúlni, ezért nagy a feszültség a peremben, melynek hatására bereped.

Azért fontos a szakszerű, kíméletes szerelés, mert a repedések, melyek szabad szemmel alig láthatóak, lassú defektet okoznak. Az RFT gumik az oldalukon lényegesen vastagabbak, mint a hagyományos gumik, ezért speciális kerékszerelő kell hozzájuk. Az első működés közbeni vizsgálatokat az előszériás BMW 1-esnél végezte Michael Immler kopott abroncsokon, és mindegyiknél azonos sérüléseket vett észre, melyet a 2006. tavaszi Räder & Reifen szaklapban publikált is. A hibajelenség, hogy a gumi belső felületén a peremnél sérülések voltak láthatóak, különösen érdes felületű kivitelnél, melyet a szerelőfej okozott. Az első, 2007-es wdk (Wirtschaftverband der deutschen Kautschukindustrie – Német Kaucsukipari Szövetség) szerelési útmutató szerint az UHP (H/B ≤45, sebességindex ≥H) és az RFT gumikat 15 °C-ra fel kell melegíteni. Manfred Ellmann, a BMW kerékspecialistájának vizsgálata szerint 5 °C-os kereket ha 19 °C-os műhelybe viszünk, akkor 1 óra 40 perc kell míg a 15 °C-os „szerelési hőmérsékletet” eléri.

Az új szerelési ajánlás azonban már 23– 27 °C értéket ír elő. Ezt a kerékhőmérsékletet műhelykörülmények között aligha lehet elérni. Ha a gumiabroncs szerelési hőmérséklete eléri a fenti értéket: – a szerelési erőszükséglet akár 43%-kal is csökkenthető, így kíméljük és csökkentjük a kerékszerelő elhasználódást, – csökken a szerelés közbeni felni- és gumisérülés veszélye. A Herrsching am Ammersse-i Joseph Merkhoffer elkészítette a Convotyre névre keresztelt abroncsmelegítő készüléket. A kiinduló 5 °C kerékhőmérsékletről a berendezés 6 perc alatt melegíti fel a kereket – felnit, abroncsot – a kívánt 23–27 °C-ra.

Ha a kívánt hőmérsékletet elérte a berendezés, a készülék automatikusan kikapcsol. A berendezés jellemzői: – csekély energiafelhasználás a gyors felmelegítés által, ehhez a készüléket nem kell előmelegíteni, – az elektromos hálózat, illetve munkaterület nem igényel különleges követelményeket, – nincs szükség „rakodókészülékre”, mert a kerekeket egyszerűen be lehet a készülékbe gurítani, – kevés kezelőszerv, – nincs túlmelegítés, az időzítő és a hőmérséklet-kapcsoló miatt, – csekély karbantartási és tisztítási igény. Szarka János Forrás: Räder&Reifen Winter 2010/11 http://www.convotyre.de/ http://www.reifenfachhandel.eu/runflat-reifen-70-bis-80-prozent-haben-versteckte-montageschaeden/ Auto Service Praxis 05/2008


Szerkesztőségünk minden technikai és technológiai újdonságnak teret ad, főleg azoknak, melyek indokoltsága vitathatatlan. Az újdonság alkalmazásában nem dolgunk, hogy „szigorral” intsünk mindenkit a használat szükségességére. A szakmaiság, a szakértelem meghatározó, ezt mindenki a maga belátása szerint építse be munkájába. Sajnos a gumisok egy részénél még mindig nem sikerült a kerékcsavarok meghúzásánál a nyomatékkulcs (kalibrált nyomatékkulcs) használatát elérni. Hallottuk: „Ebben a nagy konkurenciaharcban ki fizeti meg nekem a nyomatékkulcs használatának többletköltségét és azt az időt, amit ennek használata kíván. Az ügyfélre áthárítani nem tudom.” Tárolás előtt az abroncsmosás is ritkaság, és akkor itt van az abroncsmelegítő...