Valeo beep&park/vision

Az autószerelő-műhelyeknek, ha nem is a legkönnyebb jövedelemforrása az utólagos „kütyű” beszerelés, de nem is a legrosszabb kenyérkereset. Ha az eszköz árrése jó, ha a beszereléshez még egyéb dolgokat is el lehet adni, ha jó néhány óráig is eltart a munka, ha közben kiderül, hogy más baja is van az autónak, és abból is jön munkamegrendelés, akkor érdemes csinálni.

Az eszközök többnyire valóban hasznosak (pl. kihangosítók, vezetőtámogató asszisztensek, ahogy azt ma mondjuk), így jó meggyőződéssel érdemes ügyfélkörünkben marketingmunkát is végeznünk: bemutatni az eszközt, meggyőzni az ügyfelet, hogy ez az, ami neki kell. Szinte ajándék az autónak és neki, aki ezt igazán megérdemli… A márkás vezetőtámogató asszisztensek – a vezetést, az autózást segítő apró eszközök – kínálatában a Valeo élen jár. Az autótechnikában már írtunk a guideo™-ról, egy speciális kamerára épülő rendszerről, amely folyamatosan pásztázza az utat és 4 különböző funkcióval – például sávelhagyás-figyelmeztetéssel, eseményrögzítéssel segíti a vezetőt.


A kamera behelyezése a lökhárítón kiképzett furatba

A speed/visio™-ről is szóltunk, mely a jármű sebességét a szélvédőre, egyenesen a vezető látómezejébe vetíti ki – egy kis Head-up-Display – és figyelmeztet az előre beprogramozott sebességhatár túllépése esetén. Ennek megjelent a GPS alapú sebességmérése, mely már a gépkocsi tényleges sebességét mutatja. A light/on&off™ egy olyan rendszer, amely automatikusan bekapcsolja a tompított fényszórót, amint a fényerősség lecsökken, majd kikapcsolja, amikor a fényerősség újra kellően erős lesz. Ezek közül néhány a „Valeo-keresztrejtvény”, valamint az előfizetői jutalomsorsolás díjai között is szerepelt.


Vezetékrögzítés a lökhárító belső felületén

Most a parkolási segélyek közül mutatjuk be a beep&park®/vision™ rendszert, annak beszerelési műveleteit. A Valeo parkolást segítő eszközei családot alkotnak. Első a beep&park®, a névben a beep (ejtsd „bíp”) a figyelmeztető hangra utal. Ultrahangos érzékelőivel (elöl 4, hátul 4) jelzi a vezetőnek a jármű előtt és/vagy mögött észlelt akadályokat. A család második tagja a beep&park®/ keeper™ duplán védi az autót. Az első funkciója ismert: a parkolási manőver során az érzékelők felismerik a jármű előtt vagy mögött lévő, a vezető számára nem látható akadályokat. Az akadályokra hangjelzéssel és vizuálisan is figyelmeztet. Az viszont kiemelendő tulajdonsága, hogy rendszerkompatibilis – magyarul összefér – a vontatóhoroggal felszerelt járművekkel is. A második funkciója már speciális. Miután az autót leállítottuk és elhagytuk, a rendszer aktiválódik. A rendszer figyelmezteti fény- és hangjelzéssel a többi autóst, ha túl közel kerülnek az autó lökhárítójához. A figyelmeztető jelzés rendkívül hatásos, hiszen azt a benyomást kelti, mintha a tulajdonos éppen megérkezne, és távirányítóval nyitná ki az autóját, és ez fokozott figyelemre ösztönzi a többi vezetőt.

Amikor a másik jármű 1 méternél közelebb kerül az autója lökhárítójához, a rendszer a vészvillogó erősödő villogásával figyelmezteti a másik jármű vezetőjét. A figyelmeztető jelzés leáll, amint a másik jármű befejezte a parkolási manővert. A rendszer nem kapcsol be, ha a másik jármű „tolatóradarral” van felszerelve, ami már önmagában védelmet nyújt a koccanás ellen. Gyalogosokra és állatokra sem reagál figyelmeztető jelzéssel. A rendszer nem rövidíti meg a jármű akkumulátorának élettartamát. A park/vision™ csak tolatókamera, amit nem csak erre a funkcióra lehet felhasználni, hogy mire másra, az már legyen a felhasználóra bízva. A kínálatot a „Forrás” 1-es internetcímén tanulmányozhatjuk. Ennyit a család ma nem tárgyalt tagjairól, és most nézzük a beep&park®/vision™ rendszert.

Valeo beep&park®/vision™

A parkolási segítségben hátralátást ad és a műtárgyhoz való közeledést jelzi. Ez utóbbit 4 ultrahangos érzékelő jelei alapján végzi, távolságkijelzéssel és változó hangjelzéssel figyelmeztet. A 4 hátsó érzékelő együttesen jól „belátja” a jármű mögötti teret. Arra – a műszaki leírás alapján fel kell hívnunk ügyfelünk figyelmét, hogy milyen esetekben, milyen műtárgy alaknál és elhelyezkedésnél nem ad megbízható információt. Az ajánlatnál vagy ha az ügyfél hozza az eszközt, körültekintően járjunk el, mert lehetséges, hogy az adott járműhöz nem „kompatibilis”. Vonóhoroggal ellátott járműhöz ez a típus nem jó, 5 méternél hosszabb járműhöz sem ajánlott, nem kapunk jó eredményt, ha nem lehet az érzékelőket 45 és 65 cm magassági sávban beépíteni. A beépítés előtt illik a dobozban adott szerelési utasítást áttanulmányozni. Ebben van magyar nyelvű rész is, de az egész csapnivalóan rossz, még megtévesztő is. Szerencsére az interneten van jó leírás magyarul (lásd a „Forrás” 2. tételét). Ahová szerkesztőségünk autóját vittük a beszerelésre, a mosonmagyaróvári Mikroflexum Kft.-be, nekik az ilyen jellegű munka szinte napi kenyerük. A Mikroflexum gépjármű-villamossági vállalkozás – mint mondják magukról – a járművekben egyre nagyobb teret hódító elektronikai rendszerek beépítésére, diagnosztikájára, szervizére és javítására jött létre. A beépítés igazi gondja nem villanyász probléma. A készlet mindent tartalmaz, a csatlakoztatások logikusak, a vezetékhosszak elegendőek. Az egységek rögzítéséhez a kétoldalas ragasztó rajtuk van, kötegelők, tappancsok vannak.


Csak a vaku fényében látható jól, hogy a kárpitot a csomagrögzítő rejti

Szerelési segédanyagok (például zsírtalanító, rögzítők) azért elkelnek hozzá, de ez minden műhelyben megvan. Az ultrahangos adók és a kamera lökhárítóba szereléséhez méretes fúrót szintén tartalmaz a készlet. A munka nehezét a karosszériaelemek, a borítások és kárpitok kíméletes bontása jelenti. Falja az időt! Ha beleszakad, beletörik, adódik a gond. Ha már egy típust megszenvedtünk, a második könnyebb, de alig van egy típusból második… A jeladók helyének megtalálása, a méricskélés az első feladat. Ha kívülről jónak is látszik a hely, meg kell néznünk, mi van mögötte, mielőtt fúrnánk. Elvileg a kamera legyen a karosszéria szimmetriasíkjában, és attól jobbra, balra a két-két ultrahangos szenzor. Ha ez nem adja magát, akkor kell a legjobb megoldást megtalálni. A Superbnél a megkívánt szimmetrikus elhelyezésre nem volt mód, de így is megfelelő eredményre jutottunk. A kamera beszerelési helyzetét nyíl jelzi, ennek kell felül lennie. Az érzékelők helyes tengelyirányát a talajsíkhoz képest, ha az alap felfektetés a lökhárítóban nem adja meg eleve a helyes irányt, szögkorrekciós gyűrűkkel állíthatjuk be. Az ultrahangos szenzorok a talajsíktól 45 és 65 cm közötti sávban legyenek. A szélső érzékelők a jármű oldalvonalától 15 cm és 20 cm közötti távolságban helyezkedjenek el.


Az ECU és a hangszóró elhelyezése a csomagtéri oldalfalon, illetve a kerékjárati dobon

A szenzorok egymástól 45 cm-nél nagyobb távolságban ne legyenek. A jeladótengely a talajsíktól 5º-nál jobban ne hajoljon el. Az érzékelőkön is találunk UP jelet, ez legyen felfelé. A bekötési sorrend sem mindegy! Csatlakoztassuk és csavarjuk össze az érintkező csatlakozókat a kábelekhez. A sorrend az alábbi: az A a lökhárítón a bal oldali, majd B és C, a D a jobb oldali szélső. A lökhárítóban a vezetékezés nehézséget nem jelentett, vezetékrögzítő tappancsokat kellett felragasztani. A vezeték csomagtérbe bevezetésének megvan a gyári tömített helye. Az ECU és a hangszóró a hangerősség-állítóval a kerékjárati dob mögé, illetve a hátfalhoz került. A hangerősség-állítót is „eltemetjük”, így előtte állítsuk be a megfelelő értékre. Az ECU jelet kér a tolatólámpától, mert csak akkor ad a képernyőn kijelzést, ha hátramenetben vagyunk. A Superb tolatólámpája a felnyíló hátsó ajtóban van, így a kábelköteget a bal hátsó dob felett kellett megcsapolni. Nagyobb gondot jelent az előremenő vezetékköteg fektetése. Esetünkben a B oszlop teljes burkolatát le kellett venni. A kijelző, és ezen keresztül az elektronika elöl, a biztosítékok közeléből, a tolatólámpa pluszáról kéri a tápot. Előfordulhat, hogy a képernyőn interferenciajelek mutatkoznak, ilyen esetben a képernyő és az ECU, valamint a tolatólámpa közé relét kell beiktatni. Ha mindezekkel megvagyunk, összeépítettük az autót, egy csavar sem maradt a gyűjtőtálban, jöhet a próba. Hátramenetbe kapcsolást követően a rendszer automatikusan teszteli az érzékelőket. Amennyiben mindent rendben talál, egy sípoló hangjelzést ad, probléma esetén hármat sípol.


Az érzékelők jobb oldali csoportja, bal szélen a kamera és a kijelző

Helyezzünk akadályt minden érzékelő közelébe. Ellenőrizzük, hogy a hangjelzés erősödik-e aszerint, ahogyan az akadál - lyal az egyes érzékelők felé közelítünk. Ellenőrizzük továbbá, hogy a képernyőn az érzékelők és az akadály közti távolság, az akadály helyzetétől függően, a bal vagy a jobb oldalon jelenik-e meg. A valeo beep&park®/vision™ vitathatatlanul hasznos vezetői segítség. Rutinos, autójukat jól „érző” gépkocsivezetők feleslegesnek tartják. Akkor szereltetik be, amikor sietnek, ’s elfelejtkeznek arról, hogy például kő virágállvány előtt álltak meg…, és ott van még a sötét éjszaka. A kamera éjjel, kis fényerősség mellett is, a tolatólámpa fényében világos képet ad (< 2 lux). Megfontolandó az is a bekötésnél, hogy állandóan kérjük-e a kameraképet. Ha a képernyő a látómezőnkben van, fejforgatás nélkül „képben vagyunk” a mögöttes eseményekről.

Forrás: 1.

http://www.vezetesorome.com/hu_ hu-products.parking-assistance.innovative-solution-3.html
2.http://www.vezetesorome.com/includes/img/hu_hu/2_Assistance/ PDF_Pro/Fitting%20book%20B&P%20- Vision_hu.pdf