Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. augusztus | Olvasson bele!

Kontárok nyomán…

Egy 2002-es évjáratú Renault Clio 1.5 dCI (motorkód: K9K 704) keveredett a műhelybe azzal a problémával, hogy füstöl, 3000 min-1 a max. fordulata, és nem megy. Mivel ilyen problémát már mutatott egy másik hasonló típus is, így rögvest rátettem egy másik légtömegmérőt, mondván, azzal lesz a probléma. Az előzetes hibakiolvasás nem jegyzett semmit, így kicseréltem, és mehetett a próbakör. A teszt alatt kegyetlen mód füstölt, de nemcsak feketén, hanem kékes-szürkésen. Újabb hibakódolvasás, most az EGR-szelepet írta fel. Kivettem, kitakarítottam, valóban kokszos volt. Újabb próba, de semmi változás. Ismételt hibakiolvasás nem járt eredménnyel, mert nem jegyzett hibát. A MAP-szenzort is kipucoltam, de semmi. Végül fogtam a turbónyomásmérőt, bekötöttem, és mentem egyet a városban. A nyomás nem emelkedett 0,1 bar fölé. Így elsőre arra jutottam, hogy a katalizátor van eltömődve. A kipufogót lekötve beindítottam, kissé jobban pörrent a motor, de semmi változás… Ismét egy hibakiolvasás következett, de jelen pillanatban már 4 db hiba volt fölírva. A négy hibát engedte kitörölni, és azokat egy donor autóból próbára átszerelgettem egyesével. (MAP, töltőnyomáshőmérséklet-érzékelő, EGR, ezt a hármat lehetett átszerelni, a másik egy ismeretlen hiba volt számára).

hirdetés

Mivel ezekkel az alkatrészekkel is minden ugyanúgy működött, mint előtte, így letettem arról, hogy ezek egyike okozza a bajt. Gondoltam egyet, és levettem a turbót. Gyanús volt már akkor, amikor az olajzókör elfolyó ágát vettem le, hogy a turbóból ömlött ki az olaj, mintha álló motornál is nyomása lenne az olajnak. Levettem a turbót, megállapításra került, hogy elég régen halott lehet, mert bele volt kokszosodva az olaj. Az elfolyója is el volt tömődve. Katalizátorról nem is beszélve…

A tulaj hozott egy új turbót, de a katalizátorra azt mondta, oldjuk meg. Hát ilyenkor nincs más hátra, mint előre, így a gőzborotvát átküldtem rajta, mely nagyjából kilökte belőle a kormot. A felszerelés után az autó kicsit mintha jobban ment volna, de még nem volt az igazi. Sorra irkálta a hibakódokat, javarészt ismeretlen hibákkal írta tele a hibatárolót. Ezután következett az, amit nem nagyon akartam elhinni, és csak nagyon sanda gyanú terelődött rá, kiszedtem a porlasztókat, és bemérettem őket. Mind a négy porlasztó hibátlan. Mégis mi okozza ezt a jelenséget? Nem megy, füstöl. Anyagot kap, hisz kokszol rendesen, csak levegőt nem kap. Az érzékelőkre mindenhova kimegy a megfelelő feszültség. Módszeresen felfejtettem a kábelköteget, és így derült ki, hogy házilag valami indításgátlót faragtak a kocsiba, csak éppen valami nem sikerülhetett jól, mert a vezérlőegység kötegébe forrasztgattak valamit, melyet ügyesen nem szigeteltek le, és egy alapos esőzés – volt mostanában bőven – az autó törött előélete miatt, sikeresen beázott. Emiatt irkált fel mindenfélét a vezérlő. A vezérlőt kicserélve működik az autó.


Kapcsolódó dokumentum:


34


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés